• Anonym

Hädanefter blir det en dask i stjärten!

Så sa min sambo idag... om din dotter på 7 år.

Jag och hennes pappa har ett relativt nytt förhållande (ca ett år).
    Vi har nyligen flyttat ihop.
    Tjejen är varannan vecka här, varannan vecka hos mamma, som bor i samma stad.
    Idag när sambon hade hämtat dottern på fritis så hade personalen berättat att hon hade sagt fula ord, kallat personalen för hemska saker (svordomar, könsord etc).

Min sambo konfronterade henne med detta och då ljög hon honom rakt upp i ansiktet och sa att hon inte alls hade sagt så (trots att berörd personal själv berättat för honom).

Han blev då jättearg, och gav henne en smäll på stjärten och kommenderade henne att stanna på sitt rum och inte få nån middag. Och sedan sa han till mig "hädanefter blir det en dask i stjärten när hon håller på med sånt, för det får va slut på det där tramset nu"

Jag vill inte lägga mig i för mycket... men jag tycker faktiskt det var för mycket... ska jag påpeka detta för honom?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-23 16:20
    Uppdatering.
    Jag ringde mamman.
    Hon blev både arg, ledsen, besviken och samtidigt tacksam att jag hörde av mig...

Hon och jag diskuterade länge, om hur man skulle kunna tackla detta.
    Och kom fram till att för dotterns skull är det bättre att JAG sätter ner foten, att jag säger att jag inte tycker det är ok.
    Bättre än att mamman ska göra det, oh att pappan och mamman blir osams och dottern kommer i kläm...

Så jag sa till honom idag att jag inte tyckte det var ok.
    Han blev arg och bad mig att inte lägga mig i hans uppfostran av SITT barn.

Jag är nu hemma hos en kompis... han och jag har inte hörts av sen vi pratade.
    Känner mig lessen nu...

• Svar på tråden Hädanefter blir det en dask i stjärten!
  • iploppa
    Svar på #209
    Jag håller fullständigt med din första mening, vad som funkar för dig behöver inte funka för andra.
    Men när det kommer till uppfostran av våra barn så är det nog ingen som tänker vad ?lagen säger? om det, vi gör alla det vi måste för att få rätt på våra barn.

Ska vi bara möttas på att det inte är den mest idealiska responsen på det här men det behöver inte betyda att man faktiskt ?sabbar? barnens utveckling eller framtida relationer.
  • anzita
    Svar på #212
    Ja så är det förståss, en engångshändelse är som en "olycka" och självklart sabbar man inte barnet för all framtid bara för att man några gånger handlat ogenomtänkt. Vem av oss föräldrar är perfekta, inte jag!!!

Det är bara så sorgligt att för många leder ett torftigt föräldraskap där man håller på att förlora greppet om barnen till att man plötsligt inser sin maktlöshet, och tar till fysisk aga när man inte har andra verktyg för att nå sitt barn. Försöker man inte ens hitta andra vägar till ett fungerande föräldraskap är nog "slaget förlorat" (ursäkta uttrycket), tyvärr.
  • iploppa
    Svar på #211
    Man behöver inte förstora dom heller, saker blir inte större bara för att man totalt överdriver.

Lagen är också det sista man tänker på när det kommer till uppfostran eller livet. Jag i alla fal brukar inte tänka efter vad jag ?får? och inte får göra innan jag agerar.
    menar du att detta är vilda vestern där alla kan bli ?sherif?? Annars så är du ingen myndighet och det är inte din uppgift att se till att alla andra följer lagar.
  • iploppa
    Svar på #213
    Och andra sidan så kan en överdriven handling sätta barnet på plats och man får rätt på hela situationen igen.
    Bara för att man håller extrema lösningar i bakfickan betyder det inte att man automatiskt kommer prylla upp sina barn för det minsta lilla.
  • vampyria2
    iploppa skrev 2008-04-23 21:01:58 följande:
    Svar på #211Man behöver inte förstora dom heller, saker blir inte större bara för att man totalt överdriver.Lagen är också det sista man tänker på när det kommer till uppfostran eller livet. Jag i alla fal brukar inte tänka efter vad jag ”får” och inte får göra innan jag agerar.menar du att detta är vilda vestern där alla kan bli ”sherif”? Annars så är du ingen myndighet och det är inte din uppgift att se till att alla andra följer lagar.
    Du gör mig mörkrädd Fundersam Om man har hand om barn och deras uppfostran kan man ju tycka att det är ganska viktigt att tänka efter före, det handlar om deras framtid och vad som är bäst för barnet och då är man tusan skylldig att ha en plan innan nåt händer.

TS jag tycker du har gjort helt rätt önskar fler bonusmammor var som dig
  • Ärla Minou
    TheMilky skrev 2008-04-23 08:46:05 följande:
    Nu fick iofs jag och min syster bara en dask en varsin gång när vi var små. Men flertalet av mina vänner har blivit tilldaskade i rumpan och knäppt på fingrar och dylikt, och ingen, inklusive mig själv lider av det, eller led av det när vi var små. Ställer mig inte på nån sida, men jag funderar på om det är vettigt att skrika att barnet kommer förlora förtroende och sånt för pappan om han daskar till henne? Lite som att spela rysk roulette kanske, men barn är väl ändå olika, och jag skulle tro att det krävs bra mycket mer än en dask i stjärten för att förstöra en relation mellan barn och förälder.
    Har dock gjorts en studie i england som visade att barn som blir sk "daskade" på händerna om de tar i sådant de inte får etc utforskar sin omgivning i mindre utsträckning än jämnåriga barn som inte behandlas så.
  • iploppa
    Svar på #216
    Det var ju en brilliant misstolkning det där. Det är bara att gratulera, jag menar ju givetvis att jag inte spenderar många tankar på vad jag ?får? och inte får göra utan jag väljer helt enkelt den bästa lösningen för situationen jag befinner mig i. Tror nog att så funkar dom flesta.
    Så måste ha en plan för alla situationer säger du? Då antar jag att du har redan bokat ambulans och har en läkare på standby som bara väntar på den dagen dina barn råkar ut för en olycka?
  • HegeOlsen

Nä jag tror att det är du som får stå för misstolkningarna.
    Att tänka efter före innebär inte att man kör 180 där det bara är tillåtet med 50. Har man ett humör som rusar utom kontroll så ska man kanske inte utsätta sig för "fordon" som medför överskridning.

Är det dig övermäktigt att klara din föräldraroll så ska du bli ifrågasatt vad gäller lämplighet, i värsta fall anses som olämplig och fråntagen vårdnad. Sen får du försvara dig bäst du vill, det finns ändå regler du har att rätta dig efter, vare sig du vill eller ej. Du kan jollra om vad du vill här men verkligheten råder även för dig oavsett vad du anser vara rätt och fel. Tack och lov så har lagen kommit en bit på väg även om den inte når ända fram.

iploppa skrev 2008-04-24 16:40:40 följande:
    Svar på #216Det var ju en brilliant misstolkning det där. Det är bara att gratulera, jag menar ju givetvis att jag inte spenderar många tankar på vad jag ?får? och inte får göra utan jag väljer helt enkelt den bästa lösningen för situationen jag befinner mig i. Tror nog att så funkar dom flesta.Så måste ha en plan för alla situationer säger du? Då antar jag att du har redan bokat ambulans och har en läkare på standby som bara väntar på den dagen dina barn råkar ut för en olycka?
  • TheMilky

Ärla Minou skrev 2008-04-23 23:14:03 följande:

Har dock gjorts en studie i england som visade att barn som blir sk "daskade" på händerna om de tar i sådant de inte får etc utforskar sin omgivning i mindre utsträckning än jämnåriga barn som inte behandlas så.
    Ok, men jag led inte. Och min mor gick omkring MED mig och lät mig utforska saker och lära mig vad man är rädd om osv.
    Att knäppa nån på fingrarna användes hemma hos oss när det gällde saker som att pilla på varma plattor osv. Antingen det eller bränna sig.
  • Anonym (Rätt)

Äntligen en förälder som verkligen reagerar och snabbt, bra.
    Kalla vuxna för fula ord,könsord och sedan ljuga? Vilket beteende! Bra för flickan att hon fick en stark reaktion och förhoppningsvis lär sig att så beter man sig inte. Som iploppa ger jag inte heller mycket för dagens flum-uppfostran, det räcker med att besöka en gymnansieklass så förstår man varför.

De som har blivit misshandlade vet skillnaden mellan en dask på stjärten och en fet äkta smäll eller misshandel.

• Nomanisanisland
    iploppa skrev 2008-04-23 18:22:12 följande:
    Svar på #150
    Helt rätt av pappan att sätta sitt barn på plats, man ska inte tolerera rena lögner från sina barn.
    Helt fel att springa bakom ryggen på han och försöka ?lära? han hur han ska fostra sitt eget barn.
    Men jag har en nyfiken fråga, vad gjorde du ts när ?dottern? ljög rakt av?
    Att misshandla sina barn är inte att sätta dem på plats, det är att visa att man är fullkomligt inkompetent som förälder.
Svar på tråden Hädanefter blir det en dask i stjärten!