• Anonym

Hädanefter blir det en dask i stjärten!

Så sa min sambo idag... om din dotter på 7 år.

Jag och hennes pappa har ett relativt nytt förhållande (ca ett år).
    Vi har nyligen flyttat ihop.
    Tjejen är varannan vecka här, varannan vecka hos mamma, som bor i samma stad.
    Idag när sambon hade hämtat dottern på fritis så hade personalen berättat att hon hade sagt fula ord, kallat personalen för hemska saker (svordomar, könsord etc).

Min sambo konfronterade henne med detta och då ljög hon honom rakt upp i ansiktet och sa att hon inte alls hade sagt så (trots att berörd personal själv berättat för honom).

Han blev då jättearg, och gav henne en smäll på stjärten och kommenderade henne att stanna på sitt rum och inte få nån middag. Och sedan sa han till mig "hädanefter blir det en dask i stjärten när hon håller på med sånt, för det får va slut på det där tramset nu"

Jag vill inte lägga mig i för mycket... men jag tycker faktiskt det var för mycket... ska jag påpeka detta för honom?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-23 16:20
    Uppdatering.
    Jag ringde mamman.
    Hon blev både arg, ledsen, besviken och samtidigt tacksam att jag hörde av mig...

Hon och jag diskuterade länge, om hur man skulle kunna tackla detta.
    Och kom fram till att för dotterns skull är det bättre att JAG sätter ner foten, att jag säger att jag inte tycker det är ok.
    Bättre än att mamman ska göra det, oh att pappan och mamman blir osams och dottern kommer i kläm...

Så jag sa till honom idag att jag inte tyckte det var ok.
    Han blev arg och bad mig att inte lägga mig i hans uppfostran av SITT barn.

Jag är nu hemma hos en kompis... han och jag har inte hörts av sen vi pratade.
    Känner mig lessen nu...

• Svar på tråden Hädanefter blir det en dask i stjärten!
  • HegeOlsen

Du har min fulla tillåtelse, Mamsis, att tycka att din rumpa är är bra till att sitta med. Men om den nu är så osexuell, är det ok att folk klappar på den som de kan klappa på ditt huvud?
    Är det lika ok att de drar ner dina byxor/lyfter upp din kjol och blottar rumpan på samma sätt som de drar av dig mössan och blottar hjässan, eller kan det tänkas finnas någon skillnad i de båda?
    En sjuåring byter man inte längre blöja på. I vissa fall kan man fortfarande hjälpa till med behov nummer två, men det bygger på en tillit där aggresiva slag inte ingår.

I övrigt håller jag med dig.

Mamsis skrev 2008-04-22 22:25:37 följande:
    Jag vill bara på peka att en del personer inte har något annat för sig på dagarna än att sitta och reta upp folk i olika trådar på FL genom att alltid uttrycka totalt motstående åsikter gentemot de allra flesta i tråden.Till Hege, min rumpa är för mig knappt en sexuell kroppsdel än idag, jag kanske rä annorlunda, men jag tycker den mest är bra till att sitta med.Dock vidhåller jag att en dask eller ett slag aldrig är rätt väg att gå men att flickan ska ha ett straff för vad hon gjort.Hon är antaginge stor nog för att kunna föra en diskussion med om lögner och hur hon skulle känna det om nån ljuger för henne.Hon är också stor nog att förstå att det är HENNES hanlande som får konsekvenser.MEN hon måste också få veta att den konsekvens hon fick inte var rätt. Pappan bör be om ursäkt och kanske tom tala om att hans straff blir att han inte får ge henne ett straff denna gång men att om hon gör samma sak igen så mister hon en eller annan förmån som hon har.
  • Anonym (So?)

En dask på stjärten och rumskommendering, so what? Hon är sju år. Hon har ju rimligtvis kapacitet att veta bättre. Kan också reagera på att så mycket får passera för en del föräldrar.

• Anonym (SUCK!)

Anonym (So?) skrev 2008-04-22 22:44:32 följande:

En dask på stjärten och rumskommendering, so what? Hon är sju år. Hon har ju rimligtvis kapacitet att veta bättre. Kan också reagera på att så mycket får passera för en del föräldrar.
    vaddå? finns det bara ETT sätt att reagera på, när barnet beter sig illa?????
  • Anonym (SUCK!)

Anonym (So?) skrev 2008-04-22 22:44:32 följande:

vaddå? finns det bara ETT sätt att reagera på, när barnet beter sig illa?????
  • HegeOlsen

Oj "sådana som mig" skriver du, det blev intressant och samtidigt sorgligt om du i val av ditt liv väljer utan bättre underlag än så.
    Mig vet du inget om men ändå gör du mig till en viktig beståndsdel i din beslutsprocess. Nej jag tycker att du behöver söka hjälp, det finns bra psykologer och det finns bra kbt-terapeuter som kan hjälpa dig att skaffa bättre beslutsunderlag än så, åsikter ska helst ha en underbyggd kunskap om de ska falla i god jord. Det är ett råd i bästa välmening.

Lillknase skrev 2008-04-22 22:25:09 följande:
    tja, eller så kan man använda svordomar i skriftspråk för att trycka på känslor lite. Svordomar i talspråket är jag inte mycket för. Men jag kan acceptera det i skriftspråk.För övrigt skiter jag i resten av ditt inlägg. Jag anser att man kan få ha åsikter utan erfarenheter. Det finns ju anledning till att jag valt att inte skaffa barn. Ta sådanna som dig som ett exempel.
  • Anonym (So?)

Anonym (SUCK!) skrev 2008-04-22 22:48:30 följande:

Anonym (So?) skrev 2008-04-22 22:44:32 följande:vaddå? finns det bara ETT sätt att reagera på, när barnet beter sig illa?????
    Ge gärna exempel på alternativ.
  • Anonym (SUCK!)

Anonym (So?) skrev 2008-04-22 22:53:32 följande:

Anonym (SUCK!) skrev 2008-04-22 22:48:30 följande:
    Ge gärna exempel på alternativ.
    Vet du, det lämnar jag öppet. Fritt att man istället försöker utgå från hur barnet är och vilken lösning som passar bäst. Alla barn är olika, och jag kan inte säga exakt vad var och en SKA göra. Men är man så hjärndöd att man tror att slå barn är ens enda alternativ på barntrots och annat motstånd från barnet, tycker jag nog att man ska skippa barndelen i livet.
  • Anonym (So?)

Anonym (SUCK!) skrev 2008-04-22 23:09:09 följande:

Anonym (So?) skrev 2008-04-22 22:53:32 följande:Vet du, det lämnar jag öppet. Fritt att man istället försöker utgå från hur barnet är och vilken lösning som passar bäst. Alla barn är olika, och jag kan inte säga exakt vad var och en SKA göra. Men är man så hjärndöd att man tror att slå barn är ens enda alternativ på barntrots och annat motstånd från barnet, tycker jag nog att man ska skippa barndelen i livet.
    Tack snälla du för det utomordentligt goda rådet och så imponerande att du fick in ordet hjärndöd i ditt svar.
  • Anonym (Hmm...)
    snillis skrev 2008-04-22 21:26:12 följande:
    Det är inte så länge sedan en pappa här i Umeå dömdes för misshandel efter att ha gett sin son en örfil. Visst fan är det misshandel.VEm skall den lilla flickan känna sig trygg hos. När hon inte ens kan finna trygghet hos sin egen pappa.*gråter inombords*Jag hade aldrig tolererat ett sådant beteende från min partner. Aldrig!
    Örfil och dask på rumpan är ju helt olika saker. En örfil är till för att skada, medan en dask är till för att tillrättavisa. Inte för att jag sympatiserar med något av det. Jag tycker båda är fel.
    Sedan är det inte säkert att flickan känner sig otrygg med pappan bara för att han smiskade till henne. Men fortfarande - visst känns det fel att han gjorde så.
  • Anonym (SUCK!)

Anonym (So?) skrev 2008-04-22 23:19:35 följande:

Anonym (SUCK!) skrev 2008-04-22 23:09:09 följande:
    Tack snälla du för det utomordentligt goda rådet och så imponerande att du fick in ordet hjärndöd i ditt svar.
    Hm... får jag gissa att du är en sån där som provocerar fram "personliga påhopp", bara för att kunna anmäla inlägget sen? Du har kanske gjort det till en sport?
    För jag kan annars tycka att du själv inte tillför så där massvis till diskussionen...
Svar på tråden Hädanefter blir det en dask i stjärten!