• vittel

Dvärgschnauzer

Har fått många bra tips om hundraser i ett tidigare inlägg och nu har jag fastnat lite för dvärgschnauzer. Så ni som har erfarenhet av dessa hundar, nu vill jag veta allt, både positivt och negativt. Vad har dom för sjukdomar? Vad ska man tänka på innan man skaffar en dvärgschnauzer? mm mm.

• Svar på tråden Dvärgschnauzer
  • Abrakadabra

Jättetrevlig ras! Dvärgschnauzrar har ofta bra psyke, är sociala och framåt utan att bli klängiga. Lagom stor också ? lite att "ta i", orkar följa med även på längre promenader (valpar ska man förstås ta det lite lugnt med) men har inget enormt motionsbehov.

Det finns såvitt jag vet inga ras-sjukdomar hos dvärgschnauzer.

Det enda negativa jag kan komma på är att de kan ha en tendens att vara lite skälliga, men det ligger ju också på individ-nivå och man kan jobba bort det.

• Zocute

Dvärgschnauzer är en trevlig ras dock har de en tendens att bli väldigt skälliga, särskilt om de umgås med likasinnade eller om man inte sätter stop för det på en gång.

Var beredd på det så du har en plan när den väl börjar visa tendenser ;)
    Det är verkligen ett tips när det gäller denna ras! :)

Annars är de trevliga o mysiga.
    Dock lite speciell pälsvård. Lär dig att trimma din schnauzer själv så slipper du lämna in den på ryckning!!
    Uppfödare brukar ha kurser gällande det.

När det gäller försäkring så ligger den i samma "riskgrupp" som de vanliga raserba i Sverige, samma som tex schäfer, golden och labbe.

• Zocute

En bra försäkring på din schnauzer ligger på ca 2700 kr/år.
    Då med både livförs i 10´000 samt den bästa vetvården!
    Så det är inte farligt.

• Zocute

Själv kan jag VERKLIGEN rekomendera Bichon Havanais. Jag trodde detta var en tantras o att det bara fanns vita men nu sitter jag med en 10 mån valp ...Hihi...

HELT UNDERBAR rolig ras, mycket lättlärd, allergivänlig (fäller ingenting), massa olika färger, clowniga, keliga o mysiga och jättegoa.
    Ren sällskapshund så de har inga jaktlinjer eller så i sig, ingen terrier heller så väldigt skönt ;)

Billiga att försäkra o tikarna blir ca 5 kg tunga, som schnauzer - lite att ta i! (schnauzer väger ett par kg till dock)

Jag har inte min till utställning så jag klipper pälser så den är ca 5-7 cm lång då får rasen ett härligt busigt utseende, o så toffsen i pannan förstås!

Kan varmt rekomendera denna ras o maila mig om du vill veta mer...

• Zandy

Det negativa tycker jag oxå är att dom kan va skälliga!
    Men vet man om det så går det ju att stoppa! =)
    dvärg schnauzer är väl inte överrepresenterade i någon sjukdom som jag vet, men det förekommer väl ögonproblem och urinsten. Läs mer på schnauzer-klubbens hemsida! och köp av en bra uppfödare som är med i SKK, se till att föräldrarna är fri från ärftlig sjukdom, hd-fria, ögonlysta m.m.

Annars tycker jag att det är fina hundar! lätt att hålla på med och snälla! Fast det blir ju en del fixande med pälsen ;)

• Im Fabulous

Dvärgscnauzer är en ras med temperament som alla terriers. Mycket bestämda men trevliga och personliga hundar.

Vår ena dvärgschnauzer hann uppleva sitt 18:e levnadsår! Den andre dog av njurproblem vid 13 års ålder. Världens goaste hundar!

• Im Fabulous

Tillägger att vår schnauzer som blev 18 år hade varenda tand kvar när han dog!

• Pirum

Underbar ras!

Har haft dvärg och kan inte tänka mig någon annan ras när det blir aktuellt med hund igen.

• VulgusProfanum

En underbar kompis!
    Vi föder upp dvärgar och har haft rasen sedan-85.
    Har aldrig ångrat valet någon gång
    De är framåt, orädda, positiva och nyfikna. Alltid med på noterna!
    Skälliga?
    Ja, vissa är det och det har väl med deras vaktinstinkt att göra- men- det beror också på vad man tillåter hunden att göra.
    Vår flock skäller när det kommer någon- men lugnar ner sig så fort de ser att jag är uppmärksammad på att vi får främmande.

Vad mer?
    Det_är_en stor hund i litet format. Det ska man absolut inte glömma bort.
    Det är viktigt att börja fostra hunden tidigt för även om den är liten så bor det en stor jycke i den lilla fyrbenta kroppen.

Sammanfattningsvis- "schnasser" är en toppen ras!

Beauty fades Dumb is forever!
  • vittel

Jag har haft Jack Russell tidigare så jag är van vid "stor hund i liten förpackning" ;)
    Är det någon mental skillnad mellan färgerna? Hur är dom med barn? Andra hundar?

Svar på tråden Dvärgschnauzer