Bebiis:
Absolut- och många gånger tror jag att felet som görs är att man ser hunden som_liten_ vilket den absolut inte är
Det_är_en stor jycke om än i litet format- och därför är det viktigt att sätta gränser direkt.
Priset är tyvärr inte alla gånger en garanti för att hunden har bra "bakåt" utan det är som jag ser det viktigt att bedöma föräldradjuren.
Vår hane och tik är lugna- och bra i typ- och därför valde vi att avla på just den kombinationen.
Och- det är viktigt att inte bara "avla på" utan att göra en utvärdering efter varje kull.
Vad är det som blev bra respektive dåligt?
Hur fungerar hundarna socialt och mentalt?
Hur blev de exteriört etc. Det är en av de viktigaste bitarna i aveln och också en av de roligaste 
loly skrev 2008-04-25 20:39:18 följande:
Jag köpte min dvärg hos en uppfödare som dels hade bra utställningsmeriter på sina hundar men framförallt för att jag gillade det jag såg hos henne. De hade barn i varierande åldrar och hundarna sov i sängarna (inte valparna då förstås). Det var liksom full rulle där och de vuxna hundarna var hur coola som helst med det. Det tror jag är smart när man väljer valp och uppfödare: att man tittar på hur tiken beter sig, om det är en hund man tycker är trevlig, eftersom det är på henne valparna präglas.
Japp så har jag också alltid resonerat när jag sökt efter nya linjer
Är uppfödaren bra?
Hur behandlas hundarna?
Vad avlar man på?
Vilket psyke har hundarna- och deras avkommor?
Sjukdomar?
Och - fungerar kontakten bra med uppfödaren?
Känner jag ett förtroende för denna människa och kommer jag att kontakta henne/honom med stort och smått.