• jamex

"evighetshistorier"

Älskar kluriga historer som man får lista ut efter hand. Kan du nån?

Här är min:
    En man går in på en restaurant. Han beställer in albatross. Mannen får sin albatross, tar en tugga, sedan går han ut och skjuter sig i huvudet. Varför?

Man får bara ställa frågor som går att besvara med "ja" och "nej".

• Svar på tråden "evighetshistorier"
  • DOLCE FAR NIENTE

stenfalk kom igen nu berätta...

• stenfalk

DOLCE FAR NIENTE skrev 2008-04-27 17:05:35 följande:

husnummret är 36och för att få fram 36 så är alternativen antingen 6+6+1 men det går inte för den äldsta dottern som har hunden är ensam så då måste dom andra små vara tvillingar och det enda alternativet är 9+2+2
    Ja. Husnummret är 36. Det vet vi eftersom 36 är det enda tal som går få fram på två sätt enligt förutsättningarna att tre tal vid multiplikation ska bli 36 och vid addition 13. och att enbart veta husnummret räckte ju inte.
    Vi vet också att den äldsta dottern är en, efter som han pratar om sin äldsta dotter och inte sina äldsta döttrar.

Bra!
  • Sciarlotta
    stenfalk skrev 2008-04-27 17:08:37 följande:
    DOLCE FAR NIENTE skrev 2008-04-27 17:05:35 följande:Ja. Husnummret är 36. Det vet vi eftersom 36 är det enda tal som går få fram på två sätt enligt förutsättningarna att tre tal vid multiplikation ska bli 36 och vid addition 13. och att enbart veta husnummret räckte ju inte.Vi vet också att den äldsta dottern är en, efter som han pratar om sin äldsta dotter och inte sina äldsta döttrar.Bra!
    Fast det kan ju vara så att han favoriserar tvilling 1
    hum hum humhuumm hum hum humhuumm
  • stenfalk
    Sciarlotta skrev 2008-04-27 17:09:21 följande:
    Fast det kan ju vara så att han favoriserar tvilling 1
    Jo visst. Fast då skulle det ju hetat att "en av mina äldsta döttrar har en hund" Han har ju inte en äldsta dotter om de två är lika gamla. (om han nu inte ska räkna in minuter också så, men det förutsätter vi att han inte gör)
  • Sciarlotta
    stenfalk skrev 2008-04-27 17:11:16 följande:
    Jo visst. Fast då skulle det ju hetat att "en av mina äldsta döttrar har en hund" Han har ju inte en äldsta dotter om de två är lika gamla. (om han nu inte ska räkna in minuter också så, men det förutsätter vi att han inte gör)
    För tvillingar kan det där vara väldigt, väldigt viktigt..
  • DOLCE FAR NIENTE
    stenfalk skrev 2008-04-27 17:08:37 följande:
    DOLCE FAR NIENTE skrev 2008-04-27 17:05:35 följande:
    Ja. Husnummret är 36. Det vet vi eftersom 36 är det enda tal som går få fram på två sätt enligt förutsättningarna att tre tal vid multiplikation ska bli 36 och vid addition 13. och att enbart veta husnummret räckte ju inte.Vi vet också att den äldsta dottern är en, efter som han pratar om sin äldsta dotter och inte sina äldsta döttrar.Bra!
    Men jag fattar fortfarande inte varför är det tvunget att få fram på två sätt. Det hade ju faktiskt kunnat vara rätt med 11+1+1 och då är husnummret 11.

ngn stans måste man ha vetat att om man multiplicerar deras ålder så får man fram siffran 36.
  • Sciarlotta
    DOLCE FAR NIENTE skrev 2008-04-27 17:12:43 följande:
    Men jag fattar fortfarande inte varför är det tvunget att få fram på två sätt. Det hade ju faktiskt kunnat vara rätt med 11+1+1 och då är husnummret 11. ngn stans måste man ha vetat att om man multiplicerar deras ålder så får man fram siffran 36.
    Till husnummer 11 finns bara en lösning, då blir hunden oviktig
  • stenfalk

DOLCE FAR NIENTE skrev 2008-04-27 17:12:43 följande:

Men jag fattar fortfarande inte varför är det tvunget att få fram på två sätt. Det hade ju faktiskt kunnat vara rätt med 11+1+1 och då är husnummret 11. ngn stans måste man ha vetat att om man multiplicerar deras ålder så får man fram siffran 36.
    Du vet att informationen att om du multiplicerar deras åldrar får ett visst känt husnummer inte räcker för att få fram deras åldrar.
    Hade det varit husnummer 11, hede du inte behövt mer information eftersom 11 bara går att få fram genom 1*1*11. Men nu var det ju inte tillräckligt. Alltså måste vi hitta ett husnummer som går få fram på mer än ett sätt.
  • DOLCE FAR NIENTE
    Sciarlotta skrev 2008-04-27 17:14:55 följande:
    Till husnummer 11 finns bara en lösning, då blir hunden oviktig
    Aha oki nu hänger jag med hahaha aja....
Svar på tråden "evighetshistorier"