• vadskajaghetadå

Är detta normalt beteende hos en mäklare?

kollade på ett hus i söndags, en person la ett bud på utgångspriset direkt.
    han tog inte i hand när folk kom dit.

jag ringde igår på förmiddagen och får höra att kåken gått upp dryga 100.000

jag frågar om vi inte var med i budgivningen?
    "den är inte startad officiellt" får jag till svar.
    han frågar om jag vill lägga ett bud.

nej säger jag, jag måste höra med de andra först.

han säger att han ska dra igång budgivningen.

idag hör jag att han ringt på förmiddagen, då säger han på svararen att budgivningen går ut idag klockan 12:00
    och nuvarande pris är 700.000!!!!!!!!!

(altså vi har inte fått ett enda samtal eller sms)

då har den gått upp 130.000...

vet inte vad jag ska göra, om han hade ringt idag hade jag sagt JAG HAR INTE LUST ATT GÖRA AFFÄRER MED EN SÅN USEL- MÄKLARE!!!!!!!!!!!

tycker ni jag ska ringa deras firma och fråga om hans beteende är okej??

nu vill vi itne ha huset, men är så SJUKT förbannad på denna stil!

gör man såhär???????

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-23 21:25

saker som var konstiga:

* taxeringsvärde: 625.000 utgånspris 570.000

* säger inte välkomna, tar inte i hand

* säger under visningen att HAN ska höra av sig

* JAG hör av mig på tisdagsmorgonen och han säger att han ska sätta sig och ringa runt, samt att huset som sagt är uppe i 100.000 mer, men inte officiellt

* ringer dagen efter på min svarare och säger att den går ut om nån timme (kl 12:00) och är uppe i 130.000 mer.

* han hade lovat att skicka sms på budgivningen med gjorde inte det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-23 21:27

www.familjeliv.se/Forum-5-172/m32002242.html

• Svar på tråden Är detta normalt beteende hos en mäklare?
  • vadskajaghetadå
    Tjoflöjt skrev 2008-04-23 22:16:39 följande:
    Mäklaren kan ju faktiskt ha varit upptagen med att ringa andra spekulanter än just dig. Och när du har sagt att du vill vänta med att lägga bud tycker jag att det är ditt ansvar att kontakta honom när du väl bestämt dig. Och det kan ha varit säljaren som bestämt sluttiden. Nä, ska man köpa hus får man faktiskt vara lite alert själv också! Och även om ni varit med i budgivningen från början blev ju kåken dyrare än vad ni ville betala, så jag förstår inte problemet.
    jag skulle ringa till svärmor, sa jag till honom, sen sa han att han skulle skicka sms på budgivningen.

VI HADE TÄNKT ATT KÖPA!

men om det går upp 100.000 bara sådär, klart som fasen jag måste prata med hon som ska stå på lånet är det konstigt tycker du?

ja, de var en miss att jag hörde samtalet en timme efter 12:00
    att den gick ut då.
  • vadskajaghetadå
    Judy skrev 2008-04-23 22:19:43 följande:
    Jag tycker inte han skött detta exemplariskt. Tycker han skött detta dåligt. Han var kanske ny och visste inte bättre, men han blir inte kvar länge när ryktet börjar sprida sig. Tänk om säljarna visste detta.. Det hade jag i alla fall viljat veta om jag sålde ett hus där inte alla fick bra möjlighet att lägga de bud de vill.
    jag med!

jag hade inte velat ha han som mäklare, även om han följde "mäklarseden" vem vill ha en otrevlig mäklare som är så oengagerad?

säger att han ska ringa/skicka sms efter varje bud, men gör inte det, bara nån timme innan slut och trots flera bud skiter han i det.

min svärmor är en väldigt positiv person, tycker gott om folk, men även hon tyckte att han betedde sig konstigt under visningen.
  • vadskajaghetadå

jag har fått sms från mäklare där jag inte ens gått på visning "högsta bud just nu xxx"

vissa är verkligen trevliga, och har omvisningar och ställer upp det är uppskattande.

det kanske är en bristvara?

• vadskajaghetadå

vi vill verkligen ha ett sommarhus nu till sommaren.

det har vart nära två gånger för kontrakt.

första gången var vi högstbjudande, men precis innan kontraket ville säljaren ha 60.000 mer, då blev svärmor irriterad och inget köp blev det.

(det var lite över utgångspriset)

andra gången drig hon sig ur pga olika orsaker, vi blev jättebesvikna jag och sambon.

vi vil dela med svärmor, det är inte oss emot, även om vissa kanske tycker att det är fel.

nu får vi se hur det blir, kanske ska vi köpa ett hus av min pappa.

• Judy
    sannispannisen skrev 2008-04-23 22:25:11 följande:
    jag har fått sms från mäklare där jag inte ens gått på visning "högsta bud just nu xxx"vissa är verkligen trevliga, och har omvisningar och ställer upp det är uppskattande.det kanske är en bristvara?
    Ja tyvärr är det så. De pratas om att det utbildas för många mäklare, men faktum är att det finns många med behörighet men få komptetenta mäklare. De som anställer säger att det är jättesvårt att hitta den de söker.
  • vadskajaghetadå
    Judy skrev 2008-04-23 22:28:33 följande:
    Ja tyvärr är det så. De pratas om att det utbildas för många mäklare, men faktum är att det finns många med behörighet men få komptetenta mäklare. De som anställer säger att det är jättesvårt att hitta den de söker.
    jaså? ja det kan jag tänka mig!

om man nångång ska sälja så kanske det måste vara i samma kommun? eller får man anställe nån från en annan kommun? jag har ett åar som jag tycker är supergulliga och som verkligen visat intresse bland köparna!

tänk om man skulle råka få en sån som den här hubben? som inte ens säger välkomme och tar i hand?
    som mest ser sur ut.
    vad trist
  • vadskajaghetadå

tack för allas åsikter i denna tråd!!!!

jag hoppas att ni får trevligare mäklare den dan ni kanske ska sälja eller köpa nåt

• Judy
    sannispannisen skrev 2008-04-23 22:30:46 följande:
    jaså? ja det kan jag tänka mig!om man nångång ska sälja så kanske det måste vara i samma kommun? eller får man anställe nån från en annan kommun? jag har ett åar som jag tycker är supergulliga och som verkligen visat intresse bland köparna!tänk om man skulle råka få en sån som den här hubben? som inte ens säger välkomme och tar i hand?som mest ser sur ut.vad trist
    Tror nog det ska vara inom samma område, annars blir de nog irriterade på varandra men jag vet inte, du kan ju fråga.
  • vadskajaghetadå
    Judy skrev 2008-04-23 22:36:13 följande:
    Tror nog det ska vara inom samma område, annars blir de nog irriterade på varandra men jag vet inte, du kan ju fråga.
    haha ja det är möjligt!!
  • AnneSophie
    sannispannisen skrev 2008-04-23 22:30:46 följande:
    om man nångång ska sälja så kanske det måste vara i samma kommun? eller får man anställe nån från en annan kommun?
    Du kan välja någon från grannkommunens kontor om du vill. Det är upp till dig. Det viktiga är ju att man har förtroende för mäklaren och att mäklaren är insatt i hur priset etc ligger i just din kommun (sådan kan ju skilja massor mellan kommuner).

Själv håller jag snart på att bryta ihop eftersom budgivningen är så seg att det inte finns ord att beskriva den. Jag är så trött. Jag tänker hela dagarna på (och drömmer på nätterna om) huset, mäklaren, pengar.
    *galet otålig och nervös*
Svar på tråden Är detta normalt beteende hos en mäklare?