• vadskajaghetadå

Är detta normalt beteende hos en mäklare?

kollade på ett hus i söndags, en person la ett bud på utgångspriset direkt.
    han tog inte i hand när folk kom dit.

jag ringde igår på förmiddagen och får höra att kåken gått upp dryga 100.000

jag frågar om vi inte var med i budgivningen?
    "den är inte startad officiellt" får jag till svar.
    han frågar om jag vill lägga ett bud.

nej säger jag, jag måste höra med de andra först.

han säger att han ska dra igång budgivningen.

idag hör jag att han ringt på förmiddagen, då säger han på svararen att budgivningen går ut idag klockan 12:00
    och nuvarande pris är 700.000!!!!!!!!!

(altså vi har inte fått ett enda samtal eller sms)

då har den gått upp 130.000...

vet inte vad jag ska göra, om han hade ringt idag hade jag sagt JAG HAR INTE LUST ATT GÖRA AFFÄRER MED EN SÅN USEL- MÄKLARE!!!!!!!!!!!

tycker ni jag ska ringa deras firma och fråga om hans beteende är okej??

nu vill vi itne ha huset, men är så SJUKT förbannad på denna stil!

gör man såhär???????

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-23 21:25

saker som var konstiga:

* taxeringsvärde: 625.000 utgånspris 570.000

* säger inte välkomna, tar inte i hand

* säger under visningen att HAN ska höra av sig

* JAG hör av mig på tisdagsmorgonen och han säger att han ska sätta sig och ringa runt, samt att huset som sagt är uppe i 100.000 mer, men inte officiellt

* ringer dagen efter på min svarare och säger att den går ut om nån timme (kl 12:00) och är uppe i 130.000 mer.

* han hade lovat att skicka sms på budgivningen med gjorde inte det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-23 21:27

www.familjeliv.se/Forum-5-172/m32002242.html

• Svar på tråden Är detta normalt beteende hos en mäklare?
  • AnneSophie

Är just nu i budgivning (*coming out*) och i den så var man tvungen att aktivt ge sig in med ett bud för att räknas som budgivare. Lade man inget bud så listades man inte som budgivare och fick därför inte heller någon information om andra bud etc.

Men jag vet att det där funkar väldigt olika.

*galet otålig och nervös*
  • vadskajaghetadå

det har jag aldrig varit med oM!
    Men även om det var så så är det inte konstigt att han sa att den inte börjat än???

och sen sa att han skulle ringa runt, men ringer först idag och säger att den går ut i dag, om nån timme och ligger på 700.000?

jag tycker att de bästa mäklarna skickar sms eller ringer.

vissa mäklare verkar fan inte vilja sälja!
    osch, som en död sill var han.

• AnneSophie

Ja, det var skumt att han sa att den inte börjat officiellt ännu. Det håller jag med om. Priset hade ju redan då gått upp så någon lade ju bud liksom...och då är det ju en budgivning.
    På tal om att inte vilja sälja så önskar jag att den mäklare som vi just nu har kontakt med också satte ett slutdatum och en sluttid. *suckar*

Ta för vana att ge er in med ett bud om ni vill räknas som aktiva.

• vadskajaghetadå

ókej!

jag har råkat ut för mystiska mäklare, en igår sa även "den går ut om 10 minuter!" och verkade bara vilja lägga på...fast jag visade väldigt stort intresse.
    helt sjukt.

men de flesta är ju som er mäklare, de flesta borde även vara så, om man tänker på provision.
    kanske är det såna mäklare jag råkar ut för, som bara ska ha 5000 kr eller vad de nu gör reklam för?

då skiter dom i köparna, idioterna!

hoppas er stannar på ett bra pris

• AnneSophie
    sannispannisen skrev 2008-04-23 19:10:03 följande:
    ókej!jag har råkat ut för mystiska mäklare, en igår sa även "den går ut om 10 minuter!" och verkade bara vilja lägga på...fast jag visade väldigt stort intresse.helt sjukt.men de flesta är ju som er mäklare, de flesta borde även vara så, om man tänker på provision.kanske är det såna mäklare jag råkar ut för, som bara ska ha 5000 kr eller vad de nu gör reklam för?då skiter dom i köparna, idioterna!hoppas er stannar på ett bra pris
    Ha, bra pris...nja allt är relativt du. Men håll tummarna så är du snäll. Jag kreverar snart av nervositet.

Ibland tror jag att en del mäklaren gör tjänster åt bekanta eller kunder som kanske missat tidigare objekt. Dvs, man kanske försöker hjälpa någon annan att komma högst i en budgivning genom att ignorera/försvåra för andra budgivare.
    Det är absolut inte etiskt eller förenligt med god mäklarsed, och faktum är...nu när jag läser det du skriver att det lite känns som att "er" mäklare försökte hjälpa någon annan.
    Varför hade budgivningen tex inte startat officiellt fastän det uppenbarligen lades bud? Varför var slutdatumet så snabbt?
    Så tja, nu när jag tänker på det så tycker jag kanske att du ska ringa mäklarfirman och fråga om dom brukar jobba på det viset.

Men det där med att man måste lägga bud för att "vara med" och få SMS stämmer.
  • vadskajaghetadå

okej tack för infon!!!

jag håller alla tummar!!

jag ska ringa firman i morgon och höra vad de andra säger!

• QrazyQuties

TS- läser själv till fastighetsmäklare och har många kontakter i branschen. Mäklaren för det omtalade objektet har inte brustit på något sätt enligt god mäklarsed, så länge han har följt säljarens önskemål så att säga. Det är tyvärr så att vill man vara med i en budgivning så får man vara aktiv och hålla kontinuerlig kontakt med mäklaren. Det är ytterst vanligt att man får in bud trots att budgivningen inte officiellt har "börjat". Ett helt normalt förfarande med andra ord.

En säljare kan NÄR SOM HELST ringa in till mäklaren och säga: "Jag vill inte ha fler bud." Och tro det eller ej - men nära 30 procent av budgivningarna avslutas genom att säljaren säger dessa magiska ord. Eller att han/hon i ert exempel har valt att sätta en sluttid. Hela den här proceduren styrs av säljarens önskemål och krav - mäklaren kan bara förmedla!

Däremot så är det lagstadgat att om mäklaren får in ett bud så skall han ALLTID vidarebefordra detta till säljaren ÄVEN om budgivningen är avslutad. Detta gäller ända fram tills dess att alla papper är skrivna mellan köpare och säljare. Det var bland annat genom påtryckningar om den lagen som vi fick vårt hus - trots att budgivningen var avslutad och att det fanns 12 (!) olika budgivare!

Dessutom så är det inte någon 5000-kronors mäklare - kan jag nästan gå i god för. För dessa mäklartjänster (som hemverket.se etc) skickar inte ut någon mäklare - man får bara hjälp med alla papper och att lägga ut objektet på hemnet. Ingen personlig service whatsoever - utan man sköter visning, budgivning etc själv.

Tråkigt dock att du inte är nöjd med mäklarens beteende. Jag kan dock inte se att han har brustit någonstans. Har du någon fråga som rör lagar eller regler så får du gärna höra av dig!

• vadskajaghetadå

okej, då hoppas jag VERKLIGEN inte att jag råkar ut för nån sån igen.

enligt dig har han inte brustit?
    * tar inte i hand och hälsar välkomna? OHYFFSAT!!!

* säger att han ska säta sig ner och gå igenom alla intresserade samma dag, men ringer dan efter, nån timme innan budgivningen slutar!?!?!?
    på 700.000 kr som är 130.000 MER, innan den startaT officiellt?

vi HAR altså bara nån timme på oss att besluta om vi ska köpa eller ej utan att fått höra buden?

om detta är helt okej enligt mäklarseden säger jag TUMMEN NER FÖR ER SOM BETER ER SÅ!

Mäklaren kan bara förmdela"

jo det tror jag vad jag vill på! har hört det ena och det andra där mäklare går in och styr och ställer och kommer med tips om lockpris osv vilket är OLAGLIGT! (jag har hört mååånga historier i mina dar)

jag litar inte ett dugg på er mäklare!
    och MÅNGA håller med er!

• vadskajaghetadå

och många håller med mig, ska det stå.

det finns vissa som jag har litat på, men det finns många som både jag coh flera jag känner har misstrott.

• vadskajaghetadå

men tack för informationen....

Svar på tråden Är detta normalt beteende hos en mäklare?