• vadskajaghetadå

Är detta normalt beteende hos en mäklare?

kollade på ett hus i söndags, en person la ett bud på utgångspriset direkt.
    han tog inte i hand när folk kom dit.

jag ringde igår på förmiddagen och får höra att kåken gått upp dryga 100.000

jag frågar om vi inte var med i budgivningen?
    "den är inte startad officiellt" får jag till svar.
    han frågar om jag vill lägga ett bud.

nej säger jag, jag måste höra med de andra först.

han säger att han ska dra igång budgivningen.

idag hör jag att han ringt på förmiddagen, då säger han på svararen att budgivningen går ut idag klockan 12:00
    och nuvarande pris är 700.000!!!!!!!!!

(altså vi har inte fått ett enda samtal eller sms)

då har den gått upp 130.000...

vet inte vad jag ska göra, om han hade ringt idag hade jag sagt JAG HAR INTE LUST ATT GÖRA AFFÄRER MED EN SÅN USEL- MÄKLARE!!!!!!!!!!!

tycker ni jag ska ringa deras firma och fråga om hans beteende är okej??

nu vill vi itne ha huset, men är så SJUKT förbannad på denna stil!

gör man såhär???????

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-23 21:25

saker som var konstiga:

* taxeringsvärde: 625.000 utgånspris 570.000

* säger inte välkomna, tar inte i hand

* säger under visningen att HAN ska höra av sig

* JAG hör av mig på tisdagsmorgonen och han säger att han ska sätta sig och ringa runt, samt att huset som sagt är uppe i 100.000 mer, men inte officiellt

* ringer dagen efter på min svarare och säger att den går ut om nån timme (kl 12:00) och är uppe i 130.000 mer.

* han hade lovat att skicka sms på budgivningen med gjorde inte det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-23 21:27

www.familjeliv.se/Forum-5-172/m32002242.html

• Svar på tråden Är detta normalt beteende hos en mäklare?
  • Froststar

Endast läst TS.

Det där med tax.värde vs. pris behöver inte vara ett problem, kan hända med renoveringsobjekt på sjötomt, t.ex. Eller nergånget lantbruk med mark.

Sedan vet jag inte exakt vad som sades er emellan men ofta dyker det upp väldigt många på en visning, som bara ska glo runt, vill överhuvudtaget inte köpa något hus eller DET huset. De vill ha "inredningstips", "utflyktsmål" eller bara "se hur andra har det". Då ska inte mäklaren vara tvungen att sms-a runt till alla från visningen med budgivningsresultaten. Många resonerar som så, är du intresserad, kom med ett bud. Om någon då redan i början tycker att det är för dyrt, har ökat för mycket, etc., räknar inte mäklaren med att få ett seriöst bud från den personen, tyvärr. Mäklare kan oftast avgöra graden av intresse.

Men det där med att inte hälsa verkar märkligt men kanske har en förklaring. Var det alldeles för mycket folk på visningen redan när du kom? I så fall kan han ju varit upptagen med annat och inte lagt märke till att du kommit.

Som sagt är man inte där så vet man inte. Det FINNS konstigare mäklare precis som det finns konstiga människor var som helst i samhället.

• Froststar
    Svar på #5
    AnneSophie skrev 2008-04-23 19:15:40 följande:
    Ha, bra pris...nja allt är relativt du. Men håll tummarna så är du snäll. Jag kreverar snart av nervositet.Ibland tror jag att en del mäklaren gör tjänster åt bekanta eller kunder som kanske missat tidigare objekt. Dvs, man kanske försöker hjälpa någon annan att komma högst i en budgivning genom att ignorera/försvåra för andra budgivare.Det är absolut inte etiskt eller förenligt med god mäklarsed, och faktum är...nu när jag läser det du skriver att det lite känns som att "er" mäklare försökte hjälpa någon annan.Varför hade budgivningen tex inte startat officiellt fastän det uppenbarligen lades bud? Varför var slutdatumet så snabbt?Så tja, nu när jag tänker på det så tycker jag kanske att du ska ringa mäklarfirman och fråga om dom brukar jobba på det viset. Men det där med att man måste lägga bud för att "vara med" och få SMS stämmer.
    Ibland kanske säljaren har vissa preferenser ang. köpare. Då är det bara för mäklaren att gilla läget. Det är säljaren som bestämmer i slutändan.
  • Froststar
    Svar på #12
    Jambosana skrev 2008-04-23 20:27:36 följande:
    Ring även säljaren och påtala att mäklaren inte tar med alla abud och att ni är intresserade. mäklare säljer inte, det gör säljarne, mäklrane är bara mellanhand och ska se till båda parters intresse. de glömmer de flesta mäklare.
    Jaja men behöver man inte komma med ett anbud först då?
  • AnneSophie
    Froststar skrev 2008-04-24 09:57:31 följande:
    Svar på #5 Ibland kanske säljaren har vissa preferenser ang. köpare. Då är det bara för mäklaren att gilla läget. Det är säljaren som bestämmer i slutändan.
    Jag är fullkomligt medveten om att det i slutändan är säljaren som bestämmer.  Men det ligger inte direkt i säljarens intresse att mäklaren "assisterar" vissa budgivare och på sätt och vis försvårar för andra. 

*galet otålig och nervös*
  • Froststar
    Svar på #61
    sannispannisen skrev 2008-04-23 22:12:34 följande:
    vill man verkligen ha ett hus, ja då ska man vara tillgänglig 24h/7 och själva ringa hela tiden.men man litar ju ändå på att mäklaren talar om alla bud som han får in, när han säger att han ska ringa runt till alla, alt skicka sms, inte att den går ut dagen efter och han hör av sig nån timme innan.jag säger som nån annan, jag som säljare hade sparkat denna!tycker inte säljarna ska BEHÖVA BETALA för en sån pass otrevlig och oengegerad människa, eller hur??
    Jag har faktiskt varit i helt motsatt situation som köpare och hade nog uppskattat din mäklares budhanteringssätt mer än vår mäklares.

Vi hade också letat efter hus i drygt 3 år med flera budgivningar på olika hus. För huset vi nu bor i, höll vi på med budgivning i nästan 3 veckor, gick snabbt i början men efter 3-4 dagar så var vi bara 2 kvar. Sedan vet jag inte vad sjutton mäklaren höll på med men han satte ingen tidsfrist, så det hände flera gånger att han ringde oss med ursäkter om de andra: nu tänker de, nu är de bortresta, nu är de upptagna, allt möjligt skit. Och sedan när de äntligen kom med ett bud så höll vi på att krevera...4 eller 5 gånger när det bara var vi två kvar höjde de budet med typ 5000 spänn över det vi bjöd. Alltså ORKA.

Till slut fick vi nog, lade på 50000 på deras sista bud och sade till mäklaren att nu får det vara bra. Så fick vi huset. Priset vi betalade låg nästan 400.000 kronor över utropspriset.

Jag anser att det SKA gå till på det viset som "din" mäklare gjorde. Är man intresserad, lägg ett bud och se till att vara aktiv och nåbar. Annars blir det bara vansinnigt irriterande för seriösa köpare. Vi var också på vippen att hoppa av bara för att hela semestern blev förstörd den sommaren. Enda som höll oss "uppe" var att vi gärna ville ha huset och var verkligen trötta på att leta.
  • Froststar
    Svar på #75
    AnneSophie skrev 2008-04-24 10:06:15 följande:
    Jag är fullkomligt medveten om att det i slutändan är säljaren som bestämmer.  Men det ligger inte direkt i säljarens intresse att mäklaren "assisterar" vissa budgivare och på sätt och vis försvårar för andra.  
    Jodå, om budgivaren är någon som säljaren föredrar, så...
  • AnneSophie
    Froststar skrev 2008-04-24 10:15:40 följande:
    Jag anser att det SKA gå till på det viset som "din" mäklare gjorde. Är man intresserad, lägg ett bud och se till att vara aktiv och nåbar. Annars blir det bara vansinnigt irriterande för seriösa köpare. Vi var också på vippen att hoppa av bara för att hela semestern blev förstörd den sommaren. Enda som höll oss "uppe" var att vi gärna ville ha huset och var verkligen trötta på att leta.
    Precis sådär har vi det nu. *trött och frustrerad*
    Froststar skrev 2008-04-24 10:17:40 följande:
    Svar på #75 Jodå, om budgivaren är någon som säljaren föredrar, så...
    Jo, men då går det ju att lösa på enklare sätt. Eller hur.
  • Froststar
    Svar på #28
    Majora skrev 2008-04-23 21:17:12 följande:
    Jag som troligen kommer börja läsa till mäklare nästa år blir helt förstörd av sånthär, vi råkade dessutom ut för en skumraskmäklare själva precis. Jag vill ALDRIG bli sån, och frågan är om man vill utbilda sig och sen litar väl inte en jäkel på mig mer Sannis: astrist på huset, billigt var det iallafall får man fråga vart d ligger?
    Majora, en sak håller jag med Sannispannisen om till 100%. Det är väldigt svårt att lita på mäklare. Vi har avverkat minst 60 st, säkert många fler under drygt 3 års letande. Av alla dem hade vi tillit och förtroende för max 5 stycken.

Därmed inte sagt att man inte hade bjudit på objektet, om det varit intressant men som jag upplevt det har mäklare som sådana ganska dåligt rykte och många gör inte saken bättre själva.

Många mäklare har vi upplevt som sliskiga bilförsäljare, om du förstår vad jag menar. Speciellt de vansinniga annonserna med "viss renoveringsbehov". Vi tittade på ett hus där det också stod så i annonsen och det här var värsta exemplet. Bilden var tagen från en "viss renoveringsbehovvinkel" och när vi kom fram så visade sig vara ett ruckel. I ena ytterväggen var det t.o.m. ett stort rivningshål, som man lätt kunde gå igenom och det bodde kråkor och duvor därinne. Nu kan man skratta åt det men just då undrade man bara...

Trädgården var väldigt "bohemisk" med rostig taggtråd i drivor, rostig någonting som påminde om en gammal traktor, meterhög nässelsnår och jätteloka som stod för blomsterprakten
  • Froststar
    Svar på #78
    AnneSophie skrev 2008-04-24 10:22:36 följande:
    Jo, men då går det ju att lösa på enklare sätt. Eller hur.
    Jepp, det skulle man tycka. Jag vet inte riktigt vad poängen är. Fast en mäklare som vi känner sade till oss som så: Om sista budet överstiger deras favoritköpares med upp till 10.000 så är de villiga att bortse från det budet för sin "favorits" skull. De är ju tyvärr inte tvungna att sälja till högstbjudande.

De kanske vill se hur högt det kan gå. Det kan ju vara släkt, släkts vänner, etc som är favoriten.

Men visst är det märkligt.
  • Judy

Ett väldigt bra sätt som Fastighetsbyrån hade för några år sedan då mina föräldrar köpte hus var att de bestämde med alla som var intresserade av att lägga ett bud en tid då budgivningen skulle starta och då skulle alla vara tillgängliga med mobiltelefonen.

Sedan ringde mäklaren runt i tur och ordning och för varje nytt bud fick alla ett sms "budgivare 4 han nu lagt ett bud på 400000", så man hängde med hela tiden. Man fick också ett sms när någon lagt sig.

Den här budgivningen tog 40min, hur smidigt som helst!

• AnneSophie
    Judy skrev 2008-04-24 10:44:46 följande:
    Ett väldigt bra sätt som Fastighetsbyrån hade för några år sedan då mina föräldrar köpte hus var att de bestämde med alla som var intresserade av att lägga ett bud en tid då budgivningen skulle starta och då skulle alla vara tillgängliga med mobiltelefonen.Sedan ringde mäklaren runt i tur och ordning och för varje nytt bud fick alla ett sms "budgivare 4 han nu lagt ett bud på 400000", så man hängde med hela tiden. Man fick också ett sms när någon lagt sig.Den här budgivningen tog 40min, hur smidigt som helst!
    Sådär funkar det i den budgivning vi är med i just nu men vi är inne på andra veckan. Det är segt som f-n.
    Min åsikt är att antingen lägger man minst ett bud per varje 24 h (eller ser till att ligga högst) eller så är man ute ur leken. Mäklare borde bli tuffare.
    Jag blir knasigt på alla dessa sega människor som avvaktar och funderar i daaaaagar och gud vet vad dom gör och tillåts hålla på sådär.
  • Judy
    AnneSophie skrev 2008-04-24 10:50:37 följande:
    Sådär funkar det i den budgivning vi är med i just nu men vi är inne på andra veckan. Det är segt som f-n. Min åsikt är att antingen lägger man minst ett bud per varje 24 h (eller ser till att ligga högst) eller så är man ute ur leken. Mäklare borde bli tuffare. Jag blir knasigt på alla dessa sega människor som avvaktar och funderar i daaaaagar och gud vet vad dom gör och tillåts hålla på sådär.
    Ja det är lite väl tycker jag. I det här fallet var mäklaren tydlig med att tala om för de intresserade att de skulle ha klart för sig hur högt de ville gå innan budgivningen startade, och att man skulle ha lånelöfte klart.

Tyvärr kan det ju vara så att vissa struntar i att bestämma sig, och när budgivningen väl är igång kan många dras med och ändra sin gräns.

Det är en svår sits mäklaren sitter i, för han vill ju att säljaren ska få ut det han kan för sitt hus/lägenhet, men samtidigt vill han ju att köparna ska vara nöjda med budgivning etc.
  • Lillymarleen

Har varit i kontakt med flera mäklare, alltså vissa hade kunnat sälja sin egen mor. Spyr faktiskt.

Senaste mäklaren ville inte ens förmedla vidare vårt bud, nä för det tyckte HON var för lågt. Alltså hon är ju som sagt bara förmedlaren, den ställningen ska inte hon ta, det gör ju den som säljer!!!!

Alltså det hela var otroligt konstigt då hon under visningen sa senaste budet, och det bud vi la var ju högre, inte med mycket men högre! Så antingen ljög hon att de fått in det budet, eller så vill hon kanske kompis hjälpa bekanta, jag vet inte?!?! Jag ogillar mäklare helt klart. Sedan så är dom ute på blocket och raggar. Seriöst!!! Jag la ut min lägenhet där, och min telefon kunde inet sluta ringa, ena efter den andra mäklaren hörde av sig. Alltså inte för att köpa min lägenhet, näää utan att jag skulle anställa dom, SÅÅÅ pinsamt alltså. Vad tror dem, varför lägger jag ut lägenheten på blocket för?? Ja inte är det för att bli terroriserad av mäklare inte. Så mitt tips är att om ni säljer på blocket så skriv med stora, feta bokstäver att MÄKLARE INTE BEHÖVER GÖRA SIG BESVÄRET MED ATT RINGA. Fyyy. Pinsamt. Här är jag som lagt ut pengar och annonsen, och letar ev köpare, och så upptas min dyrbara tid och telefontid av mäklarnas girighet. NO respect.

Min pojkvän ringde henne från sitt jobb för att ge budet, tyvärr. Annars hade hon fått höra. Han är ju för snäll.

• Judy
    Svar på #84
    Mycket märkligt tycker jag! Som sagt, det finns mäklare som man inte fattar kan vara mäklare!

Men det finns faktiskt bra mäklare också, så man ska inte dra alla över en kam.
  • Lillymarleen

Även syrran hade stora problem när hon sålde sin lägenhet. Hon grät ju islutet. Han sa saker som han inte höll. Så tillsist flyttade hon ut alla möbler ur lägenheten pga hans slarv. Och alla vet att omöblerade lägenheter säljs för en lägre summa. Det säger alla mäklare, undvik det så gott det går. Men pga honom så var hon tillsist tvungen. Ja lägenheten var ju så torr sedan efter. Usch.

Ska nämna att jag lyckades sälja lägenheten på egen hand, och det var otroligt enkelt. Trodde det skulle vara svårare. Och jo jag tjänade mycket mer så. 40.000 som annars hade gått till mäklarens arvode fick ju jag istället i fickan, KLART värt det. Inte lätt att spara ihop 40.000 alltid.

Svar på tråden Är detta normalt beteende hos en mäklare?