Inlägg från: Rosesarered |Visa alla inlägg
  • Rosesarered

Vita tråden del 8

PD77 skrev 2008-05-01 06:24:55 följande:

Men gud! VEM här inne har Spets och snor-bloggen. Vilket hem! Så vackert!
    Håller med, hon är helt fantastisk!
  • Rosesarered

Godmorgon !

Idag ska här målas, en leksvik hatthylla, sängbord och matsalsbord + stolar. Är dock lite nyfiken på vad ni har för tips om för färg och teknik. Vattenbaserad, oljebaserad eller lackfärg?

Ska man sandpappra innan eller endast använda häftgrund först?

Läste även något om obruten grundfärg och sedan bivax, någon som vet mer?

Tack!

• Rosesarered

umbro skrev:

Jag undrar i fall nån här har bilder på väggar i antikvitt med vita möbler? Och vitt på väggarna med antikvita möbler? Framför allt så är det väggarna jag är ute efter att se.
    [/citat]

LinaoMatilda skrev:
    [citat]
    Umbro: Om du kollar i min blogg så är alla väggar målade med obruten vit och alla vita möbler som jag målat målade med antikvit.
    smattochgotthoslina.blogspot.com
    Umbro> Bra fråga, tänkte också på det när jag stod i färgaffären och valde färg, för min del blev det antikvit.

LinaoMatilda> Vad menas med obruten färg?
  • Rosesarered

mimmamum skrev 2008-05-18 07:53:39 följande:

Godmorgon! Här är det VITT kan jag lova, mer än 1 dm snö ligger på marken, mina nyplanterade blommor och utemöblerna, behöver jag säga mer ...
    Jisses, snö! Vart bor du?
    Vilka söta volangdynor du har, har du sytt dom själv?
  • Rosesarered

LinaoMatilda skrev 2008-05-17 21:31:34 följande:

Roses: I färgaffären så har de färdiga burkar med vit färg. Helt vit utan några nyanser. Så kanske man vill ha äggskalsvit eller antikvit eller någon annan nyans av vit. Då lägger man till några droppar gult, svart eller någon annan färg beroende på åt vilket håll man vill bryta färgen. Men är färgen obruten så är den alltså bara vit. Hoppas du förstod min röriga förklaring
    Tack, då är jag med!
  • Rosesarered

Videli > Berätta lite med om Howard soffor, har missat det totalt. Mer än att jag googlat och sett att deras kännetecken är hjul på benen. Är det ett märke eller vad kommer det ifrån?
    Blev totalförälskad, har sett liknande modeller hemma hos en vän men tänkt att det hette någon speciellt.

• Rosesarered

Så "howard" är bara namnet på en soffstil som flera tillverkare har? Precis som "divan" som finns hos flera olika tillverkare? Eller är jag ute och cyklar? Haha

• Rosesarered

Var på färgaffären och frågade efter häftgrund, fick en burk grundfärg med mig hem. Är det samma?

• Rosesarered

Fick inget svar igår så jag gör ett nytt försök idag:

Var på färgaffären där dom endast hade Teknos sortiment. Frågade efter häftgrund, säljaren såg lite frågande ut och gav mig en burk grundfärg. Är det verkligen samma?

• Rosesarered

13 år emellan skrev 2008-05-21 09:50:53 följande:

Jag tror att det är precis samma sak. En del kallar det för Häfter eller häftgrund - andra för grundfärg. Det beror på vilket märke man köper.
    Ja så kanske det är... någon annan målarkunnig som vet? Jag är så onödigt petig ibland, men vill gärna ha det bästa från början. Tycker inte det är så roligt att måla om saker pga skavd färg eller slarv.
Svar på tråden Vita tråden del 8