Inlägg från: Rosesarered |Visa alla inlägg
  • Rosesarered

Vita tråden del 8

Skulle gärna vilja läsa/se bilder alla fina vita stilar så som lantligt, shabby chick, gustaviansk stil, fransk lantstil, new england stil. Vad fler?

Tycker ibland det kan vara svårt på loppis eller auktioner när man inte vet så mycket om stilen. Man går mest efter att det är vitt och ser lite slitet ut. Det är ju lätt hänt att man blandar "fel" och bara köper på sig saker för att det är vita. Hur mixar ni?

• Rosesarered

Är boken "Franske stemninger" på Danska?

• Rosesarered

tjenixen & Himmelbit: Jag vill också hitta min egen stil, men lite guide på vägen hade varit perfekt.
    Var en gång hos en bekant som påstods sig ha Indisk stil. Hon hade köpt lite mörka möbler och några färgade ljusstakar. Möblerna var bruna... men kändes inte alls indiska. Dvs rätt färg men fel möbler.

Jag tycker det är jättesvårt att just veta att "detta är gustaviansk stil och det "passar" till denna typ av inredning eller husstil". Jag vill personligen ha en helhet. Eller att man iaf ska hitta en röd tråd i inredningen.

• Rosesarered

LinaoMatilda > Jo du kanske har rätt, man kanske ska gå efter sitt hjärta så blir det bra iaf istället för att stirra sig blind på vad som passar eller inte. Har precis köpt en Skånegård med innerväggar i puts och vissa delar med korsvirke. Vill naturligtvis att det ska bli perfekt.
    Perfektionist som man är!

• Rosesarered

LinaoMatilda > Jo du har rätt. Men finns det ändå siter man kan läsa lite stilar i inredning? Mer för att det är intressant.

• Rosesarered

Hej tjejer!

Äntligen har jag flyttat in i min Skånegård. Kan jag säga något annat än att jag är otroligt lycklig! Nu jäklar ska här inredas!!
    Är på bla på jakt efter volankjolar till köksstolarna... Någon som vet var man kan köpa? Är tyvärr inte så duktig vid symaskinen.

• Rosesarered

Jezzika> Förstår att du grubblar då ni har barn. Men barn verkar smälta in snabbare än man tror. Jag tror många föräldrar oroar sig i onödan. Men vad vet jag, ja har inga egna.

Jag flyttade i tisdags, detta var min 10:de flytt (under 8 års tid) och förhoppningsvis den sista. Men vart jag än har flyttat har jag bara tyckt varit roligt. Lite som en ny kick i vardagen.

Det kommer säkert gå galant för er! Lycka till.

• Rosesarered

Jezzika> Berätta mer om din flytt, vart flyttar ni ifrån och vart ska ni flytta? Långt? Långt till föräldrar och vänner? Vad är det för hus n har köpt? Och varför valde ni att flytta?

• Rosesarered

JoH> Är det ett äldre skåp tycker jag definitivt antikvit.

• Rosesarered

juliah skrev 2008-07-04 06:30:48 följande:

Vad ska ni hitta på idag?
    Godmorgon Juliah! Själv är jag nyinflyttad i Skånelänga så jag inreder för fullt om dagarna.
    Är lite nyfiken hur ni målade er ovanvåning?
  • Rosesarered

juliah skrev 2008-07-04 06:41:23 följande:

Hej på dig! Stege och råvit färg!
    Thats it? Inget lack eller liknande över? Inget för att täcka ev kvistor (eller vad dom nu kallas för)?
    Har hört att man ska försöka dra varje planka med ett enda penseldrag, dvs börjar man måla där man slutar så får man fula skarvar. Men hur i tusan lyckas man med det? Våra plankor är stående på väggen (ca 1,5 meter upp) är och där taket börjar och upp till nock så är plankorna liggandes. Hoppas du förstod min luddiga förklaring :)
  • Rosesarered

juliah skrev 2008-07-04 06:41:23 följande:

Hej på dig! Stege och råvit färg!
    Thats it? Inget lack eller liknande över? Inget för att täcka ev kvistor (eller vad dom nu kallas för)?
    Har hört att man ska försöka dra varje planka med ett enda penseldrag, dvs börjar man måla där man slutar så får man fula skarvar. Men hur i tusan lyckas man med det? Våra plankor är stående på väggen (ca 1,5 meter upp) är och där taket börjar och upp till nock så är plankorna liggandes. Hoppas du förstod min luddiga förklaring :)
  • Rosesarered

Jezz> Låter som du fokuserar på "problemen" dvs längre avstånd, massa renovering, lång till din mor etc. Du kanske till och med är orolig för att det kommer att explodera runt det nya huset? Ring och kolla med kommunen hur planerna ser ut framöver? Kanske lugnar endel?

Fundera på möjligheterna istället. Stor tomt, en gård! WOW! Massa rolig, lantlig inredning! Jag tror bara det är en fördel om förra ägarna inte haft någon susning om inredning och trädgård. På så vis får ni sätta er egna personliga prägel på huset. Förhoppningsvis köpte ni gården till en billigare peng och har endel att lägga på renovering. I vårt fall köpte vi en rätt dyr gård, köket & badrum är sådär men det funkar. Och så kommer vi få ha det ett tag tills vi har råd att renovera. Så i ditt fall verkar det bara vara till fördel.

När jag tänker efter noga så har jag också känt det jobbigt inför flytt. Men dock endast för allt joks så som allt pappersarbete. Flytt av bredband, tele etc etc.
    Men när vi väl har flyttat in har det alltid varit bättre än förgående boende. Och jag tror och hoppas att du också kommer trivas superbra i ert nya boende.

• Rosesarered

Vad har ni för tv-bänk? Hittar ingen fin :(

• Rosesarered

Behöver lite målartips. Håller på att måla kökstolar, grundar först och ska sedan pensla över med en antikvit lackfärg.

Grundfärgen tog slut, (Futura 3 grundfärg, Teknos alkydgrundfärg)
    Undrar nu om man istället kan fortsätta med "slit och slängfärg" från Rusta. Har nämligen vattenbaserad lackfärg. Kan man ha detta som grundfärg och sen pensla över med lackfärg?

• Rosesarered

Nej båda är inte vattenbaserade... fungerar det inte då?

Svar på tråden Vita tråden del 8