Inlägg från: Beatrize74 |Visa alla inlägg
  • Beatrize74

Vita tråden del 8

Oj, oj...tack tjejer för era svar....men Mistral var i mina drömmar tror jag...den passar inte in effektmässigt och tyngdmässigt. Bother!

Det ska vara

1. Carat?
    2. Minette?

Då antar jag att ni tycker Minette va?

• Beatrize74

Fast jag tror att den hemska tapeten på just den bilden kanske missleder också. Jag hade inte ens sett Carat om jag inte sett den här fina "vindvsåningsbilden"....i vitaste vitt...

Tryck på "Produkter" och välj "Lätta murspisar" så får ni se en vacker VIT interiörsbild med den. Lite skillnad mot den hemska rökblå tapeten. *ryser*

http://www.keddy.se/

• Beatrize74
    Busan skrev 2008-07-10 23:44:00 följande:
    Grattis Kajsa på födelsedagen .Anton hoppas bebben tittar ut snart. Och JA jag mår så mycket bättre. Var och tränade igår och rodde som en galning, det behövdes allt känns så förbaskat mycket lättare idag. Hade glömt bort hur man kände när man mådde bra. Bäddade sängen med ett leende idag. Tack en än gång för att ni fanns där när jag behövde er. Ni är bäst. KRAM .
    En varm kram till dig...nu ska jag gå och lägga mig så jag är en gudfruktig och god mor imorgon (också)

Sussa sött, vännen!

Kram Bea
  • Beatrize74
    mimmi006 skrev 2008-07-11 06:51:14 följande:
    Ja, de flesta tycker nog det, men inte jag... Ska väl inte gå in på någon politisk debatt här, men det finns undersökningar som visar att kvinnors lägre lön för lika arbete hänger samman med att kvinnor är hemma mycket längre med sina barn. Jag tycker att det är bra att det finns tingade dagar, för en del män skulle aldrig vara hemma annars och få en inblick i hur det är att vara hemma med barnen och göra jobbet där. Nu ska jag inte skriva mer *hukar mig för burop*
    Jag håller HELT med dig! Mera obligatoriskt delade föräldradagar skulle till en början "tvinga" fram männen att vara hemma, men i långa loppet skulle det bli en självklarhet att fäderna är hemma mer. Skulle reformen gå igenom nu så skulle vi se resultat om bara två generationer när våra barn fått barn. Då kommer förhoppningsvis inte våra döttrar acceptera argument som "Han kan inte vara hemma, för han tjänar mest" (eftersom män oc kvinnor tjänar mer lika eftersom kvinnor värderas högre i yrkeslivet SAMT inte riskerar att halka efter lönemässigt då de tar alla föräldraledighet). Våra döttrar kommer säkerligen inte heller att acceptera argument som "Eftersom han har eget företag så funkar det inte att han tar ansvar för barnen", men istället slita dubbelt om de själva hade eget företag.

Det är heller inte rimiligt, åt andra hålllet, att hamna i en situation som min manliga kollega gjorde i i våras. Jag förväntades fixa en viss arbetsuppgift "bättre" än honom som berörde yngre barn just för att "Du vet ju hur det är med små barn" och så en blinkning åt mig när han satt bredvid. Han blev förbannad med all rätt. "Jag har två vuxna barn" sade han. "jag vet hur det är med små barn!". Vår arbetsgivare (manlig) sade med ytterligare en blinkning:
    "Men du har ju inte haft ANSVAR för dem på samma sätt som Bea har för sina, eller hur? Det har väl din fru haft?"

Och det har hon INTE eftersom han var hemma med barnen när de var små, längre perioder än hon, men FÖRVÄNTNINGARNA är att män inte kan och det hjälper heller inte männen att själva ta initiativ heller.

Och handen på hjärtat...visst har vi kvinnor en viss "övertro" ibland på att bara viiii kan och att viiii gör på det rätta sättet....enbart. Och vem är männen att argumentera emot när vi irriterat sliter ifrån dem blöjorna och säger "Jag gör det JAG istället". Vi har ju sett hur vår mor gjort i vår tur och fått en massa "övning" och har FÖRVÄNTNINGARNA på oss att vi ska kunna det.

Nej, det behövs ett förändrat synsätt, både från oss kvinnor och män. Ibland behövs det en tydligare markering...såsom just statlig styrning, annars lär det ALDRIG bli någon förändring och vi står där med handfallna söner som inte "vågar" tro att han kan trösta sin son när han är ledsen, utan lyfter över honom till barnets mor istället.
  • Beatrize74
    malins79 skrev 2008-07-11 06:58:05 följande:
    Näe det kan jag hålla med om, men i vårt fall där barnens pappa är egenföretagare skulle det innebära att kanske 10st blev arbetslösa om han var hemma ett halvår med barnen istället för att vara på jobbet.Mina barn har dessutom varit nästan 8-9månader gamla innan man kunnat ge dom annan mat än bröstmjölk som mättar en längre stund. Jag skulle inte vilja känna stressen att barnen måste kunna äta annan mat vid 6mån.
    Jag skrev mitt eget inlägg innan jag läste ditt om din man som egen företagare. *förklarar*

Det jag menar är att så länge som männen inte får HJÄLP att fixa att vara fäder OCH egna företagare (genom att exempelvis få visst arbetsstöd eller ekonomisk ersättning till en viss procent av tjänad inkomst istället för en allläm föräldrapenning, så blir det ingen förändring)

Och det kommer i längden innebära att männen är de som startar egna stora vinstgivande företag i vanlig ordning....och kvinnorna avvaktar....för hur ska de kunna kombinera egen företagsamhet med barn? Antingen avstår de från barn ELLER från sin karriär. Det ska inte behöva vara varken eller som kvinna. Män behöver ALDRIG välja karriär eller barn, för de har alla förväntningar på sig att välja karriären, men INGET stöd för att hantera både och.
  • Beatrize74
    Daggdroppen skrev 2008-07-11 07:26:24 följande:
    Oj, jag kan knappt välja men jag tror den andra av de två. Men jag skulle rösta på en Contura 690 Den är jätteful på bilden då den har "oscarstatyn" på hyllan, men tänk bort den och lägg några Willow tree figurer där. Då plötsligt blir den SNYGG!!!! *partisk )Ha en bra dag alla tjejer. Det ska jag ha...
    Ja, den är verkligen fin den med....mjuk i formerna, det tycker jag om.

Jag är däremot ute efter något liknande min tavla tror jag. Den har givit mig sådan sinnesro. Och när jag tänker efter så passar den kanske bäst in på Keddys "Minette"? En vit pinnstol. Trägolv. En enkel säng. Trasmatta. Och VÄRME!  
  • Beatrize74

Juliah - det verkar inte som mitt inlägg kom med, jag kikade också bakåt och kunde inte hitta det? :-O

I alla fall så svarade jag att jag inte visste riktigt. Att det har ju varit så många steg med själva utbyggnationen...som vi började med i juni förra året. Gjuta grunden, nya väggarna, taket, takpannor, nya fönster, ny ytterdörr, och så rivningen av väggen in till lekrum och befintligt kök och så fixa till innerväggarna etc...eldragning, vatten, avlopp

Men....nuuuu...från att ha rivit del för del av det gamla köket och satt upp det nya sektion för sektion....så har vi nog hållt på åtta veckor. Men vi har inga snickare eller hantverkare alls och maken har inte semester utan vi jobbar på så mycket vi orkar och står ut på kvällstid så vi räknar med att inte ha ett färdigt kök förrän skolstarten. (Vi ska på semester till Tyskland i två veckor också), men sedan när vi kommer hem så har gemensam semester i två veckor och då räknar vi med att hinna klart.

I dagsläget så kan vi använda nya diskbänken och vattnet därifrån, diskmaskinen...spishällen att koka vatten på (ingen fläkt på plats), ingen ugn alls, mikron/kyl och frys står kvar vid gamla väggen.

Så det är mycket kvar att göra. MYCKET!

Men jag tror att ni ändå kommer bli klar före oss! Och då är jag allvarlig!

• Beatrize74
    Busan skrev 2008-07-12 00:34:02 följande:
    Mia: Jättefin bild. Idag har det hänt grejor energin och att jag mår bra håller i sig. Bakat rågsiktskakor, bullar, städat, lagat massa småplocksmat till min plastsyster med familj som vi åt tillsammans med svenska kräftor, mums. Ska försöka manipulera mannen till IKEA imorgon (lördag) han gick på semester idag så han kanske är lättflörtad.... Är Liatorps bokhylla med dörrar ett bra köp ni som har det?
    Är du också vaken?

Här "juckar jag kabel" med maken då och då. Just nu är jag överflödig då han håller på med det finelektroniska, men snart ropar han på mig igen.

Snaaart har vi dragit klart elen förhoppningsvis, även fast det låter som ett LJUSÅR framåt i tiden när han förklarar vad vi har kvar att göra.

Vad flitig du varit idag. Hoppas att du får förnyad energi av din energi. Hoppas ni kommer iväg till IKEA imorgon. Liatorps bokhylla vet jag dessvärre inget om.
  • Beatrize74

Fy så snurrig i skallen jag är. Imorse låg vi länge och pratade i sängen jag och maken och barnen. Jag konstaterade att sovrummet är det minst tilldragande av alla rum vi har. Inte nog med att det är mörkbrunbetsade fönsterfoder och dörrfoder, utan även furufönsterbräde och gulbeiget plastgolv. Tapeterna hängder dessutom på trekvart nu och det är verkligen dags att byta de bajsbruna golvsocklarna.

Vi ska ju skifta rum efter att köksrenoveringen är överstökad. Då ska vi flytta ner vårt sovrum och få till ett allrum där uppe i stället så därför har vi inte lagt ner en cent eller minut av vår tid på det rummet än.

Men....efter att jag efterstrukit den docksäng som dottern fått måla vit...gick jag upp med målarburk och dotter och gav många saker en rejäl omgång.

Fönsterbrädet. Fönsterkarmarna. Dörrfodret in till sovrummet. Dörrfodret in till badrummet. Badrumsskåpet (i hemsk furu) och golvsocklarna där uppe i lilla hallen.

Det känns helt FANTASTISKT, men nu mår jag faktiskt liiiite illa. Men...vad gör det. Jag har en sådan där GLAD känsla i magen som bara vita rena ytor ger mig.

Synd bara att jag måste göra OM hela baletten imorgon...och sedan en gång till efter det.

Svar på tråden Vita tråden del 8