• llep

"Kaffe & te tider"?

Om du ska upp vid ca 5-7 en morgon...när som senast, kvällen innan, kan du dricka kaffe/te?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-28 20:37
    Glömde..om du vet att du inte får sova hela natten om du dricker efter en viss tid.

• Svar på tråden "Kaffe & te tider"?
  • ludenben

jag dricker alltid en kopp te det sista jag gör innan jag somnar. har gjort det i hur många år som helst... spelar ingen roll om det e natta.... te ska drickas innan det blir att sova.

• Nyfiken gul

Kaffe senast 16-17.

Dricker jag te på kvällen väljer jag alltid ört-te o då spelar inte tiden någon roll eftersom jag somnar ändå...

• lia76

Te är ju inte lika uppiggande som kaffe.
    Visst, det innehåller koffein det med, men det är sååå lite

Koffein finns både i svart och grönt te, men innehållet beror på den tid som teet får dra, mängden teblad, omrörning och vattnets temperatur.
    Det finns två till tre gånger mer koffein i kaffe än i te.
    Så te vid läggdags brukar inte vara några problem
    Örtte brukar dock vara mer rogivande och vissa teer gör tom att man somnar bättre

Men kaffe är uppiggande så det ska man helst inte dricka innan läggdags...
    Men min mamma blir trött av kaffe, skumt nog

Trollet BF 3/9-2008, Stella 23/9-2006
  • llep

Ok!

Jag vet att...när min mamma har druckit ovanstående efter ca kl.19 på kvällen, så kan hon inte sova alls/eller tillräckligt bra under natten.

• ElinOlsson

Jag är känslig, både för kaffe och te.
    Dricker helst inte efter kl 17.
    Gubben däremot kan bälja kaffe hela kvällen och ändå somna innan huvudet når kudden...

• ludenben
    Svar på #4
    men är det inte mycke psykiskt då?? jag har aldrig haft problem med det. Jag har fått för mig att om man tror man får svårt att sova av kaffe, så har man ändå druckit det och det sätter sig i det undermedvetna och man får svårt att sova för det. Ligger och vänder sig typ hela natten och tänker på att man inte skulle tagit det där kaffet. Då blir det som en ond cirkel. Varje gång man tar kaffe på kvällen ligger den tanken där att man inte kan sova för kaffet och då kan man inte det heller. Inte för att det måste va rätt, min teori. Men jag har fått för mig det
  • llep

Jag vet inte...men, de gånger hon trots allt druckit en kopp, så har det "slutat illa". Men, ja...finns ju inga bevis, liksom!

ludenben skrev 2008-04-28 20:57:50 följande:
    Svar på #4men är det inte mycke psykiskt då?? jag har aldrig haft problem med det. Jag har fått för mig att om man tror man får svårt att sova av kaffe, så har man ändå druckit det och det sätter sig i det undermedvetna och man får svårt att sova för det. Ligger och vänder sig typ hela natten och tänker på att man inte skulle tagit det där kaffet. Då blir det som en ond cirkel. Varje gång man tar kaffe på kvällen ligger den tanken där att man inte kan sova för kaffet och då kan man inte det heller. Inte för att det måste va rätt, min teori. Men jag har fått för mig det
  • llep

"Men min mamma blir trött av kaffe, skumt nog"

Det har jag då aldrig hört talas om! Det är underligt.

lia76 skrev 2008-04-28 20:39:02 följande:
    Te är ju inte lika uppiggande som kaffe.Visst, det innehåller koffein det med, men det är sååå lite Koffein finns både i svart och grönt te, men innehållet beror på den tid som teet får dra, mängden teblad, omrörning och vattnets temperatur. Det finns två till tre gånger mer koffein i kaffe än i te. Så te vid läggdags brukar inte vara några problem Örtte brukar dock vara mer rogivande och vissa teer gör tom att man somnar bättre Men kaffe är uppiggande så det ska man helst inte dricka innan läggdags...Men min mamma blir trött av kaffe, skumt nog
  • llep

Vet du om ört-te ev har lugnande effekt?

Nyfiken gul skrev 2008-04-28 20:36:29 följande:

Kaffe senast 16-17. Dricker jag te på kvällen väljer jag alltid ört-te o då spelar inte tiden någon roll eftersom jag somnar ändå...
  • Dålig fantasi

Jag dricker alltid te på morgonen och på kvällen ibland. Mina föräldrar dricker alltid kaffe innan läggdags och dom sover bra ändå.

• Atamon

Jag har inte heller några problem med att dricka kaffe eller te alldeles innan sängdags. Jag har lika lätt för att somna ändå

• llep

Hmmm...imorgon kanske jag ska prova att dricka kaffe sent, jag ska inte upp så tidigt dagen efter...

• Tjej 83

kaffe är ju inte ens gott.

Te dricker jag kl 21 o äter 1-2 mackor, alltid, varje kväll
    mycket gott,
    somnar gör jag lätt ändå efteråt

måste ha Te varje morgon o kväll, supergott ju

Svar på tråden "Kaffe & te tider"?