"Kaffe & te tider"?
Om du ska upp vid ca 5-7 en morgon...när som senast, kvällen innan, kan du dricka kaffe/te?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-28 20:37
Glömde..om du vet att du inte får sova hela natten om du dricker efter en viss tid.
Om du ska upp vid ca 5-7 en morgon...när som senast, kvällen innan, kan du dricka kaffe/te?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-28 20:37
Glömde..om du vet att du inte får sova hela natten om du dricker efter en viss tid.
jag dricker alltid en kopp te det sista jag gör innan jag somnar. har gjort det i hur många år som helst... spelar ingen roll om det e natta.... te ska drickas innan det blir att sova.
Kaffe senast 16-17.
Dricker jag te på kvällen väljer jag alltid ört-te o då spelar inte tiden någon roll eftersom jag somnar ändå...
Te är ju inte lika uppiggande som kaffe.
Visst, det innehåller koffein det med, men det är sååå lite
Koffein finns både i svart och grönt te, men innehållet beror på den tid som teet får dra, mängden teblad, omrörning och vattnets temperatur.
Det finns två till tre gånger mer koffein i kaffe än i te.
Så te vid läggdags brukar inte vara några problem
Örtte brukar dock vara mer rogivande och vissa teer gör tom att man somnar bättre
Men kaffe är uppiggande så det ska man helst inte dricka innan läggdags...
Men min mamma blir trött av kaffe, skumt nog ![]()
Ok!
Jag vet att...när min mamma har druckit ovanstående efter ca kl.19 på kvällen, så kan hon inte sova alls/eller tillräckligt bra under natten.
Jag är känslig, både för kaffe och te.
Dricker helst inte efter kl 17.
Gubben däremot kan bälja kaffe hela kvällen och ändå somna innan huvudet når kudden...
Jag vet inte...men, de gånger hon trots allt druckit en kopp, så har det "slutat illa". Men, ja...finns ju inga bevis, liksom! ![]()
"Men min mamma blir trött av kaffe, skumt nog"
Det har jag då aldrig hört talas om! Det är underligt.
Vet du om ört-te ev har lugnande effekt?
Nyfiken gul skrev 2008-04-28 20:36:29 följande:
Jag dricker alltid te på morgonen och på kvällen ibland. Mina föräldrar dricker alltid kaffe innan läggdags och dom sover bra ändå.
Jag har inte heller några problem med att dricka kaffe eller te alldeles innan sängdags. Jag har lika lätt för att somna ändå
Hmmm...imorgon kanske jag ska prova att dricka kaffe sent, jag ska inte upp så tidigt dagen efter...
kaffe är ju inte ens gott.
Te dricker jag kl 21 o äter 1-2 mackor, alltid, varje kväll
mycket gott,
somnar gör jag lätt ändå efteråt
måste ha Te varje morgon o kväll, supergott ju