• NochA

Får vi?

Grannens häck är mer än lovligt vildvuxen. När vi påpekade detta för honom så svarade han att den inte skulle klippas för den är så fin när den blommar. Dessutom så tyckte han att vår tomt ändå var så stor så att det inte gör nå´t att den hänger över på vår tomt.

Får vi ta bort det som hänger över på vår tomt? Vi har kollat och det handlar alltså om 2-2,5 meter häck som är innanför vår tomtgräns.

Det måste vi väl få göra eller??

• Svar på tråden Får vi?
  • NochA

Jag har ingen aning om hur han kommer reagera. Har inte sagt nå´t än så länge i allafall. Peppar peppar...
    Men om han säger nåt så säger vi bara att vi har tagit bort allt dött och att den hängde så pass mycket in på vår tomt. Då har han ju inget att komma med tycker jag

Torparn- Hade varit kanon med lite tips. Jag kan ju ta kort på den så kanske du kan identifiera den?

• NochA

Bättre sent än aldrig! Nu har jag i allafall tagit kort på häcken. Lägger dem i mitt galleri. Så kanske någon kan identifiera den.

Det har i allafall inte blivit några klagomål från grannen. När jag försökte prata med honom så var det som att prata med en vägg. Han bara gaggade på om hur fin den blir när den blommar.

• Asdza
    Torparn skrev 2008-04-28 23:52:57 följande:
    Men är det tex syren så blir det sällan bra att klippa och ansa.
    Jag har både klippt och ansat vår syrén häck och den blev otroligt mycket finare efter det.
    Tätare och jämnare...
  • Torparn

Syrenens knoppar bryter så det istället för att få en tätare häck ända nedifrån så blir det 'kvastar' från klippstället med resultat kalhet nertill.
    Tar du däremot ända ner under vårvintern så man bara lämnar 10-15 cm stubbe så får man nya rotskott och då en tätare häck ända nerifrån.

Det är kanske inget som märks första året att den beter sig så men om man årligen kapar den som om det vore en formklippt häck så får man ett fågelbo upptill och kala grenar nedtill.
    Man förlorar dessutom blomanlagen.

Så att ansa en syrenhäck är inget jag rekomenderar på lång sikt.

Asdza skrev 2008-05-10 20:32:54 följande:
    Jag har både klippt och ansat vår syrén häck och den blev otroligt mycket finare efter det.Tätare och jämnare...
  • Torparn

Är det de vita blommorna som tillhör häcken? Isåfall är det en brudspirea. En del har dessa formklippta har jag sett men då blommar de inte så praktfullt och det är ju synd. De har en otrolig växtkraft så de håller inte formen särskilt länge heller, utan ha de som friväxande tycker jag (och säker grannen också ).
    Däremot för att inte bli så stora och slängiga så skulle jag rekomendera att under vårvintrarna klippa ner de grövsta grenarna till ca 10-15 cm. Kanske 1/3 ryker av varje buske. De kommer då skjuta nya fräscha skott som inte är så grova utan snygga. Efter 3 år så har ni förnyat hela häcken och grannen har fått sin blomning varje år ändå.

De behöver beskäras regelbundet för att inte lägga sig ner. Alternativ 2 är annars att under vårvintern kapa ner hela häcken till 10 cm men det är ju synd tycker jag men fullt möjligt.

honeypie84 skrev 2008-05-10 18:33:53 följande:
    Bättre sent än aldrig! Nu har jag i allafall tagit kort på häcken. Lägger dem i mitt galleri. Så kanske någon kan identifiera den.Det har i allafall inte blivit några klagomål från grannen. När jag försökte prata med honom så var det som att prata med en vägg. Han bara gaggade på om hur fin den blir när den blommar.
  • isisisis
    Torparn skrev 2008-05-10 22:47:27 följande:
    Är det de vita blommorna som tillhör häcken? Isåfall är det en brudspirea. En del har dessa formklippta har jag sett men då blommar de inte så praktfullt och det är ju synd. De har en otrolig växtkraft så de håller inte formen särskilt länge heller, utan ha de som friväxande tycker jag (och säker grannen också ). Däremot för att inte bli så stora och slängiga så skulle jag rekomendera att under vårvintrarna klippa ner de grövsta grenarna till ca 10-15 cm. Kanske 1/3 ryker av varje buske. De kommer då skjuta nya fräscha skott som inte är så grova utan snygga. Efter 3 år så har ni förnyat hela häcken och grannen har fått sin blomning varje år ändå.De behöver beskäras regelbundet för att inte lägga sig ner. Alternativ 2 är annars att under vårvintern kapa ner hela häcken till 10 cm men det är ju synd tycker jag men fullt möjligt.
    Precis som torparen säger.
    Jag tror också det är en spirea TS talar om.
    Den är finast som friväxande häck,och den blir inte vacker eller hållbar i längden om den formklipps.

Så jag håller med grannen.

Trädgårdsmästare.
  • OZgirl

Rent lagligt tror jag att ni har rätt att ta bort den delen av häcken som hänger in på er tomt. Dock kan jag av egen erfarenhet säga att försök komma överens med grannen först innan ni gör nåt!

Du kan också kontakta Villaägarnas riksförbund för att höra vad de säger om saken. De har bra koll på vad man får och vad man bör göra (www.villaagarna.se tror jag).

Kommer inte på fråga Tyko, du har druckit glögg!
  • Bebisens mamma

Det är en spirea och jag är säker på att ni har rätten på er sida att kapa häcken då den hänger över på er tomtgräns.

• carlf

jag har träd, ganska stora på min tomt som mina grannar vill att jag ska fälla. dessa träd är ca 130 år 4 st ekar, nästan lika gammla som mitt hus. mina grannars hus och tomt är max 20 år. har de rätt att kräva att mina stora fina träd fälls för de går över deras tomt och hus, tror allt handlar om de inte har någon sol efter 15.00, men träden var lika stora när de köpte tomten.

• OZgirl
    carlf skrev 2008-05-11 02:27:16 följande:
    jag har träd, ganska stora på min tomt som mina grannar vill att jag ska fälla. dessa träd är ca 130 år 4 st ekar, nästan lika gammla som mitt hus. mina grannars hus och tomt är max 20 år. har de rätt att kräva att mina stora fina träd fälls för de går över deras tomt och hus, tror allt handlar om de inte har någon sol efter 15.00, men träden var lika stora när de köpte tomten.

När du skriver att träden går över deras tomt och hus, menar du rötter eller grenar eller skugga? Rimligen fanns väl således ekarna där när grannarna köpte kåken. Har de bott där länge? Min personliga uppfattning är att de har köpt fastigheten i befintligt skick och träden fanns ju där då, så då får de skylla sig själv.

Dock fanns det i länken ovanför ditt inlägg från Bebisens mamma: Träd som skuggar och skräpar ner. Läs det!

Kommer inte på fråga Tyko, du har druckit glögg!
  • NochA

Tack för era svar!

Hmm...jag kommer ju inte ihåg hur häcken ser ut när den blommar får väl vänta o se. Den blommar om nån månad enligt grannen.
    De blommorna som syns på bilden tillhör inte häcken. Det har nog planterats för att fylla ut eller nå´t.
    Men häcken kanske är nån annan sort spirea. Nån som blommar lite senare??

Vi vill ju inte klippa ner häcken helt eller förstöra den. Det vi har gjort nu är mest attvi har tagit bort gammalt ris o döda grenar. Vilket var en hel del! Sen har vi klippt av de grenarna som ej har gått att resa upp (alltså hängt mycket in på vår tomt). Annars så har vi försökt spara så mycket av det friska som vi har kunnat.

Svar på tråden Får vi?