• ANOF

Egen salladsdressing?

Är det någon som har något bra tips på god sallandsdressing som man kan göra själv? Jag brukar blanda majonnäs, crem fraish, tomatpure, citron, socker och salt.

• Svar på tråden Egen salladsdressing?
  • snillis

matolja, vatten, salt och peppar......

• Intelligenti pauca
    ANOF skrev 2008-05-01 21:04:19 följande:
    Intelligenti pauca skrev 2008-05-01 21:01:20 följande: Kanske 1 liter i veckan, inte färdigköpt rhode island då. Utan hemgjord dressing som jag beskrev i TS. Jag gör alltid 1 liter åt gången, men den har jag till flera saker, inte bara sallad.
    52 l/år mao? Gör du 1l av samma sort?
    För den som är intelligent räcker det med få ord
  • Intelligenti pauca
    Toyama skrev 2008-05-01 21:07:31 följande:
    11,50 menade jag såklart
    Här räcker en sådan flaska jättelänge.Det är väl ca 4 el 5 dl i el hur mycket är det?
  • isisisis

Jag gör rhode island med gräddfil,en klick majonaise,en liten riven vitlök,chilipulver och kethup.

Den är jättegod och fräsch i smaken.

Jag gör alla dressingar själv.

Jag tycker inte om att det är så mycket socker och konserveringsmedel i de köpta.

Tycker de smakar ofräscht helt enkelt.

• Intelligenti pauca
    ANOF skrev 2008-05-01 21:04:19 följande:
    Intelligenti pauca skrev 2008-05-01 21:01:20 följande: Kanske 1 liter i veckan, inte färdigköpt rhode island då. Utan hemgjord dressing som jag beskrev i TS. Jag gör alltid 1 liter åt gången, men den har jag till flera saker, inte bara sallad.
    Det är klart har du stor familj..men det låter fasansfullt mycket.För du  tar väl inte mer än en msk per portion el nåt ?
  • ANOF

Intelligenti pauca skrev 2008-05-01 21:07:55 följande:

52 l/år mao? Gör du 1l av samma sort?
    Jag gör oftast likadan som jag skrev i Ts, eller något liknande. Majonäs kostar bara 9 kr för en burk på Willys.

Sen kostar inte 4-5 dl sressing 11,50. Det brukar kosta mellan 20 och 25, och då är det inte ens 3 dl. Så det är inte särskilt billigt med färdiggjort.

Är det någon som gör rhode island själv?
  • ANOF
    isisisis skrev 2008-05-01 21:12:06 följande:
    Jag gör rhode island med gräddfil,en klick majonaise,en liten riven vitlök,chilipulver och kethup.Den är jättegod och fräsch i smaken.Jag gör alla dressingar själv.Jag tycker inte om att det är så mycket socker och konserveringsmedel i de köpta.Tycker de smakar ofräscht helt enkelt.
    Gräddfil har jag aldrig prövat, men det låter bra.
  • ANOF

Intelligenti pauca skrev 2008-05-01 21:12:10 följande:

Det är klart har du stor familj..men det låter fasansfullt mycket.För du  tar väl inte mer än en msk per portion el nåt?
    Det går ju självklart åt betydligt mer än 1 matsked per portion, sen så kan man ha den till många olika rätter.
  • Intelligenti pauca
    ANOF skrev 2008-05-01 21:16:46 följande:
    Intelligenti pauca skrev 2008-05-01 21:12:10 följande: Det går ju självklart åt betydligt mer än 1 matsked per portion, sen så kan man ha den till många olika rätter.
    Som tex?
  • Intelligenti pauca
    isisisis skrev 2008-05-01 21:12:06 följande:
    Jag gör rhode island med gräddfil,en klick majonaise,en liten riven vitlök,chilipulver och kethup.Den är jättegod och fräsch i smaken.Jag gör alla dressingar själv.Jag tycker inte om att det är så mycket socker och konserveringsmedel i de köpta.Tycker de smakar ofräscht helt enkelt.
    Ja alla gör ju som de finner bäst Hur mycket gör du åt gången i så fall
  • ANOF

Intelligenti pauca skrev 2008-05-01 21:32:08 följande:

Som tex?
    Det mesta faktiskt. T exempel fisk, kött, kyckling, skaldjur, potatis.

Är det ingen som har något tips på dressing med mögelost?
  • Intelligenti pauca
    ANOF skrev 2008-05-01 21:14:47 följande:
    Intelligenti pauca skrev 2008-05-01 21:07:55 följande: Jag gör oftast likadan som jag skrev i Ts, eller något liknande. Majonäs kostar bara 9 kr för en burk på Willys.Sen kostar inte 4-5 dl sressing 11,50. Det brukar kosta mellan 20 och 25, och då är det inte ens 3 dl. Så det är inte särskilt billigt med färdiggjort.Är det någon som gör rhode island själv?
    Hur är rec för 1 l hemmagjord  rhode island el vad du gjorde
  • ANOF

Intelligenti pauca skrev 2008-05-01 21:35:48 följande:

Hur är rec för 1 l hemmagjord  rhode island el vad du gjorde
    Jag vet inte riktigt om man kan kalla det för rhode island. Men jag blandar hälften majonnäs och hälften cream fraish med salt, socker, citron och tomatpure i lagom mängder. Något exakt recept använder jag inte.
  • Intelligenti pauca
    ANOF skrev 2008-05-01 21:38:24 följande:
    Intelligenti pauca skrev 2008-05-01 21:35:48 följande: Jag vet inte riktigt om man kan kalla det för rhode island. Men jag blandar hälften majonnäs och hälften cream fraish med salt, socker, citron och tomatpure i lagom mängder. Något exakt recept använder jag inte.
    Nej man kan väl kalla det vad man vill.Huvudsaken man gillar det.Men du gör altid en liter åt gången?
  • Intelligenti pauca

http://hem.passagen.se/piami/saser.htm
    Här finner du rec på den dressingen Blue Cheese

ANOF skrev 2008-05-01 21:35:37 följande:
    Intelligenti pauca skrev 2008-05-01 21:32:08 följande: Det mesta faktiskt. T exempel fisk, kött, kyckling, skaldjur, potatis.Är det ingen som har något tips på dressing med mögelost?
  • isisisis

Intelligenti pauca skrev 2008-05-01 21:33:58 följande:

Ja alla gör ju som de finner bäst Hur mycket gör du åt gången i så fall
    Jag brukar ta 3 dl gräddfil och ett par MSK majonaise.
    Rikligt med chilipeppar och bara lite vitlök.
    Ketchup efter smak...tills färgen och smaken är lagom.
    Ibland lite tomatpure.
    Salt och svartpeppar.

Denna sats räcker i regel för några personer till en kväll.

Ingenting jag sparar.men det går att använda i en köttfärssås dagen efter...

Det smakar fräscht,och jag tror det är bättre för kroppen än allt som finns i de färdiga dressingarna.

De flesta har en bismak tycker jag.
    De smakar konstgjorda.

Likadant remoulad gör jag med gräddfil,majonaise och bostongurka.
    Blir jättegott
  • Lina S

olivolja
    balsamvinäger
    salt o peppar
    lite dijonsenap
    lite flytande honong
    Färska örter, tex basilika timjan

Använd helst mixer

• Intelligenti pauca
    isisisis skrev 2008-05-01 21:45:09 följande:
    Intelligenti pauca skrev 2008-05-01 21:33:58 följande: Jag brukar ta 3 dl gräddfil och ett par MSK majonaise.Rikligt med chilipeppar och bara lite vitlök.Ketchup efter smak...tills färgen och smaken är lagom.Ibland lite tomatpure.Salt och svartpeppar.Denna sats räcker i regel för några personer till en kväll.Ingenting jag sparar.men det går att använda i en köttfärssås dagen efter...Det smakar fräscht,och jag tror det är bättre för kroppen än allt som finns i de färdiga dressingarna.De flesta har en bismak tycker jag.De smakar konstgjorda.Likadant remoulad gör jag med gräddfil,majonaise och bostongurka.Blir jättegott
    Remouladsås gör jag själv.
  • Intelligenti pauca

Nehej godnatt med er el godkväll Kliver ut nu innan det blir för "rörande" Vitsigt va ?

Svar på tråden Egen salladsdressing?