Hej på er!
Nu måste jag lägga mig i...katter som stannar i växten när de blir kastrerade??! Mina hankatter är bägge kastrerade vid 7 månaders ålder, den ena för att han var utekatt vid den tiden och jag ville inte att han skulle traska iväg, den andra för att han skapade osämja i kattfamiljen när han blev könsmogen...den första är en STOOOOOR ståtlig huskatt, förresten Årets huskatt 2003 i Independent( jag vet, skryt..men han är ju sååå fin!!), den andra är en nästan lika stor perser som fick ett underbart temperament efter kastreringen. Min vet säger att både honor och hanar kan mycket väl kastreras i 5-6 månaders ålder, det som gäller för honkatterna är att de skall ha ett löp bakom sig. I USA och tydligen även i England kastrerar man katter redan vid tre månaders ålder.
Eftersom din katt har löpt en gång så bör du kunna kastrera henne..men om vet tycker det är för tidigt så får du lita på honom...Och som någon annan skrev, kastrera, sterilisera inte, de har sina hormoner kvar då, man tar bara bort äggledarna vid en sterilisering, vid kastrering tar de bort allt, och det är ju skönt att veta att kattan aldrig kan få livmoderinflammation t.ex....
Jag hoppas ingen tog illa upp av mitt inlägg, men jag måste protestera när jag ser något som jag inte tycker stämmer!
Minne