• sisley

Löpande katt. Hjälp!

Kan ngn hjälpa till att reda ut lite frågetecken kring köpande katter? Min katt är inte ens ett halvår och har redan löpt två gånger. Hos veterinären säger de att vi inte får kastrera henne innan hon är sex månader och att vi ska stå ut. Börjar ledsna på hennes skärande lockrop under nätterna, inte ens öronproppar hjälper helt och hållet.
    Vet någon hur det egentligen ligger till med kastrering av katter? Hur fungerar p-piller för djur? Kan tillägga att hon är innekatt och världens sötaste i vanliga fall men just nu promenerar hon rätt kraftigt på mina nerver...

• Svar på tråden Löpande katt. Hjälp!
  • amathea

Sisley:
    Samma samma....
    det är jätteovanligt med katter som löper varannan vecka dock...
    såvida du inte fått en jättehorny katt *skratt*

• Jossan

jag är oxå emot ppiller på katter men eftersom jag inte hunnit (haft råd) att kastrera min hankatt som är runt 8 mån nu så måste honorna få ppiller de är nämligen nära släkt med honom mamma+syster och kattungar vill jag inte ha..mamman är oxå en katt som löper lite skumt hon kan löpa 1 v sen är det tyst 1 v sen löper hon igen sen kan det gå några v sen samma visa igen

kramJ

• Bulisen

Min katt driver oss till vansinne då hon skriker dygnet runt.
    Hon är innekatt och då löper de oftare (hon var tredje vecka)
    Vi ska kastrera henne nu när vi får råd (700kr).
    P-piller vill vi inte ge då de kan ge cancer.
    Vad jag har lärt mig så kan man kastrera en katt efter att de har löpt 1-2 gånger oavsätt ålder.

• Molnet

Jag tycker det är hemskt av vissa här att skratta åt att katten kan gott stå ut med lite skrik när den löper. Det är inte alls roligt för katten, den mår dåligt av det och i längden kan den få juvercancer även av att gå okastrerad och löpa i ett.
    Katten far inte illa av att äta p-piller några månader tils den är mogen att kastreras. Det handlar om år av p-piller användande om katten ska hinna utveckla juvercancer.
    Det är enbart för kattens bästa vi ger henne p-piller när vi ser att hon så fruktansvärt lider av att löpa och löpa, hon får knappt i sig mat eller vatten. Är DET att föredra framför några månaders pilleranvändning eller?

• dutten

Måste ju bara lägga mig i!

6månader????
    Vad i fadderullan?
    På hanar och honor gäller vad jag vet 1 år innan dess har de ju inte växt färdigt ock kastrera man dem tidigare stannar de ju i växten!

Har själv kastrerat alla mina katter en står på tur i maj när han har fyllt ett år...
    Har sett de som är kastrerade innan de är små i växten och annat är inte heller färdigutvecklad de är typ fortfarande ungar i mångt o mycket....

Mina hona fick en kull innan jag kastrerade henne tror att det var bra för henne att få bli mamma typ - men vet inte om det är nödvändigt sas.
    P-piller för ett par månader tycker jag är ok (till hundar oxå) men det är inget de ska ha år ut och år in!

För det framkallar cancer - troligtvis pga att forskningen inte har gjort framsteg på det områden sen 70-talet typ.

En kastrering för hanar kostar runt 4-600 kronor beroende på om de har stenarna i pungen eller i magen.
    För honon kostar det runt 6-800 kronor det är ju en större op på dem.

Min hona har mått bra av det - bara en nackdel har inträffat (hon fyller 6 år) ungefär vart annat år måste hon få lite hormoner för det blir vajsing på hennes - hon får inte äta fisk i större utsträckning då det finns hormoner i den....det som händer är att hon tappar päls först mellan bakbenen på magen sen på tassarna hon gnager/river dän det....men efter en spruta (vissa behöver 2) är hon fit for figth igen om ca 4 veckor!

Detta blev ju lite (o)nödigt långt men bidde lite upprörd över 6 månadersgrejen*sorry*

*kram*
    dutten

• Jossan

beror nog på veterinären såg på veterinärerna på 4:an för 1-2 år sedan då kastrerade dem ju en väldigt ung hankattunge...
    mina honor har båda stannat i växten tidigt är som en 4-5 mån kattunge i storleken båda 2 men hanen är större
    har hört att man kan kastrera en hona vid 6 mån men en hane när de är 1år har även hört tvärtemot det är en av anledningarna att jag inte vill kastrera hanen så tidigt

kram J

• Kajsan

Håller med Molnet, det är inte lustigt för katten att löpa!
    P-piller tills kastrering är att rekomendera.
    Jag vet inte vart i stockholm du bor, men i Alvik finns en underbar djurklinik där de är mycket kunniga, ring dit!

• sisley

Trodde att jag skulle få högst ett svar när jag startade tråden.. Menade absolut inte att röra upp arga känslor. Jag ville bara få råd om vad jag ska göra.
    Dutten: alla veterinärer som jag pratat med säger att det är sex månader som gäller. Men nu blir jag ju helt råddvill när du säger att man bör vänta tills de är ett år? Det verkar ju finnas en massa olika synsätt när det gäller kattens bästa.
    Kajsan: tack för ditt tips. Jag får ringa dem och höra vad de har att säga även om Alvik inte är mitt område riktigt.

• dutten

sisley

Nä gumman jag är inte arg - lovar.
    Är nog en högst fjantig varelse som ser mina djur som mina barn!

Önskar att jag visste vad som är rätt i denna fråga - verkligen!
    Men jag har haft olika vetrinärer och de har sagt 1 år och när man kollar lite bara så där oproffisionellt - så kommer ju de flesta katter i puberten runt 10 månader - runt året, kan skilja mycket på raskatter iofs och då tycker jag att det verka vettigast att vänta till 1 året med kastrering av dem - då har de ju växt färdigt.

Hoppas att du inte är upprörd för det var inte min mening - värnar bara om de små juh*s*

*kramas*
    dutten

• Minne

Hej på er!
    Nu måste jag lägga mig i...katter som stannar i växten när de blir kastrerade??! Mina hankatter är bägge kastrerade vid 7 månaders ålder, den ena för att han var utekatt vid den tiden och jag ville inte att han skulle traska iväg, den andra för att han skapade osämja i kattfamiljen när han blev könsmogen...den första är en STOOOOOR ståtlig huskatt, förresten Årets huskatt 2003 i Independent( jag vet, skryt..men han är ju sååå fin!!), den andra är en nästan lika stor perser som fick ett underbart temperament efter kastreringen. Min vet säger att både honor och hanar kan mycket väl kastreras i 5-6 månaders ålder, det som gäller för honkatterna är att de skall ha ett löp bakom sig. I USA och tydligen även i England kastrerar man katter redan vid tre månaders ålder.
    Eftersom din katt har löpt en gång så bör du kunna kastrera henne..men om vet tycker det är för tidigt så får du lita på honom...Och som någon annan skrev, kastrera, sterilisera inte, de har sina hormoner kvar då, man tar bara bort äggledarna vid en sterilisering, vid kastrering tar de bort allt, och det är ju skönt att veta att kattan aldrig kan få livmoderinflammation t.ex....
    Jag hoppas ingen tog illa upp av mitt inlägg, men jag måste protestera när jag ser något som jag inte tycker stämmer!
    Minne

• sisley

Dutten: vad skönt att du inte var så upprörd. Jag vill också endast ha det bästa för min lilla katt. Det är ju därför jag frågar. *kramar tillbaks*

• Molnet

Minne

Min vet sa också att man inte ska kastrera för tidigt pga att de inte är färdigväxta när de är 6 mån. Varför vet jag inte, har för mig att det var nåt med musklerna, att de inte hinner växa klart om de kastreras för tidigt så slappar de ju till lite mer

Det verkar gå trender i vad som är "rätt" för katten hos olika veterinärer. Alla har olika erfarenheter av olika metoder.

Trådstartaren, jag tycker du ska göra det som känns rätt för dig och din katt. Känns det ok att låta henne kastreras redan nu - gör det! Annars låt bli, och vänta ett tag, men ge henne piller för guds skull så hon slipper lida!
    Jag tycker du ska lita på din veterinär om du känner förtroende för honom/henne så ska du lyssna på deras råd. Prata med dem så märker du om de är tillmötesgående och hur de verkar.
    Jag har varit hos ett par olika veterinärer och haft blandade upplevelser. Nu ska min katt kastreras hos den som det kändes bäst hos.

Lycka till!

• amathea

Dutten:

Alla de kastrerade katthonor (innekatter både ras och blandisar) jag känner är normalstora och kastrerade både tidigare än 1 år, och t o m 6 månader....

I England är ju inte alla kastrerade katthonor för små... och där kastrerar dom hellst redan som minismåkattungar, utan tillväxtproblem.

• Miss S

Måste bara tillägga lite....

katter stannar inte i växten när de kasteras utan tillväxten har med skelettet att göra, däremot så påverkar en kastration hormonerna och därför vill de flesta vet. att katten ska vara minst 6 mån. så att de hinner få utveckla sina "könsroller". Vet ej om det stämmer helt eftersom i england o usa kasterar man kattungar.....

o sen håller jag med Molnet om att ge katten p-piller i väntan på kastrationen så misen får återhämta sig lite

• hästflicka

Hejsan!
    Har inte läst i alla trådar ännu så jag kan mkt väl upprepa ngt som redan sagts men:
    När vi pratade med veterinären så sa de att man kunde kastrera när man ville men att de rekomenderade att man väntade tills katten hade börjat löpa, så att man såg att det fungerade som det skulle... Vid kastration så påverkar man ju katten (hormoner osv) i vilket fall och de slutar inte växa! Vår ena katt började löpa när hon var 5 månader och den andra vid 6 mån så vi tog iväg dem då nr två började och det var inga problem OCH de fortsatte att växa!

Så om du hade pratat med vår veterinär hade du kunnat kastrera hennu nu så hon ju har börjat löpa!

• Liria

Hankatter kan kastreras när de blivit könsmogna. Vi kastrerade vår när han var 6 månader för då började han kissa inne.

Vår honkatt började löpa strax innan hon fyllde ett år. Hon mådde jättedåligt av att löpa, tappade nästan all päls och blev jättemager.

Vi fick inte alls sova under den vecka hon löpte när hon sedan började löpa 5 dagar efter första löpperiodens slut skaffade vi p-piller åt henne och bröt löpningen.
    Man ska undvika att avbryta en löppningen men för vår del fanns inget alternativ. Hon åt piller i 2 månader och sedan kastrerade vi henne. Nu är hon pälsig, med normal vikt och hur söt och go som helst.

• amathea

Hästflicka.

precis samma information har jag fått, från flera veterinärer.

• GME

Hejsan!
    Enligt vår veterinär är anledningen till att man inte vill sterilisera honkatter innan 6 mån för att livmodern är så liten och det blir en svårare operation. Jag tror inte heller att p-piller i 1 månad gör någon skada utan att det snarare handlar om år av användning. Så är det ju med mkt annat som vi äter också. Däremot har jag aldrig hört att katten måste vara 1 år innan man "fixar" den. Vi gjorde det när våra honor var ca 8 månader och då hade den ena hunnit bli könsmogen (bara 1 vecka som tur var) och hon började kissa på skumma ställen direkt. Det beteendet kom tillbaka när hon blev stressad (t ex efter att vi haft fest) och jag är övertygad om att det berodde på att hon han bli könsmogen innan hon opererades. Den andra honan har varit hur lugn som helst.
    Vår nya kattunge ska vi därför sterilisera när hon blir 7 månader för att vara på den säkra sidan.

Lycka till hur du än gör

Svar på tråden Löpande katt. Hjälp!