• sisley

Löpande katt. Hjälp!

Kan ngn hjälpa till att reda ut lite frågetecken kring köpande katter? Min katt är inte ens ett halvår och har redan löpt två gånger. Hos veterinären säger de att vi inte får kastrera henne innan hon är sex månader och att vi ska stå ut. Börjar ledsna på hennes skärande lockrop under nätterna, inte ens öronproppar hjälper helt och hållet.
    Vet någon hur det egentligen ligger till med kastrering av katter? Hur fungerar p-piller för djur? Kan tillägga att hon är innekatt och världens sötaste i vanliga fall men just nu promenerar hon rätt kraftigt på mina nerver...

• Svar på tråden Löpande katt. Hjälp!
  • KAH

Usch ja... det där känner jag ganska väl igen! Förstår vad du menar med att man kan bli helt tokig. Du kan ju be veterinären skriva ut p-piller till katten tills den får bli kastrerad så slipper du det där hemska jamandet iaf. När man kastrerar en honkatt är det en större (och lite dyrare) operation än en hankatt, därför ska dem inte vara för små.
    Kostar runt 1000kr.
    Dem sövs ner helt, och du får hämta upp henne efter cirka 1,5 timme igen. Lycka till

• Molnet

Jo det stämmer det där med 6 månader, jag trodde dock att det bara handlade om hanar. Din vet har nog rätt, men varför kunde ni inte få p-piller tills dess att hon ska kasterars?
    Min lilla kattjej på snart 2 år har fått p-piller i ca 6 månader nu och de är toppen. Hon ska kastreras innan sommaren.
    Min vet tycker inte man ska kastrera för tidigt, utan låta katten växa klart först fram till 1,5 års ålder ungefär och sen kastrera.

Be att få p-piller både för er skull och framförallt för stackars katten!! De lider av att gå runt och skrika och dra i ändan i backen. Det ser så hemskt ut dessutom...

• sisley

Åh, tack snälla för de snabba råden! Ska ringa till vet på stubben... Kram på er.

• amathea

Sisley:
    vet inte var du bor.
    Men här i alingsås finns en veterinär som är utbildad i england.
    Hon kastrerar redan på kattungar!!

Vill varna för ppiller...
    riskerna för cancer är alldeles för stor på katter!
    Håll dej i från det.

Har katten löpt så förstår jag inte alls varför veterinären inte vill kastrera.

Mina katter hade löpt två gånger när dom kastrerades!
    Funkade alldeles utmärkt!

• Anna76

Vill bara tala om att det här med p-piller till katt är en tvistefråga bland veterinärer. Det finns inte belägg för att p-piller är farligare för katter än för människor. Min veterinär (i Gbg) tyckte att det är upp till var och en att välja (och om man vill få kattungar senare är det inte mycket annat att välja på) och påstod att det inte är större cancerrisk för katten.

• sisley

Tack amathea för råden... mne nu fick jag en tankeställare också. Hur göra? Det var inte telefontid ännu hos vet så jag har inte hunnit göra ngt ännu. Jag bor dock i Sthlmstrakten och det verkar inte vara några veterinärer som kastrerar innan katten hunnit bli sex månader. Förstår inte riktigt varför? Hon är ju könsmogen redan!
    Tack igen alla för råden. Måste fundera lite till antar jag.

• amathea

Sisley:

tycker det är jättekonstigt.
    Här kring göteborg vill dom iaf att man vet att kattern har löpt, vilket du uppenbarligen upplevt och vet att din gör.

Hur gammal är hon?

• sisley

Amathea:
    endast fem månader. Börjar tro att hon påverkas av min menscykel...? Haha!

• amathea

Sisley:
    Men då e de ju "bara" en månad kvar...
    stå ut... vissa katter kan löpa varannan vecka, vissa bara två gånger/år, och vissa ännu mindre.
    Dom e lika mycket individer som vi människor är.
    Lite småk*ta kan dom allt va *skratt*

Det är jättejobbigt och hjärteskärande.
    Men va du än gör... ge henne inte ppiller...
    håll dej ifrån det.
    Riskerna för juvercancer är alldeles för stor.
    Om du får möjligheten att sterililsera henne, välj istället att kastrera.
    Skillnaden är jättestor.
    En steriliserad katt kan börja löpa igen.
    Men det kan inte en kastrerad.

• sisley

Hjälp, varannan vecka!! Okej, jag litar på dig Amathea och väntar en månad och sedan kastrerar jag henne. Jag önskar alla en skön dag i vårsolen!

Svar på tråden Löpande katt. Hjälp!