• Majsan8

Barnets första skor ?

Jag har en liten kille på 13 månader som knallar runt här hemma o lite ute på tomten med mockasiner. Nu har vi fått presentkort på skor...och vafasen ska man köpa? Det är vår...snart varmt...mockasinerna är perfekta just nu tycker jag...

Men så har jag hört att det är bra för dom att få lära-gå-skor..? Är det dumt att han lär sig gå med mockasiner?

Hmmm, hur har ni gjort? Ska man vänta med skor tills han kan gå ordentligt?

• Svar på tråden Barnets första skor ?
  • Pochahontas

Ja, alltså, det bästa är ju att vänta med skor tills dom kan gå ordentligt. Det rådet fick vi från sjukgymnasten när lillan var mindre. Mockasiner är väl utmärkt.
    Sen beror det ju lite på hur mycket pengar man kan och vill lägga på skor. Riktigt bra är ju bland annat Kavats skor. Fast det finns säkert fler som är bra.

Använd Google, för sjutton!!! www.google.se
  • Sara Li

Jag anser att det är ytterst viktigt att barnet så fort det börjar ta sina första steg får ordentliga skor! det är ju då allting grundläggs. Börjar man då med billiga dåliga skor kan det ju inte bli bra. Många anser att nu när de är så små så "räcker" det med billiga Maxi-skor typ... medan jag och min sambo anser att lite dyrare märkesskor är det enda rätta. Det är viktigt att det blir rätt redan från början tycker vi. Det finns ju skor som går upp lite över ankeln, det är väl sådana som är lära-gå-skor. Finns ju både Ecco och Kavat t ex.

• Lini M

Jag har hort att barnet ska lara sig ga ORDENTLIGT innan man klammer in deras sma mjuka & fortfarande utvecklande fotter, i harda skor. Det ar viktigt av manga anledningar, bl a for utvecklingen av alla ben i foten, och for att barnet ska finna balansen.
    Vanta lite, lat lill-killen ha en underbar barfota-sommar, och kop skor till hosten!! :)

• Pochahontas

Lini M: Ungefär så sa faktiskt sjukgymnasten till oss...

Men samtidigt kan man ju behöva skor ibland. Om dom nu gärna går, och det inte är riktigt torrt ute, eller lite kallt på marken.

Använd Google, för sjutton!!! www.google.se
  • Wavva

Adidas jympaskor eller Puma. Fotriktiga de oxå och mycket snyggare än PAX tycker jag. Men smaken är som baken...

• Majsan8

Tjena!

Nja några billiga skor blir det inte, gillar inte köpa det till mig själv så då ska inte grabben ha det heller.

Han är ju fortfarande så att han reser sig upp, går ett par steg och tappar balansen lätt. Det känns svårt o dom växer ju så fort.

Låter vettigt med att dom ska lära sig gå ordentligt först, innan man knölar ner tåsingarna i skorna.,

Nja, hoppas på en varm o skön barfota sommar

Men då är det inte så tokigt med mockasiner då?

• Tjohalia

Min 14-månaders kille har 5 par skor (har gått sedan han var 9 månader).
    1 par skor (första vi köpte) som är mer en vår/höst skor med lite tunn fodring, dom har inte blivit så använda eftersom jag upplevt dom som trånga och stela.
    1 par gympa skor ("rådis" från din sko) som han ärvt av storasyster, mjuka och sköna, men rosa och av den anledningen inte så flitigt använda
    1 par vanliga gummistövlar
    1 par crocks, också rosa ärvda från storasyster men dom får duga iaf, dom är mjuka och sköna och han verkar trivas bra i dom.
    1 par kavat sommarskor, som en gympa sko ungefär, men inget foder, köpt på loppis för en tjuga, knappt använda!

Jag hade köpt en sko som funkade på sommaren, mina barn är ute och knallar mycket på sommaren och då räcker inte mockasiner, iaf en sommarsko för varma dagar (typ en sandal) och ett par gympaskor har dom behövt. Nu ska ju lilleman börja dagis snart och därför inhandlades även stövlar, även om vi knappast kommer vara ute med honom så mycket då det regnar, och regnar det kommer han säkert att sitta i vagnen eller bli buren.

Vill du inte knöla ner småfötterna i skor och han inte går så mycket ännu så är kanske en sandal en vettig investering, dom är ju luftiga och täcker inte hela foten.
    Jag vill inte ha mina barn barfota ute, jag är så rädd att dom ska trampa på glas eller en geting eller nåt...

• Tjohalia

"1 par kavat sommarskor, som en gympa sko ungefär, men inget foder, köpt på loppis för en tjuga, knappt använda!"

alltså, dom var knappt använda när jag köpte dom, gjorde ett likadant fynd dotterns första sommar, ett par kavat sandaler för en tjuga, syntes inte ens att dom blivit använda... Så det är ju ett tips om du vill köpa dyra skor billigt....

• Googels

Säljs Clarks barnskor i Sverige?

De har i alla fall här i UK tre sorters skor för barn - de första för när de bara kryper, vilka är väldigt mjuka. Nästa steg för när de går utmed möbler som är lite mer som vanliga skor men med mjuka sulor och till sist riktiga skor med platt fast sula och som de enbart rekommenderar att man börjar använda när barnet gått själv i 6 veckor.

• Majsan8
    Googels skrev 2008-05-05 22:28:30 följande:
    Säljs Clarks barnskor i Sverige? De har i alla fall här i UK tre sorters skor för barn - de första för när de bara kryper, vilka är väldigt mjuka. Nästa steg för när de går utmed möbler som är lite mer som vanliga skor men med mjuka sulor och till sist riktiga skor med platt fast sula och som de enbart rekommenderar att man börjar använda när barnet gått själv i 6 veckor.
    Hmm, ska kollas upp! Tusen tack
  • Lini M

Clarks "kryp-skor" ar inte att rekommendera.. Tyvarr! Vi har funderat pa dem men de ar precis lika harda som deras "ga-skor" , enda skillnaden ar sjalva sulan som ar i plattor liksom, istallet for en sula. Later skumt jag vet men sa ar det - sjalva skon i lader ar inte vidare mjuk. Clarks ar SUPER vad galler skor for barn som kan ga pa riktigt, men de andra ar mer en marketing ploj tror jag..

vi var & tittade pa dem harom veckan for att se om de skulle kunna vara bra for var lill-kille.
    Han har just nu sma skinn-tossor men de borjar bli for sma.. Jattegulliga, dock! Vet inte vad de kallas pa svencka.. www.bambinosbox.co.uk/soft-sole-leather-baby-shoes.html om ni vill kika... :)

• Wavva

Mockasiner är bra, men sommaren är ju lång. Han kommer gå felfritt innan den är slut, köp några han kan gå i och som är sköna- det är ju det viktigaste.

Svar på tråden Barnets första skor ?