• mixX

Hjälp att planera en etta! =)

Hej! Jag ska flytta till en etta på 33 kvm och skulle tacksamt ta emot tips och ideér hur man skulle kunna möblera för att få ett mysigt rum. Vill gärna ha det avskiljt på något sätt till sängen samt en extra garderob/byrå behövs också. Ett litet krux är att jag har en soffa som jag är fullkomligt förälskad i =) Den är dock ganska stor.. 2,5 m lång med en divan till vänster.. Vill gärna ha in den iaf! =) Behöver inget skrivbord eller så men skulle gärna vilja få in ett bord där man kanske kan sitta två och äta.

Såhär ser planlösningne ut:
    http://www.familjeliv.se/hem/mixx/galleri.php?cur_album=Standard#

Måtten finns tyvärr inte med här. Men den kortaste sidan är knappt 3m och den långa längs väggen är 5m..

Har själv snöat in mig en aning och skulle gärna ta emot åsikter från folk med nya ögon =)

(det är en fransk balkong och jag skulle kunna tänka mig att "möblera" för dörren då jag inte har något direkt behov att öppna den)

• Svar på tråden Hjälp att planera en etta! =)
  • mixX

Nu såg jag att balkongen inte ens är utritad så de behöver ni inte bry er om =)

• Bippa

det beror ju på hur mycket pengar du kan lägga ut annars finns det ju hur mycket som helst att göra.

jag skulle nog försöka fixa en loftsäng så man fixar lite golv yta sedan över soffan skulle jag fixa något PAX system (ikea) med förvaring. under loft sängen kan man då (beroende på hur mycket utrymmen soffan tar) ha något litet skrivbord typ.

ska du istället ha en vanlig säng så skulle jag nog skaffa typ Expedit hyllan och ställa dit imellan säng och soffa.

en annan idé är ju att bygga upp sängen på typ köksskåp för att få mera förvaring.

för mer tips titta in på www.stylroom.se eller mininredning.se de har jätte mycket insperation

lycka till

• mixX

Tack så mycket för tipsen. Har funderat på loftsäng men kommit fram till att det nog blir en vanlig säng trots allt. Räcker dock med 90 cm för mig.. Sätta upp en hylla mellan säng och soffa är ju en jättebra idé! =) Då blir det avskiljt samtidigt som man får extra förvaring..

• Bippa

det var så lite. vet hur det är att bo trångt men det är samtidigt kul att få tänka till lite.

• eleja

Jag håller med bippa om hyllan som avdelare. Fast du kan ju ha byråer också om du vill ha dold förvaring. Och sedan kan man använda den som TV-bord

Jag skulle nog göra så och ha soffan längs den vänstra väggen på ritningen, sängen längs den högra sidan mot fönstret och en hyll/byr/tv-bänk däremellan.

Då kan du ha ett litet matbord eller klaffbord direkt till höger innanför dörren från hallen, och om det inte blir för trångt en garderob i hörnan längst till höger i rummet mot WC'n.

Väggskåp på väggen ovanför sängen är också ett bra förvaringsknep.

Lycka till.

• mixX
    eleja skrev 2008-05-09 14:50:46 följande:
    Jag håller med bippa om hyllan som avdelare. Fast du kan ju ha byråer också om du vill ha dold förvaring. Och sedan kan man använda den som TV-bordJag skulle nog göra så och ha soffan längs den vänstra väggen på ritningen, sängen längs den högra sidan mot fönstret och en hyll/byr/tv-bänk däremellan.Då kan du ha ett litet matbord eller klaffbord direkt till höger innanför dörren från hallen, och om det inte blir för trångt en garderob i hörnan längst till höger i rummet mot WC'n.Väggskåp på väggen ovanför sängen är också ett bra förvaringsknep.Lycka till.
    Humm.. Själv hade jag tänkt ungefär likadant. Bara det att jag tänkte ha sängen längst ner mot WC:n då jag inte trodde att man kan ha bokhyllan mot fönstret. Men egentligen, det borde inte spela någon roll? Och ditt förslag blir nog bättre. Ska jag absolut testa! =) En byrå som TV-bänk var också smart! Hade jag inte tänkt på. Tack så mycket!!
  • Bippa

annars har du ju expedit tvhylla den är mycket förvaring i plus att tvn får plats och så kan man ha sängen bakom som ni beskriver

• mixX
    Bippa skrev 2008-05-09 19:16:54 följande:
    annars har du ju expedit tvhylla den är mycket förvaring i plus att tvn får plats och så kan man ha sängen bakom som ni beskriver
    Humm... Jag har en 42tums tv.. den får inte plats i den hyllan va? Annars var det ett kanonförslag! Har funderat lite på om TV:n kommer för nära soffan ifall jag ska ha en bokhylla + en tvmöbel (Bokhyllan skulle då stå vänd mot sängen så att det blev som en vägg bakom tv:n..) Du vet ingen liknande möbel men med plats för en lite större tv? (om nu inte 42:tummaren får plats där.. De får jag ju åka till Ikea och kolla isf! För jag hittade inga mått? Såg iofs att den måste vara väggmonterad så med fördel kanske en lite djupare möbel)

Annars får jag väl ha typ en rad med byråer med tv:n på och tyg bakom eller något.. Fungerar ju det också..

Flyttar inte förrän 1/7 så jag har ett tag på mig att fundera =D
  • Bippa

lycka till

jag tror att din tv får plats men det är ju just att man ska förankra den i väggen.

• eleja
    mixX skrev 2008-05-09 19:27:52 följande:
    Humm... Jag har en 42tums tv.. den får inte plats i den hyllan va? Annars var det ett kanonförslag! Har funderat lite på om TV:n kommer för nära soffan ifall jag ska ha en bokhylla + en tvmöbel (Bokhyllan skulle då stå vänd mot sängen så att det blev som en vägg bakom tv:n..) Du vet ingen liknande möbel men med plats för en lite större tv? (om nu inte 42:tummaren får plats där.. De får jag ju åka till Ikea och kolla isf! För jag hittade inga mått? Såg iofs att den måste vara väggmonterad så med fördel kanske en lite djupare möbel)Annars får jag väl ha typ en rad med byråer med tv:n på och tyg bakom eller något.. Fungerar ju det också..Flyttar inte förrän 1/7 så jag har ett tag på mig att fundera =D
    Du kanske helt enkelt kan ta två st vanliga billy-bokhyllor och ställa rygg mot rygg, då skulle du också kunna ha en högre mot sängen, om du målar baksidan eller sätter bakstycket åt "fel håll". Det finns ju dörrar och låder till sådana också. För om du har en platt TV behöver du ju inte en så djup hylla att ställa den på.
  • Popi

Hur mycket saker har du egentligen?
    Har du mkt saker som skall in bör du satsa på stängd förvaring till allt, risken är annars att din lght alltid kommer att verka rörig o. trång. Och med säng i samma rum så blir det extra dammigt.

Mitt förslag är att du försöker minimera dina saker o. ser till att få en lght som är funktionell men som inte känns trång. Alltså bara ha det nödvändigaste. Känns som att du i dagsläget har för stora möbler för ett så litet hem, men det kanske inte är så lång tid du skall bo där? Eller så vill du bara ha kvar möblerna helt enkelt? Självklart skall du ha en riktig säng, den tycker jag du skall prioritera! När du fått den o. soffan på plats kan du sedan fundera över vilka förvaringsmöjligheter som blir kvar. Undvik småsaker o. öppna hyllor, satsa på låg förvaring för att behålla "rymden" i rummet.

Är det fönster längs hela långväggen?

Garderoberna i hallen borde sluka ytterkläder, tröjor o. byxor.
    Resten av kläderna skaffar du en eller två byråer till.

Skena i taket för att kunna dra för draperi för sängen gör att du får en avskiljning som inte tar nån plats egentligen.

Klaffbord vid fönstret rakt fram, som kan fällas ut om ni blir fler än två.

Skruva fast tv'n på vägg eller ställ den på en lägre tv-hylla.

Kvadratmässigt borde det inte vara några problem att få in dina möbler, men det beror ju också på hur långt fönstren täcker?

Väggen verkar även vara sned...?

• mixX
    Popi skrev 2008-05-12 09:28:16 följande:
    Hur mycket saker har du egentligen? Har du mkt saker som skall in bör du satsa på stängd förvaring till allt, risken är annars att din lght alltid kommer att verka rörig o. trång. Och med säng i samma rum så blir det extra dammigt. Mitt förslag är att du försöker minimera dina saker o. ser till att få en lght som är funktionell men som inte känns trång. Alltså bara ha det nödvändigaste. Känns som att du i dagsläget har för stora möbler för ett så litet hem, men det kanske inte är så lång tid du skall bo där? Eller så vill du bara ha kvar möblerna helt enkelt? Självklart skall du ha en riktig säng, den tycker jag du skall prioritera! När du fått den o. soffan på plats kan du sedan fundera över vilka förvaringsmöjligheter som blir kvar. Undvik småsaker o. öppna hyllor, satsa på låg förvaring för att behålla "rymden" i rummet.Är det fönster längs hela långväggen? Garderoberna i hallen borde sluka ytterkläder, tröjor o. byxor.Resten av kläderna skaffar du en eller två byråer till. Skena i taket för att kunna dra för draperi för sängen gör att du får en avskiljning som inte tar nån plats egentligen.Klaffbord vid fönstret rakt fram, som kan fällas ut om ni blir fler än två. Skruva fast tv'n på vägg eller ställ den på en lägre tv-hylla.Kvadratmässigt borde det inte vara några problem att få in dina möbler, men det beror ju också på hur långt fönstren täcker?Väggen verkar även vara sned...?
    Tack för tipsen! Fanns en del tänkvärt där som jag ska ta med mig! Ffa har du nog rätt i det där med dold föraring - kan bli rörigt om de är öppet..

Ja, väggen är lite sned, men det var inget jag upplevde när jag var där direkt =) Och ja, de är fönster längs med hela väggen förutom längst till vänster där det finns en fransk balkong..

Nä egentligen äger jag ingenting. Det enda som jag kommer ta med mig är min soffa som jag verkligen verkligen vill ha =D Så jag hoppas att jag kommer kunna möblera efter den. Sen kommer jag behöva köpa det andra.
Svar på tråden Hjälp att planera en etta! =)