• Anonym

STORA problem med svärmor o sambo!! Långt..

tycker jag iaf.. måste få skriva av mig lite!

Jag o min sambo fick en dotter för snart två månader sen. De närmaste hälsade på på sjukhuset. Svärmor var då fruktansvärt jobbig tyckte jag känslig som man är. Hon satt inte ner en sekund, försökte trycka nappen i munnen på bebisen precis när den släppt taget o fortfarande låg vid bröstet, ville ta kort när jag ammade o när jag sa att jag inte ville det blev hon sur, ryckte henne från famnen på mig osv osv.

Någon dag efter vi kom hem så ringde jag till henne o ville prata om att jag tyckte det var jobbigt. Tänkte förebygga att det blir jobbigt när hon kommer o hälsar på. Ville inte få utbrott hemma så storasyskonen skulle bli påverkade.
    Jag sa lugnt o snällt att jag vill att hon frågar först för jag tycker det är jobbigt när man bara sliter upp henne. Då börjar hon stortjuta o säga saker som att: jag försöker bara vara farmor men du låter mig inte vara det. Skriker: Jag har faktiskt hållit i bebisar förut, jag hade inte tänkt tappa henne i golvet! Jag försöker förklara att det bara är just nu o att min känslighet snart går över men hon säger bara att jag har sårat henne. eftersom hon varvade upp så o inte lyssnade så höjde jag oxå rösten.

När sambon vaknade så sa jag att jag hade pratat med henne o då hade han hört det. O han tyckte att jag betett mig illa!! Gapade o skrek att jag inte kunde vräka ur mig vad som helst. Vet du hur länge hon väntat på det här! (första barnbarnet) som att vi födde barn åt henne! Till saken hör att hon förlorade sin man förra året o hon sa att hon var så ensam. Jag sa då att bebisen inte är svaret på hennes ensamhet, vi finns här men bebben är ingen magisk lösning på hennes sorg. Är jag helt ute o cyklar?! Skulle jag låtit henne styra o ställa för att hon inte ska va så ensam? Känns för jävligt allting! Jag ville bara förebygga kaos o hade verkligen tänkt på vad o hur jag skulle prata med henne på bästa sätt. Vräkte absolut inte ur mig en massa bara.

Känner mig så himla ledsen för att han tog hennes parti. Det är ju vi som är familjen! Skulle min morsa gjort något dylikt mot honom hade jag gått i taket! Han hade kunnat prata med oss båda o löst det smidigt. Eller? Min mamma blev så arg så hon ringde upp honom men han bara gapade o skrek att det skulle minsann alltid va på mitt sätt o jag sket fullständigt i andra. Jag tappade lusten helt efter det, satt bara i soffan helt apatisk i flera veckor. Han har bett om ursäkt men känner mig fortfarande sviken. Är jag larvig?

När han pratar med sin mamma i telefonen går han undan o jag spyr bara jag hör att det är henne han pratar med. Har inte träffat eller pratat med henne än. Vet inte ett dugg vad han säger till henne. Han kanske säger att jag är knäpp. Jag har sagt att det är ok att hon kommer hit o att jag inte kommer ställa till nån scen, för jag har accepterat att hon måste finnas i vår dotters liv. Det är flera veckor sen jag sa o han har fortfarande inte bjudit hit henne. Tror att han inte litar på hur hon kommer vara.
    Vet varken ut eller in. Allt är bara så förvirrat.

Jaja nu har jag fått skriva av mig lite. Tar tacksamt emot tips om hur jag ska orka....

• Svar på tråden STORA problem med svärmor o sambo!! Långt..
  • Anonym (Jian)

Svärföräldrar kan vara jobbiga ibland och du skall veta att du inte är ensam om att tycka det. MEN ens partner skall alltid ta ens parti!
    Det verkar som om din sambo inte riktigt har lossat på moders banden - vuxit upp.
    Det går inte att leva ihop med en man som tar sin mammas parti framför dig! Han måste växa upp för att det skall funka.

• Anonym
    Svar på #11

Anonym (Jian) skrev 2008-05-10 01:06:05 följande:
    Svärföräldrar kan vara jobbiga ibland och du skall veta att du inte är ensam om att tycka det. MEN ens partner skall alltid ta ens parti!Det verkar som om din sambo inte riktigt har lossat på moders banden - vuxit upp.Det går inte att leva ihop med en man som tar sin mammas parti framför dig! Han måste växa upp för att det skall funka.
    halllååå...men så kan man väl inte säga, man kan jhu inte alltid ta sambons parti, även om sambon har fel. det beror väl på vad det handlar om....skumt inlägg, så man är omogen om man inte ALLTID tar sambons parti före mammans. tänk om sambon har betett sig riktigt illa - kvittar det??
  • Mamsis

Nej, jag håller med, man ska inte alltid ta sin sambos parti, men man ska heller inte skälla ut sin sambo hur som helst.

I detta fall tycker jag dock att farmor gått över gränsen, det är ALLTID föräldrarna som ska bestämma över sitt barn och vill de inte att någon annan ska hålla ens de första två månaderna får man respektera det även om man nu skulle råka tycka det vara knäppt.

Att ens komma på tanken att slita ett barn ur någons famn är för mig så främmande att jag inte ens kan förstå att det finns såna människor!

Jag tycker att alla inblandadekanske kundeskött detta annorlunda, Ts som vet hur sin svärmor är kanske inte skulle ringt upp utan väntat med att ta striden tills den fanns där att ta så att säga, farmor genom att reagera som om hon blivit totalt bortvald ur barnets liv och sambon som inte skulle skällt på ts.

• HegeOlsen

Din sambo hörde vad du sa i telefonen och han har inte alls samma uppfattning som dig över hur du betedde dig.
    Din uppfattning över hur du drabbar din omgivning är inte alenarådande, du kanske får lyssna lite bättre på din sambo som känner sin mamma mer än vad du gör och försöka hitta en bättre lösning framöver.

Anonym skrev 2008-05-08 23:20:59 följande:
    När sambon vaknade så sa jag att jag hade pratat med henne o då hade han hört det. O han tyckte att jag betett mig illa!!
  • Anonym

Hej alla...

Spännande med så många tycken.
    Nu ska jag fortsätta larva mig. Igår hörde jag när min sambo pratade med någon i telefon och att han pratade om mina bröst och bröstvårtor. ( Har haft stora problem med amningen i över en månad med medicinering o pumpning o slit!) Det gillar inte jag att man gör. Mina bröst är min sak, O nu finns det säkert dom som tycker att när man ammar får man stå ut med att andra lägger sig i pattarna men det tycker inte jag. Jag sa lugnt att jag inte vill att han pratar om mina bröst med någon, att jag känner mig utlämnad. Då sa han på en gång: Nu får du fan ta o ge dig, det var bara mamma! Jag berättar ju bara hur jag känner, det spelar ingen roll vem det var. Sånt vill jag gärna prata om själv då i såna fall, sa jag då. Då blev han skitförbannad o började gapa o skrika.
    Sen kom vi in på en massa om hans mamma o jag undrade varför hon inte varit här eftersom jag sa till honom för flera veckor sedan att det är ok att hon kommer hit. Hon törs inte träffa dig o jag vill ha lugn o ro ett tag till skrek han då. Då blev jag så trött på skiten att jag ringde upp henne trots sambons protester. Förstod på en gång att han inte sagt till henne att det är ok att hälsa på o så var det ju. Hon ville lösa allt o slut älta.

Pratade länge med henne o jag sa allt jag kände o tyckte lugnt o sansat. Jag sa att jag tycker inte att jag har gjort något fel o det står jag för och att hon o jag aldrig kommer ha någon nära relation men att hon gärna får vara farmor så mycket hon vill. Jag kommer inte göra något för att försvåra det. Hon hade funderat jättemycket och insett att hon gått hårt åt. Hon kände själv att det inte var rätt sätt att komma över sorgen. Sedan tog jag oxå upp att hon inte ska gå och föra saker vidare som min sambo säger till henne ( har nämligen fått höra från flera håll om att det är så synd om oss med våra problem) Det försökte hon först neka till att hon gjort men jag visste ju att hon gjort det och då kröp det fram till slut. Jag berättade oxå att jag går hos en psykolog men det hade ju min kära sambo redan varit snäll nog att berätta!

Ja usch vilken soppa men det känns bra att ha pratat med henne. Jag tog f-n kontrollen och slutade vara ett offer. Kan åka dit o trycka ungen i näven på henne, så känns det. =) Det visade sig alltså att det var min sambo som har hållt allt tillbaka. Och att han ljög o sa att hon inte törs träffa mig när det var det enda hon ville för att lösa allt. Hur kan man göra så!!? Göra allt värre!
    O jag gillar inte att han berättade att jag träffar en psykolog. Det är min ensak, speciellt när hon o han är källan till det (oavsett vem som gjort rätt eller fel) .

Hur som helst är allt ok mig och svärmor. Vi kom överrens om att ta en dag i taget.

Kram alla

• Anonym

en sak till som (lilla jag) skrev. Precis som du sa, han behöver inte alltid hålla med mig, det kräver jag absolut inte men man kan vara stöttande ändå, kanske visa på andra sätt att det är vi som är familjen. Nu känns det som att han är den sista jag håller mig i när det blåser riktigt hårt. Han finns inte hos mig alls. Jag försöker föra en konversation o berätta hur jag känner och han får gärna säga vad han känner men jag är bara dum i huvudet....

• Anonym (lilla jag)

Skönt att höra att du tagit kommandot! Fast jag fattar inte varför han beter sig sådär... Han verkar ju inte vilja att du och hans mamma ska komma överrens. Men bra att du tog tag i det och ringde henne och gjorde upp! Det va toppen att läsa! Sen får du väl kanske försöka prata med din sambo i lugn och ro, men det verkar som att han har sin åsikt klar. Men jag tror det är viktigt att du låter honom veta hur du känner, att han inte är något stöd för dig och att du känner att han inte står på din sida, respekterar dig och lyssnar på dig. Även om han börjar gapa och skrika så försök att lugnt och stilla bara säga till honom hur du känner.

Och du, dina bröst är dina bröst!! Bara för att man blivit mamma och framförallt ammar så innebär inte det att man är allmän egendom!!! Det är verkligen ingenting som han behöver snacka om. Det är väl du som ska prata om dom isf? Du snackar väl inte med t.ex. din mamma om hans snopp? Löjligt!

Jag är ledsen men jag tycker det verkar som din sambo är ganska omogen och fånig. Hur svårt kan det va att lyssna på den människan man säger att man älskar, och till och med skaffar barn med? Usch jag skulle nog bli tokig jag!

Men kämpa på, och lycka till!!!!

*styrkekram*

• jenny99

Din sambo ska inte behöva ta någons parti alls.
    Han kan välja att hålla sig utanför för det är ju människor han älskar,men då ska han ochså hålla sig utanför och sluta föra känsliga saker vad gäller dig till henne.
    Sånt gör mig så arg...vissa saker säger man inte till andra.

Sen får du ta konflikterna med henne,men jag hoppas din sambo snart lär sig att säga till henne för hon verkar väldigt jobbig.
    Hur kan hon vilja rycka barnet från dig?
    Det är inte hennes barn...du gör helt rätt ts,stå på dig.

• Peggie
    Anonym skrev 2008-05-08 23:20:59 följande:
    Min mamma blev så arg så hon ringde upp honom men han bara gapade o skrek att det skulle minsann alltid va på mitt sätt o jag sket fullständigt i andra.
    Jag var med på hela grejen tills du skrev att DIN mamam ringt upp och skällt ut din sambo. Stämmer det eller har jag missat något?!
    I så fall är ni ju lika goda kålsupare båda två, sluta blanda in era MAMMOR i er relation - prata med varanndra istället!
    Jag skulle bli fullkommligt GALEN om min sambos mamam skulle ringa upp och försöka prata om VÅR relation - HÖJDEN av respektlöshet!
  • Anonym

Ang. min mamma så ringde hon utan min vetskap. Hon skällde inte på honom utan försökte medla och förklara hur känslig man kan vara efter en förlossning. Han berättade att hon ringt. När man bara får skit från andra håll kändes det skönt att nån iaf försökte hjälpa till. Efter det har hon inte "lagt sig i" överhuvudtaget. Men hade hon frågat mig om hon fick ringa så hade jag nog sagt nej eftersom, precis som du skrev peggie, det är vår relation.

lilla jag: blir så glad av dina inlägg ( du säger det jag vill höra, Haha=) nej då men känner mig förstådd. Du måste vara lika puckad som jag =D
    Prata i lugn o ro...mmmm.. Hur skulle det gå till, det är ju taggarna ut på en gång. O en sak som stör mig att efter ett sånt här gräl försöker han vara som vanligt, som om ingenting hänt. Man måste ju försöka reda ut saker o ting! Men just nu orkar jag inte "prata" med honom, orkar inte med att bli dumförklarad igen. Vet inte ens vart jag ska börja heller för den delen. Känns som allt kvittar...

Tusen kramar!

Svar på tråden STORA problem med svärmor o sambo!! Långt..