• Anonym

STORA problem med svärmor o sambo!! Långt..

tycker jag iaf.. måste få skriva av mig lite!

Jag o min sambo fick en dotter för snart två månader sen. De närmaste hälsade på på sjukhuset. Svärmor var då fruktansvärt jobbig tyckte jag känslig som man är. Hon satt inte ner en sekund, försökte trycka nappen i munnen på bebisen precis när den släppt taget o fortfarande låg vid bröstet, ville ta kort när jag ammade o när jag sa att jag inte ville det blev hon sur, ryckte henne från famnen på mig osv osv.

Någon dag efter vi kom hem så ringde jag till henne o ville prata om att jag tyckte det var jobbigt. Tänkte förebygga att det blir jobbigt när hon kommer o hälsar på. Ville inte få utbrott hemma så storasyskonen skulle bli påverkade.
    Jag sa lugnt o snällt att jag vill att hon frågar först för jag tycker det är jobbigt när man bara sliter upp henne. Då börjar hon stortjuta o säga saker som att: jag försöker bara vara farmor men du låter mig inte vara det. Skriker: Jag har faktiskt hållit i bebisar förut, jag hade inte tänkt tappa henne i golvet! Jag försöker förklara att det bara är just nu o att min känslighet snart går över men hon säger bara att jag har sårat henne. eftersom hon varvade upp så o inte lyssnade så höjde jag oxå rösten.

När sambon vaknade så sa jag att jag hade pratat med henne o då hade han hört det. O han tyckte att jag betett mig illa!! Gapade o skrek att jag inte kunde vräka ur mig vad som helst. Vet du hur länge hon väntat på det här! (första barnbarnet) som att vi födde barn åt henne! Till saken hör att hon förlorade sin man förra året o hon sa att hon var så ensam. Jag sa då att bebisen inte är svaret på hennes ensamhet, vi finns här men bebben är ingen magisk lösning på hennes sorg. Är jag helt ute o cyklar?! Skulle jag låtit henne styra o ställa för att hon inte ska va så ensam? Känns för jävligt allting! Jag ville bara förebygga kaos o hade verkligen tänkt på vad o hur jag skulle prata med henne på bästa sätt. Vräkte absolut inte ur mig en massa bara.

Känner mig så himla ledsen för att han tog hennes parti. Det är ju vi som är familjen! Skulle min morsa gjort något dylikt mot honom hade jag gått i taket! Han hade kunnat prata med oss båda o löst det smidigt. Eller? Min mamma blev så arg så hon ringde upp honom men han bara gapade o skrek att det skulle minsann alltid va på mitt sätt o jag sket fullständigt i andra. Jag tappade lusten helt efter det, satt bara i soffan helt apatisk i flera veckor. Han har bett om ursäkt men känner mig fortfarande sviken. Är jag larvig?

När han pratar med sin mamma i telefonen går han undan o jag spyr bara jag hör att det är henne han pratar med. Har inte träffat eller pratat med henne än. Vet inte ett dugg vad han säger till henne. Han kanske säger att jag är knäpp. Jag har sagt att det är ok att hon kommer hit o att jag inte kommer ställa till nån scen, för jag har accepterat att hon måste finnas i vår dotters liv. Det är flera veckor sen jag sa o han har fortfarande inte bjudit hit henne. Tror att han inte litar på hur hon kommer vara.
    Vet varken ut eller in. Allt är bara så förvirrat.

Jaja nu har jag fått skriva av mig lite. Tar tacksamt emot tips om hur jag ska orka....

• Svar på tråden STORA problem med svärmor o sambo!! Långt..
  • Anonym

Anonym (lilla jag) skrev 2008-05-13 11:30:08 följande:

Skönt att höra att du tagit kommandot! Fast jag fattar inte varför han beter sig sådär... Han verkar ju inte vilja att du och hans mamma ska komma överrens.
    En del män gör så där. Härska genom att söndra kallas det för.
  • Anonym (trist)

Håller inte riktigt med.

Generellt tycker jag att om det uppstår en konflikt med någon svärförälder så måste nog den vars förälder det gäller ändå visa att han/hon är lojal med en ny familj! Därmed inte sagt att svärföräldern är ensam om att ha felat men då är det, tycker jag, ändå så att svärsonen/dottern inte ska behöva ta allt själv. Där måste ändå "barnet" på något sätt agera buffert mellan och försöka hjälpa till att lösa situationen.

Det här är ett återkommande tema i vår familj. Inte så att jag egentligen har några konflikter med mina svärföräldrar, ärligt talat skulle det kännas ganska befriande att verkligen få bråka! Nu är det mest bara att jag går omkring och irriterar mig för att jag inte, hur jag än försöker, begriper mig på svärisarna och känner det som att ingen någonsin kan fråga dem rakt ut och få ett ärligt svar! Vet liksom aldrig var jag har dem och försöker få maken att kräva svar men det törs han inte riktigt ohc det gör mig tokig. Men så lär jag få ha det tills de trillar av pinn så det är väl bara att lära sig leva med.

jenny99 skrev 2008-05-13 11:47:01 följande:
    Din sambo ska inte behöva ta någons parti alls.Han kan välja att hålla sig utanför för det är ju människor han älskar,men då ska han ochså hålla sig utanför och sluta föra känsliga saker vad gäller dig till henne.Sånt gör mig så arg...vissa saker säger man inte till andra.Sen får du ta konflikterna med henne,men jag hoppas din sambo snart lär sig att säga till henne för hon verkar väldigt jobbig.Hur kan hon vilja rycka barnet från dig?Det är inte hennes barn...du gör helt rätt ts,stå på dig.
  • Anonym (trist)

TS - bra att du pratat med din svärmor själv när nu din sambo uppenbarligen inte ville/vågade! Känns ju som att ni trots allt kan hitta ett sätt att få en fungerande relation även om ni aldrig blir bästisar.

• Anonym (lilla jag)

*hehe* Jaa jag är säkerligen lika puckad som du Och jag veet ju precis vad du vill höra
    Nej men jag säger bara vad jag tycker. I en relation behöver man verkligen inte tycka lika jämt, däremot tycker jag att man ska försöka stötta varandra. Och även om man inte alltid förstår varför den andre tycker och tänker som den gör så måste man iaf försöka förstå. Och jag tycker att man ska sträva efter att stå på samma sida. I ditt fall TS, så tycker jag att din sambo betett sig ruskigt illa, både mot dig och sin mamma, han behöver egentligen inte ta någons parti, bara försöka att medla mellan er och få er båda på samma linje, precis som nån skrev ni behöver inte bli bästisar. bara lite förståelse. T.o.m din svärmor verkar ju fattat det...

usch, jag önskar jag kunde komma å banka in lite vett i pannan på gubben din Skämt åsido. Om han verkligen älskar dig borde han verkligen försöka lyssna på dig, och respektera din åsikt. Det är såå viktigt att man pratar, och lyssnar, på varann!
    Jag har inte nåt ûbertips heller.. Om det vore jag som va i din sits skulle jag säga till min sambo, att nu är det såhär. Jag har en viktig sak jag behöver prata med dig om. Du behöver inte tycka samma som jag, du behöver inte hålla med mig alls. Jag vill bara att du lyssnar på vad jag har att säga, det är viktigt för mig och jag behöver säga detta. Börja inte gapa och skrika, utan håll dig lugn och lyssna i lugn och ro. Om du verkligen bryr dig det minsta om mig, och det vi har tillsammans så ber jag dig att lyssna, och respektera det jag har att säga om mina känslor... Så skulle jag nog börja iaf. Och sen försöka hålla mej lugn hela tiden.

Lättare sagt än gjort förvisso.
    Lycka till TS! Tänker på dig, och håller alla tummarna jag kan.

Kram kram

• Anonym (lilla jag)
    Anonym skrev 2008-05-13 23:11:29 följande:
    Anonym (lilla jag) skrev 2008-05-13 11:30:08 följande:
    En del män gör så där. Härska genom att söndra kallas det för.
    Mm du har säkert rätt. I mina ögon är dock en sådan man ganska låg...
  • Krickelin

Jag tycker att ni två verkar klara situationen jättebra och vuxet! Ofta så vill dom ju väl, svärisarna, men kan vara så otroligt klumpiga. Bra att ni vågar vara ärliga och raka i alla fall. Låt inte sambon sköta kommunikationen mellan er då ni verkar klara det bättre själva. Dock är det förstås viktigt att han tar ditt parti i varje läge. Men man kan ju också förstå att han kanske känner asnvar och oro om hennes man precis har dött.

• Anonym

uffff då ska ni bara veta hur vi "utlänningar" har de...

då svärföräldrarna ingår i paketet...blääääääää

där svärmor i praktiska taget BOR hos en...kommer på morgonen o går hem på kvällen...
    ett rent helvete...o mannen....de e ju han mamma..
    baaaaaaaah irriterande

• Anonym (Vidrig)

Mitt ex klippte aldrig navelsträngen med sin mor.

Hon var en ren plåga. Dominerande, nedlåtande och kall. Styrde sin familj med järnhand. Usch jag får kalla kårar bara jag tänker på den kvinnan.

Mitt ex är 35 år, men han hade inga som helst problem med att tillbringa hela helger tillsammans med sin mor istället för att tillbringa dom med sin sambo och barn.

Det skvallrades bakom min rygg. När hon ringde gick han undan i ett annat rum. Hon titulerade honom "lilla Lasse" "Våran Lasse"

Jag ångrar inte att jag separerade från honom, men kan tycka synd om honom över att han är så styrd av sin mor.

En riktig jädra satkärring är vad det är!

• HegeOlsen

Jag tycker att varken din sambo eller du ska berätta förtroliga intima saker för omgivningen om inte respektive gjort klart att det är ok.
    Jag förstår helt fullt och fast att du inte vill få dina bröstvårtor exponerade eller dina besök hos psykolog, det är din sak att berätta för dem du känner förtroende för. Det är ju också bara du som bäst kan svara på de frågor informationen kan ge.
    Men du å din sida måste också sila den information du läcker ut, det är inte ok att din sambo ska måsta hantera andra i er relationsfär kring det som rör era relationsproblem. Vill du å ena sidan att det ska vara en gräns så måste det också finnas en gräns på din sida. Din mamma skred över gränsen och du är orsak till att hon kunde göra det.
    Du kan inte kräva en gräns åt ena hållet om du inte själv klarar att hålla samma gräns åt det andra hållet.

Taggar betyder alltid utsatthet och försvar, din sambo känner sig angripen och jag tycker av din beskrivning att du faktiskt är orsak till det och kan göra något åt det. Vad tror du själv?

Anonym skrev 2008-05-13 22:39:44 följande:
    Ang. min mamma så ringde hon utan min vetskap. Hon skällde inte på honom utan försökte medla och förklara hur känslig man kan vara efter en förlossning. Han berättade att hon ringt. När man bara får skit från andra håll kändes det skönt att nån iaf försökte hjälpa till. Efter det har hon inte "lagt sig i" överhuvudtaget. Men hade hon frågat mig om hon fick ringa så hade jag nog sagt nej eftersom, precis som du skrev peggie, det är vår relation. lilla jag: blir så glad av dina inlägg ( du säger det jag vill höra, Haha=) nej då men känner mig förstådd. Du måste vara lika puckad som jag =DPrata i lugn o ro...mmmm.. Hur skulle det gå till, det är ju taggarna ut på en gång. O en sak som stör mig att efter ett sånt här gräl försöker han vara som vanligt, som om ingenting hänt. Man måste ju försöka reda ut saker o ting! Men just nu orkar jag inte "prata" med honom, orkar inte med att bli dumförklarad igen. Vet inte ens vart jag ska börja heller för den delen. Känns som allt kvittar...Tusen kramar!
  • Anonym (samesame)

Åååh vad jag känner igen mig. Jag hade såååå svårt för att min svärmor skulla hålla i mitt barn och, som jag kände det, tränga sig på i vårt liv de första månaderna. Det låter som min situation är väldigt lik din.

Min mamma gick bort nästan exakt ett år innan mitt barn kom. Ju närmare förlossningen jag kom desto mer ångest fick jag för att det var svärmor och inte min mamma som skulle komma och besöka oss på BB och skjutsa hem oss och barnet. Min svärmor är skild och har inte så mycket roligt i sitt liv. Att få ett barnbarn är det största som hänt henne på ... ja, nånsin.

SJälvklart tyckte jag att hon hade rätt att få träffa sitt barnbarn och självklart ville jag att min son skulle få bra kontakt med sin farmor, men...

Jag fick svååår ångest varje gång hon insisterade på att komma förbi. Jag tyckte att hon var överallt i min sons ansikte och störde honom. Jag kände det som om hennes lycka hängde på våra axlar, och jag _HATADE_ det.

Jag och svärmor har inte särskilt mycket gemensamt, hon känns en generation äldre än hon egentligen är och jag tycker inte att hennes sällskap är alls särskilt givande. Hon har dock egentligen aldrig gjort något större fel; varit objektivt sett för påträngande, försökt lägga sig i uppfostran el likn. Jag har hela tiden vetat att "felet" har legat hos mig. Men det spelar liksom ingen roll. Hennes besök och telefonsamtal gav mig svår ångest. Jag skojar inte!

Efter de allra första månaderna har det känts lite bättre hela tiden. Idag är min son 17 mån och jag kan uppskatta att svärmor vill vara barnvakt och avlasta oss. Ångesten är borta. Men uppskatta hennes umgänge, nej det kommer jag nog aldrig mer att göra.

• Anonym (lilla jag)

Anonym (samesame) skrev 2008-05-15 20:47:51 följande:

Åååh vad jag känner igen mig. Jag hade såååå svårt för att min svärmor skulla hålla i mitt barn och, som jag kände det, tränga sig på i vårt liv de första månaderna. Det låter som min situation är väldigt lik din. Min mamma gick bort nästan exakt ett år innan mitt barn kom. Ju närmare förlossningen jag kom desto mer ångest fick jag för att det var svärmor och inte min mamma som skulle komma och besöka oss på BB och skjutsa hem oss och barnet. Min svärmor är skild och har inte så mycket roligt i sitt liv. Att få ett barnbarn är det största som hänt henne på ... ja, nånsin. SJälvklart tyckte jag att hon hade rätt att få träffa sitt barnbarn och självklart ville jag att min son skulle få bra kontakt med sin farmor, men...Jag fick svååår ångest varje gång hon insisterade på att komma förbi. Jag tyckte att hon var överallt i min sons ansikte och störde honom. Jag kände det som om hennes lycka hängde på våra axlar, och jag _HATADE_ det. Jag och svärmor har inte särskilt mycket gemensamt, hon känns en generation äldre än hon egentligen är och jag tycker inte att hennes sällskap är alls särskilt givande. Hon har dock egentligen aldrig gjort något större fel; varit objektivt sett för påträngande, försökt lägga sig i uppfostran el likn. Jag har hela tiden vetat att "felet" har legat hos mig. Men det spelar liksom ingen roll. Hennes besök och telefonsamtal gav mig svår ångest. Jag skojar inte!Efter de allra första månaderna har det känts lite bättre hela tiden. Idag är min son 17 mån och jag kan uppskatta att svärmor vill vara barnvakt och avlasta oss. Ångesten är borta. Men uppskatta hennes umgänge, nej det kommer jag nog aldrig mer att göra.
    Nej man behöver ju inte älska alla. Bara aceptera och respektera. Sådär trior jag att jag kommer att känna mot min svärmor när vi får våran bebis. Har BF idag så snart får vi veta om min sväris blir en pain in the ass eller inte!
  • Anonym (lilla jag)

Hur går det TS? Kommer ni nån vart?

Svar på tråden STORA problem med svärmor o sambo!! Långt..