Du måste logga in för att svara i en tråd.

• hejentjej

buffelnacke?

nån som vet vad det innebär? jag jobbar vid datan jämt... att man får något med ryggen/nacken typ...

• Svar på tråden buffelnacke?
  • Oj hoppsan

Det är när man får en "knöl" vid översta ryggkotan, kallas också för "kärringknöl" vardagligt. Har också hört gamnacke. Man får det när man sitter/står i obalans, man blir lite kutryggig och när man tittar på sin profil ser man tydligt en bulle vid ryggraden ovanför skulderbladen innan nacken.

• Mitti

Just det...
    Jag undrar då om man kan göra något åt det om man väl fått det?
    Ngn typ av träning eller så kanske?

• Terppa

född me sån nacke, mormor hade så me o ja de e flera i släkten...

så inte alltid nåt man får av dålig vana, o i mitt fall kan det inte åtgärdas iaf, får leva me min fula ryggrad.

• Hundkär

Jag tror att jag också har det men det ser betydligt bättre ut när jag sträcker på mig:)

• Oj hoppsan

Man kan träna hållning, och styrka i övre delen av ryggen då blir det betydligt bättre!

• Mitti

Menar du vanlig styrketräning med maskiner, eller finns det några specifika övningar för just detta?

• Oj hoppsan

Jag fick tipset att träna pilates och yoga för att få in hållningen men vanlig styrketräning borde också funka eftersom man ska stärka de muskler som håller ihop skulderbladen och rätar upp huvudet (hela övre delen av ryggen och bålen). Ridning är annars väldigt effektivt (om man sitter rätt vill säga)!

• Trynträ

Body pump är superbra för hållningen så det kan jag helt klart rekommendera. Sen är det viktigt att inte sitta och skjuta fram nacken när man sitter framför datorn hela dagen. Kan vara att rekommendera att anlita en ergonomikonsult på jobbet.

• Trinity78

Jag hade det. Tydligen beror det på en låsning i halskotorna. Jag gick till en naprapat som fixade det och nu känns det så himla mycket bättre!

If life hands you lemons, don't bother making lemonade... just pelt them at someone else!
  • Mitti

Jag har ofta låsningar i kotorna, de kommer tillbaka hela tiden även fast jag fått behandling och "fixar det" Ser att min "puckel" bara blir värre och har börjat ogilla att klä mig i kläder som visar för mk nacke...

Ska försöka komma igång med styrketräning och yoga igen. Har haft så mk ont att jag helt enkelt kommit ur mina träningsvanor. Men nu är jag lite mer peppad att försöka ta tag i det igen.

• Poloc

Kan delvis vara genetiskt, och/eller bero på låsningar/felställningar i lederna. Så rådet att jobba med sin hållning - SÄRskilt om man tex sitter mkt vid dator - är grundläggande.

Sedan är det oftast så att har man väl fått den här felställningen så förtjockas bindväven i området och "bygger på" knölen ytterligare. För att få hjälp med det är ett bra tips att gå till en massör el dyl som jobbar på bindväven med tuffa tag (ingen gullig avslappningsmassage för detta syfte !) för att få igång cirkulationen och "dra loss" bindväven.

• Mitti

ALS menar du bindvävsmassage?
    Har aldrig testat men hört talas om det. Är det dyrt måntro?

• Poloc

Nej, menar inte specifik bindvävsmassage. Det är inget man ska använda som "underhåll", utan mer för specifika besvär (t ex gammal ärrvävnad, långvariga inflammationer i kroppen).

Jag tänkte främst på "vanlig" massage av någon som går in och jobbar lite "hårdhänt" i strukturen (bla bindväven). De som kallar sig för "idrottsmassörer" brukar tex köra lite tuffare tag, men vilken massör som helst funkar bara det är någon som går på djupet.

Kolla på den ort du bor vad det finns för utbud. Och/eller se om du kan få en rekommendation från någon du känner.
    (Bindvävsmassage brukar ligga på ungefär samma pris som vanlig massagebehandling, enl min erfarenhet.)

Apropå det där med hållning/arbetsställning: hoppas du har en bra arbetsplats, med justerbar stol och helst höj/sänkbart bord. Tänk på att sitta/stå Nära tangentbordet, så du slipper "sträcka" dig framåt med armar/axlar och skapa den sk gamnacke-hållningen. + skärmen i rätt höjd, av samma anledning.
    Träna ryggmuskler (tex rodd).
    Behandlingar är såklart en bra hjälp, men hur du använder kroppen till vardags (hållning, träning...) är såklart det som avgör.

• Mitti

Bra tips ALS, tack!
    Dator-ergonomin är nog inte den bästa, den ska jag se över!

• Hundkär

Mina ben dom verkar vara byggda så att det blir så automatiskt.
    I bland ser man väldigt säckig ut

Svar på tråden buffelnacke?