• Mannehkunda

panerad fisk

någon som kan tipsa om hur man panerar fisk enklast. HAr vanlig vit fiskfile som jag tänkte panera till sonen ikväll...

Har ägg, ströbröd. mjöl, salt och vitpeppar...

Men sist jag gjorde det så blev det inte bra, hur lyckas jag??

• Svar på tråden panerad fisk
  • Trinity78

Ha i citronpeppar i paneringen så blir det godare

Sen måste man ha rätt mycket smör i stekpannan när man steker, annars fastnar det.

Och mitt indiehjärta slår och slår och slår
  • Mannehkunda

ok, men hur gör jag för att själva paneringen ska stanna kvar när man steker? det var det jag misslyckades med sist...

• Trinity78
    MrsManneh skrev 2008-05-13 14:52:47 följande:
    ok, men hur gör jag för att själva paneringen ska stanna kvar när man steker? det var det jag misslyckades med sist...
    Doppa fisken i ägg först, sen i mjöl + ströbröd + kryddor. Ha ordentligt med smält smör i pannan och lägg i fisken.
  • Mannehkunda

tack så himla mycket får se om jag lyckas, det ska ju verkligen inte vara svårt.... Men man kan ju inte va bäst på allt eller hur

Trinity78 skrev 2008-05-13 14:54:05 följande:
    Doppa fisken i ägg först, sen i mjöl + ströbröd + kryddor. Ha ordentligt med smält smör i pannan och lägg i fisken.
  • Trinity78
    MrsManneh skrev 2008-05-13 14:55:48 följande:
    tack så himla mycket får se om jag lyckas, det ska ju verkligen inte vara svårt.... Men man kan ju inte va bäst på allt eller hur
    Haha Det går säkert bra.
  • Solskensmor

Kom också ihåg att inte ha för varmt i pannan.

• Janne77
    Trinity78 skrev 2008-05-13 14:54:05 följande:
    Om du börjar med att vända i mjöl istället, skaka bort allt överflöd, sen vänder i ägg, och sist ströbröd, så blir det en finare panering utan så mycket klumpar, och ägget fastnar bättre
  • Magrat

Jag håller med att mjöl före ägget ger jämnare panering.
    Och låt den färdigpanerade fisken vila 10 min innan du steker den.

• Trinity78
    Janne77 skrev 2008-05-13 15:13:17 följande:
    Om du börjar med att vända i mjöl istället, skaka bort allt överflöd, sen vänder i ägg, och sist ströbröd, så blir det en finare panering utan så mycket klumpar, och ägget fastnar bättre
    Bra tips! Det ska jag prova nästa gång.
  • 061104

Ja mjöl före ägget, annars fastnar inte ströbrödet som det ska.
    Använd mkt margarin så det inte blir så torrt.

• Magrat

Jag steker förresten panerade saker i en blandning av smör och rapsolja.
    Rapsolja (och olivolja) är nyttigare än margarin.

• Mannehkunda
    Janne77 skrev 2008-05-13 15:13:17 följande:
    det var så jag gjorde sist, och det blev inte bra...
    men nu e jag färdig och det gick jättebra, hoppas sonen tycker om det!

tack alla!
Svar på tråden panerad fisk