• Anonym

Är det omöjligt för oss att få ta bolån på 1 miljon?

Jag är anonym för jag vill inte att hela internet skall få reda på vår ekonomi, för att för oss är det privat...

Vi vill gärna flytta till hus, men det är bara min sambo som har en fast tjänst och fast inkomst. Vi har inga betalningsanmärkningar nån utav oss.

Min sambo tjänar 22,200:- i månaden innan skatt, vi har 2 barn.
    Vi har ett privatlån på 100,000 sen i augusti som vi ligger och betalar av varje månad á 2,100:-, ej annuitetslån.
    Sen har jag ett lån på 15,000 samt att vi har kortkredit på 20,000:-, och ellos 4,000:- Sammanlagt alltså 139,000:-

Jag har läst en massa trådar här inne om att många har fått ta bolån som ensam låntagare. Tror ni tex att SBAB skulle låna ut mellan 800.000-1.000.000:- till oss?

Vi har idag en månadshyra på 5,800:- och det skulle inte göra stor skillnad med ett hus som skulle hamna på ungeför samma summa, som vi har sett och räknat på. Det har då inkluderat drift, lån, ränta o amortering samt fastighetsskatt.

Är det kört för oss? Annars vill vi försöka...ta bolån.

• Svar på tråden Är det omöjligt för oss att få ta bolån på 1 miljon?
  • skorpiona

Bankerna räknar väldigt hårt i sinan beräkningar... De måste räkna med att man ska klara även räntehöjningar, så det lägger på ca 2 procentenheter jämfört med dagens ränta! Sen är det väldigt stor skillnad om ni måste låna till 100%, eller har egen handpenning att gå in med... Era lån är tyvärr också en stor nackdel. Vad har du för sysselsättning? Ibland räknar de inkomsten som fast även om man inte har en tillsvidareanställning, beror lite på anställningsform och utbildning...

• Anonym

skorpiona:

Jag är föräldraledig nu med SGI-nivå. Men sen kommer jag att gå på a-kassa, skall försöka få vikariat nu under sommaren inom äldreomsorgen.

Men är SBAB hårda när det gäller lån med? Varför skulle våra lån vara en nackdel? För de 100.000:- köpte vi en bil, skulle vi inte kunna ha den som säkerhet?

• skorpiona

Har man tillräckligt god ekonomi så är internetbankerna bättre eftersom de har bättre villkor! Men där får du aldrig möjligheten att sitta ner och diskutera just er situation med en personlig bankman, och därför svårare att få igenom lånet... Uppgifterna fylls i ett formulär, och säger det nej, så är det nej, på ett bankkontor kan man diskutera vidare på ett annat sätt...

Lånen är er till nackdel pga att bankerna resonerar som så, att om ni lånar 100% till huset, och dessutom har andra lån, så är ni belånade till över 100% = inte bra! I formulären fyller man dessutom oftast bara i skulden och nuvarande ränta, så räknas månadskostnaden som nån typ av schablonbelopp...

Enligt de flesta banker ska man ha 16500kr kvar när boendelån, drift, andra lån är betalda... Och lånar man till 100% så vill de ofta ha en ännu större marginal! Länsförsäkringar Bank la på ytterligare 5000kr/mån!! Och då är de ändå en shysst bank!

• skorpiona

Vill inte slå ner dina förhoppningar helt, men har själva nyss sökt lån, och det är stentufft!! Kan inte heller räkna med min inkomst, i samma sits som dig, och då ser det inte bra ut!

• skorpiona

Idag har vi en hyra på 7300kr, och om vi köpte det hus vi hittat skulle vi minska månadskostnaden med minst 2000kr, men det spelar ingen roll...

• Anonym

skorpiona:

Ok...Men om vi har kontantinasts på 20-30.000 då? Men det kanske inte heller är till nån fördel.
    Kollade på hemnet och ett hus på kring 800,000-900,000 ville de ha mellan 40-45 tusen i kontant.

• MirjaochJolinesMamma

RING SBAB!
    Vi har SBAB, har alltid funkat kanon! Bara o ringa o prata med dem. Då kan de ju göra en "snabb"-kalkyl.
    Dock tycker jag det verkar som att ni har mkt lån till liten inkomst! Men nu vet jag ju inte vad din SGI/A-kassa är!

Lycka till!

P.S. Kanske ni skulle försöka bli av med ellos o ditt lån? Är kortkrediten utnyttjad?

• BabyEm

vi fick lån på 1 miljon när endast sambon jobbade o tjänade ca 17000 på swedbank.
    Då hade vi i och för sig 270 000 i kontantinsats men .. det var verkligen inga problem. Nu tjänar han bättre och jag har fått jobb oxå äntligen

• BabyEm
    BabyEm skrev 2008-05-14 08:40:10 följande:
    vi fick lån på 1 miljon när endast sambon jobbade o tjänade ca 17000 på swedbank. Då hade vi i och för sig 270 000 i kontantinsats men .. det var verkligen inga problem. Nu tjänar han bättre och jag har fått jobb oxå äntligen
    och vi hade ocå kreditkort på 20 000 kr då
  • Anonym

tycker d låter jätte tajt med pengar...eftersom man aldrig vet hur stora kostnaderna på ett hus blir.....
    ni har ju redan ganska mycket lån

Svar på tråden Är det omöjligt för oss att få ta bolån på 1 miljon?