• Anonym

Är det omöjligt för oss att få ta bolån på 1 miljon?

Jag är anonym för jag vill inte att hela internet skall få reda på vår ekonomi, för att för oss är det privat...

Vi vill gärna flytta till hus, men det är bara min sambo som har en fast tjänst och fast inkomst. Vi har inga betalningsanmärkningar nån utav oss.

Min sambo tjänar 22,200:- i månaden innan skatt, vi har 2 barn.
    Vi har ett privatlån på 100,000 sen i augusti som vi ligger och betalar av varje månad á 2,100:-, ej annuitetslån.
    Sen har jag ett lån på 15,000 samt att vi har kortkredit på 20,000:-, och ellos 4,000:- Sammanlagt alltså 139,000:-

Jag har läst en massa trådar här inne om att många har fått ta bolån som ensam låntagare. Tror ni tex att SBAB skulle låna ut mellan 800.000-1.000.000:- till oss?

Vi har idag en månadshyra på 5,800:- och det skulle inte göra stor skillnad med ett hus som skulle hamna på ungeför samma summa, som vi har sett och räknat på. Det har då inkluderat drift, lån, ränta o amortering samt fastighetsskatt.

Är det kört för oss? Annars vill vi försöka...ta bolån.

• Svar på tråden Är det omöjligt för oss att få ta bolån på 1 miljon?
  • BabyEm
    Anonym skrev 2008-05-14 08:42:27 följande:
    BabyEM:Men hur har ni kunnat spara ihop till så mycket kontantinsats? Då förstår jag att det inte var något problem...

jag fick en bostadsrätt av mamma när jag flyttade hemifrån och när jag sålde den så tjänade jag lite på den ..

Men altså vi gav 1250000 så lånet är ju ändå på 1000000kr

• Anonym
    Anonym skrev 2008-05-14 09:49:36 följande:
    Har bara läst ts och sbab kräver att man har minst 20% att själv lägga in i huset.
    nej. 5 % kräver de.
  • Anonym

Anonym:

Nej, 5%, sen om man inte har till handpenningen så kan man få låna till det och betala tillbaka inom 6 månader.

• Anonym
    Anonym skrev 2008-05-14 10:02:22 följande:
    Anonym:Nej, 5%, sen om man inte har till handpenningen så kan man få låna till det och betala tillbaka inom 6 månader.
    dom krävde ingen handpenning av oss utan vi fick ta ett topplån med hägre ränta.
  • Anonym

Så, skall vi våga be om ett lånelöfte?

• Sanda

vi har lån på 840 000kr och våran månadskostnad för enbart ränta och amortering ligger på ca 5000kr. Då har vi betalt av topplånet, huset är 200kvm och driftkostnaden ligger på ca 3000kr i månaden så vi är redan uppe i 8000kr så jag skulle inte lite på dom siffrorna. Men plussa på lite så vet ni att ni ligger bra till i kalkylen.

Kolla in min viktblogg!
  • Sanda

en annan sak att tänka på när man köper hus som man lätt glömmer är att man ska betala en kontantinsats på 10%, men den kan man självklart låna till oxå, dock då med högre ränta och sen vid köpet så ska du betala pantbrev (om det behövs) på 2% på summan av pantbrevet och dessutom lagfart 1,5% av köpesumman, det vill dom ha kontant oftast. 

Kolla in min viktblogg!
  • Tittij
    Anonym skrev 2008-05-14 10:23:42 följande:
    Så, skall vi våga be om ett lånelöfte?
    Kostar ju inget att ansöka om lånelöfta. Det gör du på nätet på 3 minuter. Kör på bara. Ni kan ju inte få mer än nej!
  • Anonym (Marginal)

När vi köpte vårt första hus fick vi en räntan på 12,25%. Då var det jätte låg ränta. De flesta hade räntekostnader på runt 14-15%. Nu är ju räntan väldigt låg, men rätt vad det är pinar den upp till 10-15 %. När vi har lånat till hus på senare tid har jag räknat så här. Driftkostnaden på huset (lägg på en tusenlapp i månadeen-för den som mäklare visar brukar vara i verkliga underkanten)+ ränta 10% + amortering.

Om huset ex kostar 1000000/10= 100000/12mån ca 8400 kr per månad. Amortering tillkommer med kanske 1000 kr per månad.
    Driftkostnader tillkommer med ex 2000 kr per månad + 1000.

Klarar man att betala (räknat på en ränta på 10%)ca 12500 kr per månad då klarar man att köpa huset! Nu kan man ju räkna att den reella kostnaden egentligen bara just nu kommer att hamna på ca 4200+1000+3000= 8200 ca 8000 kr, men jag lovar att hus alltid kostar mer än vad man tror att de skall göra!

Lycka till med lån och husköp.

• Anonym

Min sambo vill inte göra lånelöfte över nätet än för det kommer ju synas på UC...

Men vi skall göra det efter sommaren.

• Anonym

Jag mailade anonymt till SEB och beskrev vår situation och hoppas att de kan svara! Skrev helt enkelt som det var och bad lite om råd och tips!

• Tittij
    Anonym skrev 2008-05-14 18:24:22 följande:
    Min sambo vill inte göra lånelöfte över nätet än för det kommer ju synas på UC...Men vi skall göra det efter sommaren.
    Tror inte att ett lönelöfte syns på UC. Det är ju bara ett löft om att ni skulle få låna pengar om ni vill. Det borde inte synas hos UC förrän ni har accepterat lånet. Rätta mig om jag har fel.
    Och vad spelar det för roll om det syns där? Ska ni öppna flera krediter?
  • skorpiona
    Tittij skrev 2008-05-15 08:49:09 följande:
    Tror inte att ett lönelöfte syns på UC. Det är ju bara ett löft om att ni skulle få låna pengar om ni vill. Det borde inte synas hos UC förrän ni har accepterat lånet. Rätta mig om jag har fel. Och vad spelar det för roll om det syns där? Ska ni öppna flera krediter?
    Det kommer synas på UC att de blivit omfrågade av aktuell bank på det sökta beloppet, men det kommer inte stå med under aktuella lån förrän lånet upprättas... Många söker lånelöfte från flera banker för att sedan välja den bank som vid lånetillfället erbjuder bäst villkor! Men om TS ändå inte ska köpa hus förrän efter sommaren, så är det ju onödigt att söka lånelöfte redan nu och synas som omfrågad på UC. Lånelöftena gäller ju inte i en evighet, på vissa banker bara 3 månader...
  • Anonym (skeptiker)

Såg detta program med Martin Timell och han sa att man minst skulle ha 100 000 på fickan innan man gav sig in i ett husköp.....
    Känns som om man aldrig kommer att kunna handla hus.

• Anonym

Är Nordea svåra att få lån hos? Paratde med en väninna förrut idag som hade samma förutsättningar som oss, dvs en som hade fast jobb, hon arbetslös, men med sgi, 2 barn och billån etc och de fick lånelöfte hos nordea!

• Anonym (likande)
    Anonym skrev 2008-05-15 09:49:23 följande:
    Är Nordea svåra att få lån hos? Paratde med en väninna förrut idag som hade samma förutsättningar som oss, dvs en som hade fast jobb, hon arbetslös, men med sgi, 2 barn och billån etc och de fick lånelöfte hos nordea!
    Tror Nordea är rätt ok, men det kanske spelar roll vilken stad också... Vi bor i Gbg nu, men huset ligger inte här, så vi blev ombedda att vända oss till banken där huset ligger för att lättare få igenom lånet..
  • Tittij
    Anonym skrev 2008-05-15 09:49:23 följande:
    Min erfarenhet efter divserse lånelöften både själv och av vänner, är att Nordea är lite generösare med att ge lönelöften men å andra sidan tar nån liten procent högre ränta.
Svar på tråden Är det omöjligt för oss att få ta bolån på 1 miljon?