• Anonym

Är det omöjligt för oss att få ta bolån på 1 miljon?

Jag är anonym för jag vill inte att hela internet skall få reda på vår ekonomi, för att för oss är det privat...

Vi vill gärna flytta till hus, men det är bara min sambo som har en fast tjänst och fast inkomst. Vi har inga betalningsanmärkningar nån utav oss.

Min sambo tjänar 22,200:- i månaden innan skatt, vi har 2 barn.
    Vi har ett privatlån på 100,000 sen i augusti som vi ligger och betalar av varje månad á 2,100:-, ej annuitetslån.
    Sen har jag ett lån på 15,000 samt att vi har kortkredit på 20,000:-, och ellos 4,000:- Sammanlagt alltså 139,000:-

Jag har läst en massa trådar här inne om att många har fått ta bolån som ensam låntagare. Tror ni tex att SBAB skulle låna ut mellan 800.000-1.000.000:- till oss?

Vi har idag en månadshyra på 5,800:- och det skulle inte göra stor skillnad med ett hus som skulle hamna på ungeför samma summa, som vi har sett och räknat på. Det har då inkluderat drift, lån, ränta o amortering samt fastighetsskatt.

Är det kört för oss? Annars vill vi försöka...ta bolån.

• Svar på tråden Är det omöjligt för oss att få ta bolån på 1 miljon?
  • Anonym

klart ni får låna 1mille, det är inga problem, TS sitt inte här o läs på familjeliv, gå till en bank!

det löser sig garanterat! vore konstigt annars!!!

• skorpiona
    Anonym skrev 2008-05-14 09:32:19 följande:
    Anonym:Jo, det vet jag, men anonym husägare skrev att det skulle gå upp till 9000.:- med ENBART amortering, lån, ränta och drift. Självklart vet jag att det tillkommer annat som sophämtning etc. Jag har aldrig haft tanken på att vara rbetslös då vi har hus, då jag kommer söka jobb som en blådåre och ta första bästa jobb. Men att söka jobb nu i den här staden när vi inte ens vill bo i den här staden och sen flytta, jag kommer i vilket fall som helst att ha a-kassan den första månaden i huset!
    Ska ni dessutom flytta?? Är det långt ifrån där ni bor nu, kan maken pendla? Om inte, så kan de kräva att minst en av er har jobb på den nya orten innan de beviljar er lån... Det kravet ställde en bank på oss!
  • Anonym (likande)
    Anonym skrev 2008-05-14 09:36:59 följande:
    klart ni får låna 1mille, det är inga problem, TS sitt inte här o läs på familjeliv, gå till en bank!det löser sig garanterat! vore konstigt annars!!!
    Och vilken värld lever du i?? Inte bankernas värld iaf...!

Men visst håller jag med om att TS ska prata med en bank!
  • Anonym (husägare)

Vi har ett lån på 1.7 milj och våran månadskostnad ligger på 14.455kr och enligt hemnet är boendekostnaden 8900kr för ett hus i den prisklassen. Så lita inte på hemnet utan kolla med banken.

• Anonym

banken kräver också att man har ett fungerande sparande!
    sen är inte sophämtning, vägavgifter, föreningsavgifter medräknat häri.

Anonym (husägare) skrev 2008-05-14 09:36:44 följande:
    Hemnet ger en alltför positiv bild av läget. De använder inte sig av några höga räntor, lägre amortering än vad banken kräver.Men visst vi säger att huset med drift kostar 6000kr och räknar på det.6000kr ränta/amortering/drift2000kr avbetalning bil1000kr avbetalning ellos, kredit och lån1000kr bensin, försäkring på bilen1000kr telefon, mobil, tv och bredband3000kr mat, hygien och blöjorDå har ni 2000kr kvar varje månad om ni inte måste betala dagisavgifter, för då är pengarna helt slut.Tror ni ska vänta något år, så att du också har en inkomst.
  • Anonym

Anonym (likande) skrev 2008-05-14 09:39:30 följande:

Och vilken värld lever du i?? Inte bankernas värld iaf...! Men visst håller jag med om att TS ska prata med en bank!
    din värld förhoppningsvis, för det finns väl bara en? har precis varit på banken med TS förutsättningar o fått lån....
  • Anonym (likande)
    Anonym skrev 2008-05-14 09:40:56 följande:
    Anonym (likande) skrev 2008-05-14 09:39:30 följande:
    din värld förhoppningsvis, för det finns väl bara en? har precis varit på banken med TS förutsättningar o fått lån....
    Vilken bank då? Tycker det verkar jätteskumt att du fått det... Hur räknade de då om det bara var en lön? Med dig som ensamstående fast du har familj?
  • Anonym

skorpiona:

Ja, mannen har egen bil och vi har tänkt flytta närmare den orten han jobbar på.

• skorpiona
    Anonym skrev 2008-05-14 09:47:15 följande:
    skorpiona:Ja, mannen har egen bil och vi har tänkt flytta närmare den orten han jobbar på.
    Ok, det var ju positivt iaf!
  • Anonym

Har bara läst ts och sbab kräver att man har minst 20% att själv lägga in i huset. Gå till er bank istället och sätt er ner tillsammans och räkna på det.
    Men tyvärr tror jag ni har svårt att få lån...

Jag och sambon har tillsammans ca 42 000 före skatt och det var knappt vi fick låna 1,7 miljoner nyligen.
    Då hade vi inget sparat iofs utan lånade hela summan + renovering

Svar på tråden Är det omöjligt för oss att få ta bolån på 1 miljon?