• Anonym

Är det omöjligt för oss att få ta bolån på 1 miljon?

Jag är anonym för jag vill inte att hela internet skall få reda på vår ekonomi, för att för oss är det privat...

Vi vill gärna flytta till hus, men det är bara min sambo som har en fast tjänst och fast inkomst. Vi har inga betalningsanmärkningar nån utav oss.

Min sambo tjänar 22,200:- i månaden innan skatt, vi har 2 barn.
    Vi har ett privatlån på 100,000 sen i augusti som vi ligger och betalar av varje månad á 2,100:-, ej annuitetslån.
    Sen har jag ett lån på 15,000 samt att vi har kortkredit på 20,000:-, och ellos 4,000:- Sammanlagt alltså 139,000:-

Jag har läst en massa trådar här inne om att många har fått ta bolån som ensam låntagare. Tror ni tex att SBAB skulle låna ut mellan 800.000-1.000.000:- till oss?

Vi har idag en månadshyra på 5,800:- och det skulle inte göra stor skillnad med ett hus som skulle hamna på ungeför samma summa, som vi har sett och räknat på. Det har då inkluderat drift, lån, ränta o amortering samt fastighetsskatt.

Är det kört för oss? Annars vill vi försöka...ta bolån.

• Svar på tråden Är det omöjligt för oss att få ta bolån på 1 miljon?
  • Anonym (likande)

Vi behöver låna till 100%, men huset kostar bara 500000kr! Min man tjänar 17000kr före skatt, men vi har bara ett barn... Har billån på 90000 och kredit på 35000, totalt som TS ungefär, fast mindre inkomst och mindre huslån... Har pratat med MÅNGA banker, men bara fått nej, och då känns det ändå som vi fått tag på "rätt" person på ett par banker, men de har inte kunnat bevilja ändå... Har en kontakt kvar, mina svärföräldrars personliga bankman som de har bra kontakt med, hoppas vi kan lyckas där, men skulle inte tro det...

• Anonym

Vi fick inte lån på mer än 1,7 milj och vi tjänar dubbelt så mycket som ni...

• olpansfamilj

Det är en klar fördel att man kan spara pengar också! Min väninna är ensamstående med tre barn men fick låna en mille, fast hon hade ingen höjdar lön! Mest för att banken såg att hon hade sparat tre tusen varje månad i nästan tio års tid utan att röra pengarna! (hon sparade barnens barnbidrag) Hon är dock väldigt ekonomiskt lagd!
    Om jag vore er skulle jag sätta mig ner och diskutera ekonomin och göra upp en plan!!
    Börja spara varje månad så att banken ser att ni har råd att spara!!
    Beta av alla era lån.... Gör ert bästa för att kämpa ett år med er ekonomi....ta bort alla onödiga lån osv  (ellos mm)   Banker hatar ellos lån osv....det är inget gott tecken att ha sådanna, speciellt när det rör sig om små summor....sånt kan man vänta en månad eller två med och betala kontant!

• skorpiona

Anonym (husägare) skrev 2008-05-14 08:53:56 följande:

Bankerna räknar med att man ska ha minst 10 500kr kvar att leva för på två vuxna + 2500kr per barn.Så er inkomst är dryga 15 000kr efter skatt, så det är ju precis det som banken kräver att man ska ha efter huslånet är betalat.
    Precis... De banker vi träffat räknade till och med 3000kr per barn, så det är jättesvårt att få ihop det... Och vid lån till 100% behövs som sagt oftast ytterligare mariginal!
  • Anonym (husägare)

Räntekostnaderna för ett hus på 1 milj skulle bli dryga 6000kr och ska ni sen amortera säg 1000kr så kommer ni upp i 7000kr. Driften tillkommer med runt 2000kr (vi betalar 3000kr och har 175kvm och är två pers)

Nu är vi uppe i 9000kr
    Sedan har ni redan 2000kr i avbetalning på billånet
    Uppe i 11 000kr
    Avbetalning på ellos och kredit ??

Säg att ni betalar 1000kr där

Nu är vi uppe i 12 000kr

Och då har ni ju inte betalat mat och andra räkningar.

Det blir tufft, väldigt tufft.

• Anonym

Anonym(husägare):

Nej, nej, så högt blir det inte!
    Om man tex kollar på ett hus på hemnet så kan man göra upp en budget direkt där som inkluderar drift,amortering, ränta och lån och det blir inte mer än 5,800 på ett hus som kostar säg 900,000:-! Tror också det beror på läget på huset.

• Anonym
    Anonym skrev 2008-05-14 09:21:16 följande:
    Anonym(husägare):Nej, nej, så högt blir det inte!Om man tex kollar på ett hus på hemnet så kan man göra upp en budget direkt där som inkluderar drift,amortering, ränta och lån och det blir inte mer än 5,800 på ett hus som kostar säg 900,000:-! Tror också det beror på läget på huset.
    hemnet räknar inte med dolda avgifter såsom tex vägavgifter och sådant. tänkt på det!

enligt hemnet skulle vi betala 6200kr för vår lägenhet med allt inräknat. nu landar det EGENTLIGEN på lite över 8000... sen när man byter bostad så är det massor av avgifter man ska betala som man inte hade någon aning om. fast det är ju engångsgrejer, men ändå.
  • Anonym

Anonym:

Jo, det vet jag, men anonym husägare skrev att det skulle gå upp till 9000.:- med ENBART amortering, lån, ränta och drift. Självklart vet jag att det tillkommer annat som sophämtning etc. Jag har aldrig haft tanken på att vara rbetslös då vi har hus, då jag kommer söka jobb som en blådåre och ta första bästa jobb. Men att söka jobb nu i den här staden när vi inte ens vill bo i den här staden och sen flytta, jag kommer i vilket fall som helst att ha a-kassan den första månaden i huset!

• skorpiona
    Anonym skrev 2008-05-14 09:21:16 följande:
    Anonym(husägare):Nej, nej, så högt blir det inte!Om man tex kollar på ett hus på hemnet så kan man göra upp en budget direkt där som inkluderar drift,amortering, ränta och lån och det blir inte mer än 5,800 på ett hus som kostar säg 900,000:-! Tror också det beror på läget på huset.
    Du måste ju tänka på att banken inte räknar med vad kostnaden skulle bli i nuläget, utan hur mycket man måste KLARA... Det är skillnad!
  • Anonym (husägare)

Hemnet ger en alltför positiv bild av läget. De använder inte sig av några höga räntor, lägre amortering än vad banken kräver.

Men visst vi säger att huset med drift kostar 6000kr och räknar på det.

6000kr ränta/amortering/drift
    2000kr avbetalning bil
    1000kr avbetalning ellos, kredit och lån
    1000kr bensin, försäkring på bilen
    1000kr telefon, mobil, tv och bredband
    3000kr mat, hygien och blöjor

Då har ni 2000kr kvar varje månad om ni inte måste betala dagisavgifter, för då är pengarna helt slut.

Tror ni ska vänta något år, så att du också har en inkomst.

Svar på tråden Är det omöjligt för oss att få ta bolån på 1 miljon?