• mrs Elliott

Vojakkala romerna.

Nu är de igång igen,
    www.aftonbladet.se/nyheter/article2466768.ab

Herregud! vad skulle man göra om man bodde i den byn.det ligger inte alltför långt från där jag bor.Det är alltså en Romer familj på ca 9 vuxna som terroriserar en hel by.Jag vet inte om de fortfarande är inneslutna i Romer gemenskapen,men boende i byn har i snart 20 års tid blivit hotade misshandlade och trakasserade av denna familj.Inte klokt!

• Svar på tråden Vojakkala romerna.
  • Tant Greta

Vad ska de kallas då?
    Du är en riktig rom,hjälp oss  ovetande att benämna finska ........

marina 81 skrev 2008-05-16 01:31:56 följande:
    ja, du vet säkert allt om alla zigenare?
  • marina 81

de kallas zigenare o vill oftast bli kallade det också faktiskt

• Tant Greta

Var kan jag läsa det?

marina 81 skrev 2008-05-16 01:42:26 följande:
    de kallas zigenare o vill oftast bli kallade det också faktiskt
  • marina 81
    Tant Greta skrev 2008-05-16 01:46:04 följande:
    Var kan jag läsa det?
    du får väl fråga nån

officellt heter de kaaleet iaf
  • Nellee

marina 81 skrev 2008-05-16 01:30:57 följande:

finska zigenare är släkt med sinti, inte med roma. Olika släkter och separata etniska grupper.
    Ah, krångligt Men är inte de vi kallar för finska zigenare, svenskar egentligen? Har något minne att jag läst att Sverige inte ville ha dem här och skickade ut dem till Finland. Eller har jag drömt det? De bär en speciell klädsel, så jag antar att det är därför de "sticker"ut.
  • marina 81
    Nellee skrev 2008-05-16 01:53:32 följande:
    Ah, krångligt Men är inte de vi kallar för finska zigenare, svenskar egentligen? Har något minne att jag läst att Sverige inte ville ha dem här och skickade ut dem till Finland. Eller har jag drömt det? De bär en speciell klädsel, så jag antar att det är därför de "sticker"ut.
    jo, de är svenska
  • Dirndl

mrs Elliott skrev 2008-05-14 10:22:29 följande:

Nu är de igång igen,www.aftonbladet.se/nyheter/article2466768.abHerregud! vad skulle man göra om man bodde i den byn.det ligger inte alltför långt från där jag bor.Det är alltså en Romer familj på ca 9 vuxna som terroriserar en hel by.Jag vet inte om de fortfarande är inneslutna i Romer gemenskapen,men boende i byn har i snart 20 års tid blivit hotade misshandlade och trakasserade av denna familj.Inte klokt!
    Zigenare heter det.
  • marina 81
    Dirndl skrev 2008-05-16 02:01:38 följande:
    mrs Elliott skrev 2008-05-14 10:22:29 följande: Zigenare heter det.
    Ja. I detta fallet.

Och ordet romer böjs inte till "romer familj, utan romsk familj och den romska gemenskapen" . En rom, en romni, flera romer, att vara romsk...

• mrs Elliott

Romer, roma, (av rom, vilket betyder "människa" på romani) är en folkgrupp. Folkgruppen har även kallats zigenare, en term som uppfattas som nedsättande och numera undviks i offentliga sammanhang i Sverige. Ordet zigenare kommer ursprungligen från den turkiska benämningen på romer:"Antziganoi".[1] Av de cirka 20 miljoner romer som bor över hela världen så bor ungefär 15 miljoner i Europa, främst i Östeuropa.[2] Det bör dock tilläggas att siffrorna är något osäkra, på grund av att många romer undviker att registrera sin etnicitet av fruktan för förföljelse.

det är romer inte zigenare ..eller som marina sa de svenska är ofta sinti.

• Constantine

Offentliga sammanhang ja. Vid köksbordet säger vi minsann zigenare. :)

Svar på tråden Vojakkala romerna.