• mrs Elliott

Vojakkala romerna.

Nu är de igång igen,
    www.aftonbladet.se/nyheter/article2466768.ab

Herregud! vad skulle man göra om man bodde i den byn.det ligger inte alltför långt från där jag bor.Det är alltså en Romer familj på ca 9 vuxna som terroriserar en hel by.Jag vet inte om de fortfarande är inneslutna i Romer gemenskapen,men boende i byn har i snart 20 års tid blivit hotade misshandlade och trakasserade av denna familj.Inte klokt!

• Svar på tråden Vojakkala romerna.
  • marina 81
    Constantine skrev 2008-05-16 16:01:17 följande:
    Offentliga sammanhang ja. Vid köksbordet säger vi minsann zigenare. :)
    ja, det gör vi faktiskt själva också så det är svårt för dig at få det till nåt nedvärderande
  • anarkokapitalist

marina 81 skrev 2008-05-16 16:27:52 följande:

ja, det gör vi faktiskt själva också så det är svårt för dig at få det till nåt nedvärderande
    Det tror jag inte var hans syfte heller.
    Var nog mer snarare en protest mot att samhället hela tiden ska finskriva namn på folkgrupper.
  • marina 81
    anarkokapitalist skrev 2008-05-16 16:29:14 följande:
    marina 81 skrev 2008-05-16 16:27:52 följande: Det tror jag inte var hans syfte heller.Var nog mer snarare en protest mot att samhället hela tiden ska finskriva namn på folkgrupper.
    kanske det
    men roma är vad vi heter på vårt eget språk medan zigenare är vad andra kallar oss, men jag blir inte sur för om nån säger zigenare, det betyder inget elakt i sig självt..det är väl lika dåligt också om nån säger jävla zigenare som jävla rom så.
  • hotten

vid köksbordet säger man väll tattare?

för övrigt körde jag förbi där då polisen var där med 2 bilar å så tidningen (kuriren) förståss..

• marina 81
    hotten skrev 2008-05-18 20:40:16 följande:
    vid köksbordet säger man väll tattare?för övrigt körde jag förbi där då polisen var där med 2 bilar å så tidningen (kuriren) förståss..
    nej, det är resande, inte zigenare
  • marina 81
    hotten skrev 2008-05-19 06:58:51 följande:
    resande? dessa omtalade har då inte rest på 20 år
    nej, de vojakkala är zigenare dvs finska kaaleet, de med stora svarta kjolar

tattare säger man inte om dem, tattare var öknamn på svenska resandefolket som INTE är zigenare
  • cajsasmamma

marina 81 skrev 2008-05-19 12:25:07 följande:

nej, de vojakkala är zigenare dvs finska kaaleet, de med stora svarta kjolartattare säger man inte om dem, tattare var öknamn på svenska resandefolket som INTE är zigenare
    Jäpp dom i Vojakkala är Finska Zigenare. Kvinnor med stora svart kjolar och en massa knassiga regler hur man ska vara och inte vara.Samt hur man uppträder mot och i med äldre personer.
    .
  • marina 81
    cajsasmamma skrev 2008-05-19 12:42:28 följande:
    marina 81 skrev 2008-05-19 12:25:07 följande: Jäpp dom i Vojakkala är Finska Zigenare. Kvinnor med stora svart kjolar och en massa knassiga regler hur man ska vara och inte vara.Samt hur man uppträder mot och i med äldre personer..
    vadå knasiga regler?
  • cajsasmamma

Typ tex att kvinnan få inte gå in i köket på 3vecckor hon har fött barn, yngre män få inte gå utan jacka, du få inte tvätta männens och kvinnornas kläder samtigt bara för att lämna några exempel.
    Samt att kvinnor ska ha dessa kjolar.

Svar på tråden Vojakkala romerna.