• Rocker

    *Min kompis har blivit hotat med

    Min kompis har blivit hotat med att bli uppsagd om han går på pappaledighet, finns det något han kan göra?

  • Svar på tråden *Min kompis har blivit hotat med
  • Dicchus

    Den sitsen är bekant.
    Jag jobbar inom åkeri och entreprenadbranschen och där funkar det väldigt ofta så som ni beskriver det. Blir man "obekväm" genom ex. pappaledighet, får man oftast gå hem, sedan går arbetsgivaren på det lokala fiket och hittar ny arbetskraft. Sedan går ryktet mellan arbetsgivarna att man är "obekväm" och vips fick man förbannat svårt att överhuvudtaget få ett jobb. Jag har nu varit hemma och stämplat i, till och från, två år nu.
    Tack vare chefernas rätt att kringgå lagen.

  • Stabben

    Good News: Jo, det är s som sett till att vi har den föräldraförsäkring vi har. Det är också, om jag inte missminner mig, s som låg bakom lagen som säger att ingen ska förlora sitt jobb för att man är hemma med sitt barn.

  • AoA

    Bojangels, Good News och Stabben:

    Nu var det väl inte någon politisk debatt TS bad om, utan konkreta tips på vad man kan göra.

    Jag googlade lite och hittade det här på www.alltforforaldrar.se/index.php :

    "Enligt 16 § föräldraledighetslagen så får en arbetstagare inte sägas upp eller avskedas enbart på grund av att arbetstagaren begär eller tar i anspråk rätt till ledighet enligt denna lag. Om så sker ändå så skall uppsägningen ogiltigförklaras om arbetstagaren begär det.

    En uppsägning kräver nämligen enligt lagen om anställningsskydd (LAS) SAKLIG GRUND och graviditet och nyfödda barn kan aldrig vara saklig grund för uppsägning. Eftersom en uppsägning skall vara skriftlig och grunden för den skall stå med om arbetstagaren begär det så måste isåfall arbetsgivaren skriva en annan grund för uppsägningen än föräldraledigheten och då får facket hjälpa till att granska den grund som anges."

    Det låter alltså som att det är facket som gäller. Jag gillar egentligen förslaget från Ulfino, att "syna korten" men vet inte om jag skulle göra det själv.

  • AoA

    Hmm, den inklistrade länken kapades visst av. Om någon vill hitta infon jag talade om så ska det stå ?articleid=5254 efter den länken som syns i mitt förra inlägg.

  • Yoda

    Låter ju inte klokt. Kanske inte är den bästa platsen att jobba på överhuvudtaget? Finns det inte andra fäder som tagit pappaledigt på samma arbetsplats?

  • Rocker

    borde det var med tanke på att företaget har 4500 anställda, fast det är väl skillnad mellan avdelningarna

  • Lance

    Jag kan bara säga att min sambo precis har blivit av med jobbet fast hon är hemma med vår dotter på 6 månader.

    Det är inte några problem för en arbetsgivare att sparka en föräldraledig det är bara frågan om hur mycket det kostar...:(

    /E

  • Fred

    samma här min tjej har också fått kicken från sitt jobb och hon e hemma med våran 5 månaders.

  • Lars82

    Be han prata med facket för så får det inte gå till.

  • krocket

    Att man är hemma med barn är inte en garanti mot att bli uppsagd. Man kan ju bli uppsagd av andra skäl än föräldraledigheten. Det är endast om skälet till uppsägningen är just föräldraledigheten som det är ett lagbrott...

    Om företaget har 4.000 anställda så borde det finnas en stark facklig representation. Snacka med dem.

  • Pappa Mange

    Kan inte sparka någon för det så länge som han e med i facket

  • Rocker

    märker att alla tar för givet att man är med i facket så är ju inte alltid fallet

  • larsbw

    Det bästa vore nog att påpeka för arbetsgivaren att det faktiskt är olagligt att säga upp någon pga föräldraledighet.

    Personligen skulle jag inte vilja jobba kvar hur det än slutar. Och eftersom man efter ett sånt hot ändå vill sluta kan man ju komma överrens med arbetsgivaren om ett ordentligt avgångsvederlag och sluta. Alla glada.

Svar på tråden *Min kompis har blivit hotat med