• Edenshage

Fikabröd att frysa in, tips?

Har två veckor till BF nu och börjar gå på väggarna. Nu ska jag börja baka fikabröd. Problemet är bara att jag har inte så mycket ork och pga av foglossning kan jag inte stå för länge. SÅ det måste vara något som är relativt enkelt och snabbt att laga. Har ni tips och recept så vore det supersnällt.
    Måste dock ta mig en dag som jag ska baka bullar, kosta vad det kosta vill!! Bullar ska jag ha! Fundersam

• Svar på tråden Fikabröd att frysa in, tips?
  • mexisis

moccarutor

tar bara max 10 minuter att röra ihop, förmodligen 5, sen gräddas de i 10 minuter så då kan du vila. att smeta på glasyren tar inte lång tid sen.

225 gr smält smör
    3 ägg
    3 dl socker
    1 1/2 dl mjölk
    4 1/2 dl vetemjöl
    3 tsk bakpulver
    3 tsk vaniljsocker
    1 1/2 kakao

glasyr:
    3 dl florsocker
    2 msk kakao
    2 tsk vaniljsocker
    4 msk smält smör
    5 msk kaffe

kokosflingor

Vispa ägg och socker pösigt, blanda de torra ingredienserna i en egen bunke. Rör ner det och resten av ingredienserna i ägg/sockersmeten. Grädda i bakplåtspappersklädd långpanna i mitten av ugnen i ca 10 minuter, 225 grader.
    Blanda glasyren och bred på den när kakan kallnat och strö över kokos. Skär i rutor.

världens vigaste man kröp in i arslet och försvann
  • Kristin24

Varför inte be gästerna ta med sig fikabröd istället, så har vi gjort för man hinner inte med så mkt när man får bebis.
    Ammas det så gör man det typ dygnet runt efter ngn vecka.

Go och glad Kexchoklad
  • Edenshage

Jag har glutenallergi och därför föredrar jag "eget" fikabröd!! Det är ALLTID någon som glömt bort det..
    när storebror föddes hade jag familjen här som bakade, men den här gången kunde det vara skönt att nått i frysen innan de kommer.. Dessutom vill jag ju baka pga att jag har så tråkigt..

• Snurran1

Sega rutor ca 35st:
    Ugn 175 grader

Bakplåtspapper i långpanna

smält 200 gr smör i 2liters kastrull
    låt svalna något
    Blanda i
    6dl socker
    4 ägg
    6dl vetemjöl
    1 tsk vaniljsocker
    direkt i kastrullen

bred ut smeten i långpannan strö över lite bär, t ex frusna hallon, röda eller svarta vinbär, blåbär + 1 påse mandelspån.

Grädda ca 30min

Kakan gör sig bäst om den får stå en dag, då blir rutorna rikigt sega. Jag har alltid penslat med smör i formen och sockrat för att det inte ska fastna. Vet inte hur det blir med bakpapper, kanske måste man vända kakan och pensla kallvatten på papprets undersida som när man ska få bort en rulltårta. Kan serveras som de är eller med vaniljsås. Gott blir det!

Lycka till!

• Snurran1

Biskvibottnar är också kanonenkelt att göra:

500 gram mandelmassa
    250 gram strösocker
    150 gram äggvita

175grader

Klicka ut på bakplåtspapper så stora du vill ha. De ska få en brun färg. Jag brukar doppa ena halvan i mörk smält choklad för att göra dem lite roligare. Går fort att göra och kan tas ut ur frysen och serveras direkt.

• ElsaEbbesMamma

Morotskaka

Ugn 175 grader

Smet:

4 ägg

4 dl socker

4 dl vetemjöl

2 dl olja

2 tsk bikarbonat

2 tsk vaniljsocker

2 tsk bakpulver

2 tsk kanel

6 dl rivna morötter

Glasyr:

120 g margarin

200 g mjukost

6 dl florsocker

4 tsk vaniljsocker

Vispa ägg o socker pösigt. Tillsätt alla andra ingredienser. Lägg ugnsplåtspapper i en långpanna o smörj kanter på långpannan.

Grädda i 30-40min.

Låt den kallna innan man brer på glasyren.

Smält margarinet till glasyren i en kastrull, sedan tillsätter du det andra.. Smeta sedan ut det på kakan o strö lite kanel över.

• Poloc

Borde man inte kunna göra vanlig mördeg (ev med smaksättning, tex kakao, kardemumma, hackad mandel) och frysa in i form av en rulle ? Sedan bara att ta fram rullen, skära den i skivor (=kakor) och köra i ugnen några minuter.

Superenkelt är ju oxå att göra olika mjuka kakor, typ sockerkaka. (liksom muffins perfekt att variera med olika kryddor) Bara att vispa ihop allt och grädda i form. Frys in i halvor/kvartar - lagom att ta fram för ett fikatillfälle.
    För fin-fika: servera sockerkakskivor med lite vispgrädde o färska bär. (tas lämpligen med av gästerna)

Fast egentligen håller jag med om att de som kommer på besök får ta med sig fika eller mat !!

• Edenshage
    ALS skrev 2008-05-27 14:01:46 följande:
    Fast egentligen håller jag med om att de som kommer på besök får ta med sig fika eller mat !!
    Jo, det tycker ju jag egentligen också. Och det gör de nog också. Men som sagt då kanske inte jag får smaka pga allergin!! Min svärmor är sån nämnligen. Även om hon vet att jag är allergisk så köper hon de mega maffiga kakorna och tårtorna och kommer med som jag sen inte får en smula av och som blir stående att mögla bort (min sambo är nämligen ingen gottegris som jag Skrattande). Jag sitter där med det jag hittar i skåpet för dagen, så som skorpor osv.. det är INTE kul när dom mumsar på gräddtårta osv. Men detta var lite OT.. Det var inte det vi skulle diskutera, jag vill bara ha tips!
Svar på tråden Fikabröd att frysa in, tips?