• Edenshage

Fikabröd att frysa in, tips?

Har två veckor till BF nu och börjar gå på väggarna. Nu ska jag börja baka fikabröd. Problemet är bara att jag har inte så mycket ork och pga av foglossning kan jag inte stå för länge. SÅ det måste vara något som är relativt enkelt och snabbt att laga. Har ni tips och recept så vore det supersnällt.
    Måste dock ta mig en dag som jag ska baka bullar, kosta vad det kosta vill!! Bullar ska jag ha! Fundersam

• Svar på tråden Fikabröd att frysa in, tips?
  • HelenaCecilia

Jag kommer baka släta kardemummabullar (semmelbullar), gott med något som inte är jättejättesött, men ändå jättegott till en kopp kaffe...

• familjen Jämtin

Kladdiga chokladmuffins.

Tar tio minuter att göra och blir inte torra i frysen.
    Min favorit!

• mexisis
    LillCatta skrev 2008-05-27 21:39:47 följande:
    Svar på #15:D Det blir som kladdkakemuffins.. Som sjunker ihop och bildar som gropar.. :)
    låter ju hur gott som helst
    ska försöka få till såna idag och hoppas på att jag lyckas
    världens vigaste man kröp in i arslet och försvann
  • ElsaEbbesMamma
    Svar på #23
    va bara noga med gräddsmeten! Så att den inte blir bränd! Jag gillar att den blir lite liiite bränd.. Då blir den som kola aktig... Men, ha en tjock bottnad kastrull så blir det inte lika fort bränt!
    Det går nog bra för dig!
    Nu är ju jag också sugen på sånna! :P
  • masha16

Tasteline.com finns en serie med långpannekakor. Typ chokladrutor, rabarberpaj i långpanna etc. Jag tänkte baka några av dem och ha i frysen. Det är ju enkelt att göra och skära i bitar och frysa in.

• sophiekall
    Svar på #14
    Den ska jag nog ta o prova, men blir det bra att frysa in??
  • Edenshage
    MariaD skrev 2008-05-27 21:58:56 följande:
    Brukar göra vanliga muffins. Hälften med kakao o hackad mörk blockchoklad och andra halvan mosad banan o hackad mörk block choklad. Blir hur gott som helst. Vet inte vilka som är godast. Åhh, vad jag blev sugen. Fördelen med muffins eller rulltårta är att det går så fort att göra, och det är ju inte SÅ mycket jobb heller. Annars är ju kladdkaka m vispad grädde en favorit. Går ju ännu fortare då man inte ens måste vispa ägg o socker pösigt. Har ju lite äldre barn, så dom kan man sätta på såna jobb om man inte hinner/ orkar
    Har du ett bra muffins grundrecept??
  • Blue Bear

Såg igår på Willys att det fanns Findus Smulpaj i frysdisken.
    Den bestod av två påsar: en med äpplen eller bär och en med själva degen.
    Man skulle då lägga det i en form djupfryst och in i ungnen 20-30 min.

Kunde inte låta bli o prova och den var jätte god..
    Men sen tänkte jag att så kan man väl göra hemma också.. göra allt till smulpajen och frysa in det i påsar..

• ElsaEbbesMamma
    Svar på #28
    Hej! kolla mitt recept för blåbärsmuffinsen!
    Det är ett bra grund recept! Jag brukar ha vaniljsocker i smeten också.. :)
    Supergoda är dom! Och du kan blanda i vad du vill i smeten, jag har provat med blåbär, hallon och jordgubbar..
  • skogsmor

Jag gör Cookiedeg som jag fryser in i korvar, när man sedan skall få besök tar man fram deg korven skär upp lagom antal biter och slänger in i ugnen och så luktar det gott i hela huset och man har nybakata kakor.

Double Chocolate Chip Cookies

250 g Smör

1 tsk Vanlijsocker

2,5 dl Socker

1,25 dl Farinsocker

1 ägg

0,75 dl Kakao

2 msk Mjölk

Knappt 4,5 dl vetemjöl

¼ tsk Bakpulver

2,5dl Blockchoklad (hackad)

Använd elvisp för att röra smöret mjukt.

Rör i alla socker sorter, efter det ägget, kakaon och mjölken i tur och ordning.

Bakpulvret blandas med mjölet innan det rörs i smeten sist har man i den hackade chokladen.

Klicka ut lagom stora klickar på bakplåt och grädda i 180 graders ugn i 10-12 minuter.

TIPS:

¤ Blanda i hackade nötter, daim kulor, grovt hackade dumle kolor, torkad frukt eller vad man nu kan vara sugen på. Bara fantasin stoppar.

¤ Lägg degen på smörpapper eller bakplåtspapper och forma till en korv som läggs i frysen. När man sedan får gäster skär upp lagom stora och lagom antal kakor som gräddas enligt ovan. Alltid nybakade kakor till gästerna utan så mycket ansträngning just då.

Luktar ju underbart.

¤ Låt kakorna svalna något så att smakerna kommer fram ordentligt.

Lycka till
    ~*¤*~ BF Juni 2008 ~*¤*~
  • annago

nästan alla kakor går ju att göra smeten av, göra en rulle i bakplåtspapper och frysa in... bara skära och grädda, bra om man får gäster, men framförallt kan man ju dela upp det i flera etapper om man inte orkar stå länge

• annago

sen är det inte förbjudet att sitta vid ett bord och baka heller...
    eller att göra havre och chokladbollar

Svar på tråden Fikabröd att frysa in, tips?