• Edenshage

Fikabröd att frysa in, tips?

Har två veckor till BF nu och börjar gå på väggarna. Nu ska jag börja baka fikabröd. Problemet är bara att jag har inte så mycket ork och pga av foglossning kan jag inte stå för länge. SÅ det måste vara något som är relativt enkelt och snabbt att laga. Har ni tips och recept så vore det supersnällt.
    Måste dock ta mig en dag som jag ska baka bullar, kosta vad det kosta vill!! Bullar ska jag ha! Fundersam

• Svar på tråden Fikabröd att frysa in, tips?
  • ElsaEbbesMamma

Chokladkaka

200grader ca 20-30min

Smet:

6 dl Filmjölk

6 dl Strösocker

8 dl vetemjöl

6 msk Kakao

2 msk vaniljsocker

2 tsk salt

3 tsk bikarbonat

150g smält margarin

Smält margarinet i en liten kastrull, låt svalnaBlanda alla ingredienser i en stor bunke, tillsätt margarinetsmörj o bröa en långpanna. Häll sedan i smeten.sätt in långpannan nederst i ugnen.Låt kakan vara i ugnen ca 20-30 min. ta ut kakan o låt den svalna. När kakan svalnat gör då i ordning glasyren till kakan.

Glasyr:

100-150g smält margarin, svalnat.

2 msk Kakao

2 msk kaffe

Blanda sedan i florsocker tills det tjocknar.

Bred ut på kakan.

Strö ev på strössel/kokosflingor/nötter efter smak. (behövs inte om man inte vill)
  • ElsaEbbesMamma

Chokomuffins

2 ägg

3 dl socker

2 tsk vaniljsocker

1 krm salt

4 msk kakao

1½ dl vetemjöl

100g smält smör eller margarin

Vispa ägg o socker poröst. Tillsätt de övriga ingredienserna.

Grädda i 160grader i 15-20min

Ta ut muffinsen o låt dom svalna.

Gör i ordning smeten att hälla i de ”gropar” som blivit på muffinsen.

Smet:

100g smält smör eller margarin

4 msk socker

2 tsk mjöl

2 dl grädde (ev lite mjölk)

2,5 tsk kakao

(ev lite sirap)

Kokas tills det tjocknar

• svanprinssesan

Har precis bakat bullar, 4 längder och 40 bullar. Blä vad höfterna tar stryk av att bara stå och baka men men nu behöver man inte göra det på ett tag. Bullar måste vara det drygaste att baka, tar så lång tid men man känner sig ganska nöjd när man väl har gjort det.

• dalejo

här kommer recept på Silviakaka, den går fort att göra och är jättegod !

Ingredienser=
    3ägg
    3dl socker
    3dl vetemjöl
    3tsk bakpulver
    1,5dl kallt vatten

Kräm=
    150g smör
    1,5dl socker
    2 äggulor
    3tsk vaniljsocker
    kokosflingor att strö över

Vispa ägg och socker. Blanda i resten av ingredienserna. Grädda i långpanna med bakplåtspapper, 15min 175gr. Låt kakan svalna.
    Koka ihop krämen, låt puttra lite på svag värme. Bred ut krämen på kakan och strö över kokosflingor.

• mexisis
    lillcatta,
    såna där chokomuffins blev jag sugen på att testa, har en fråga bara (är ingen som bakar ofta och när jag gör det blir det oftast totalt misslyckat). det står att man ska ta ut muffinsarna och låta dem svalna och sen hälla smeten i "groparna" som blir i muffinsen. förstår inte riktigt vilka gropar du menar, mina brukar vara rundade uppåt. är det dom massa små pyttehålen man kan se du menar (sorry, trög )
    världens vigaste man kröp in i arslet och försvann
  • MariaD

Brukar göra vanliga muffins. Hälften med kakao o hackad mörk blockchoklad och andra halvan mosad banan o hackad mörk block choklad. Blir hur gott som helst. Vet inte vilka som är godast. Åhh, vad jag blev sugen. Fördelen med muffins eller rulltårta är att det går så fort att göra, och det är ju inte SÅ mycket jobb heller. Annars är ju kladdkaka m vispad grädde en favorit. Går ju ännu fortare då man inte ens måste vispa ägg o socker pösigt. Har ju lite äldre barn, så dom kan man sätta på såna jobb om man inte hinner/ orkar Flört

Vi ska få en lilla syster * Mira Bf 5/7 08 *
  • ElsaEbbesMamma

och något som är enormt gott o superenkelt att göra är de här muffinsen:
    (har både gjort med blåbär, hallon och jordgubbar! Alla lika goda!)

Blåbärsmuffins (enkla och goda)

2 ägg
    2 dl socker
    1 dl kaffegrädde
    2 3/4 dl mjöl
    50g smält smör
    1 1/2 tsk bakpulver

Lagom mycket blåbär i varje form efter man hällt i smeten

Mixa ägg och socker först, därefter tillsätt resten.
    Grädda i ugn ca 10 min 225 grader
    Blir ca 12 muffins i Amerikanska muffinsformar

Svar på tråden Fikabröd att frysa in, tips?