• Dame72

Ambulanssjukvård!

På förekommen anledning, då det ställts en del frågor i andra trådar ang jobb på ambulansen, så startar jag en tråd. Jag vill ha lite åsikter och diskussion om just jobbet i ambulans, utbildning mm.
    För dig som inte vet så mkt men är nyfiken, ställ gärna frågor. Vet ju att det finns fler än jag som jobbar/har jobbat i ambulans som kan ställa upp och svara.

• Svar på tråden Ambulanssjukvård!
  • Dame72

Ok. Så där du jobbar är det grundnivå? Och en ambulans på vårdnivå har mer lm och "högre kompetens" på den/dom som jobbar?

anka1079 skrev 2008-05-28 11:54:53 följande:
    alltså formell utbildnig har nog funnits...men nu finns tenter som man gör var 3:de år för att hålla så kallad gundnivå och vårdnivå på ambulanserna...så hålls ju personalen up to date med förändringar i vård...Beroende på om ambulansen år på grund- eller vårdnivå så har dom olika mediciner i bilarna. Här på brandkåren så har vi syre, automatisk deff som analyserar och säger när man får trycka på knappen ... vi har möjlighet att de dopp (då ska ju nån av oss sjukskötare vara med), vi har Nitro, ASA...mera finns men jag vet inte om det heter samma i Sverige så jag orkar inte rabbla upp allt + en massa förband och sånt...Så kan vi ju säga om ambulansen ska h abråttom eller om dom får köra i lugn och ro...Vid hjärtstopp kommer vi som assistans till ambulansen...även några andra prio A -Alarm...
  • anka1079

jag jobbar på grundnivå. Jag är annars bara kliniks sjukskötare som det heter här hos oss men jag har avlagt tenten på grundnivå så att jag kan jobba och delta i akutvården här på landet. På gundnivå har vi endast adrenalin som återupplivningmedicin...ska det vara mera läkemedel så måste man vara på vårdnivå eller ha skillt tillstånd från den läkare som ansvarar för ambulansen. Så att vi faktiskt kan använda medicinen rätt.

Vårdnivå - har långt mera mediciner. Dom får t.ex ge trombolys på stället åt personer med stor hjärtinfarkt....dom är som "miniläkare" om du fattar vad jag menar

• Dame72

Antagligen är vårdnivå samma som vår "grund"nivå i Sverige.
    Här har vi delegeringsnivåer. Så det kan skilja sig på vad du får ge för lm på eget bevåg. Du kan ge de flesta vi har i väskan men har du inte jobbat så länge alt inte har nån vidare utbildning (ambulans, narkos, iva) så måste du ringa och få ordnination.
    Vi hade trombolys tidigare, en då dom infört akut PCI här (man går in och vidgar kärlet direkt) så togs det bort. Men då är det lite brådis till sjukhus
    Så du är sjuksköterska i botten? Och jobbar då på sjukhus. Här i Sverige kan grundutbilade syrror jobba i ambulansen. Men socialstyrelsen vill ju mer och mer att det ska bli vidareutbildad personal. Men det är en process som tar tid. Och jag tycker ju det är ok att ställa det kravet på ny personal. men folk som jobbat i 10 år har ju så mkt erfarenhet så dom kan inte kastas ut även om dom inte har nån vubb.
    Sen finns det ambulanssjukvårdare. Dom får inte ge lm alls. Det är undersköterskor med vidareutbildning inom ambulans. Men det utbildas knappt några längre. Men en erfaren ambualnssjukvårdare är det inte många som slår på fingrarna, dom är GULD värda!!!!

anka1079 skrev 2008-05-28 12:03:23 följande:
    jag jobbar på grundnivå. Jag är annars bara kliniks sjukskötare som det heter här hos oss men jag har avlagt tenten på grundnivå så att jag kan jobba och delta i akutvården här på landet. På gundnivå har vi endast adrenalin som återupplivningmedicin...ska det vara mera läkemedel så måste man vara på vårdnivå eller ha skillt tillstånd från den läkare som ansvarar för ambulansen. Så att vi faktiskt kan använda medicinen rätt. Vårdnivå - har långt mera mediciner. Dom får t.ex ge trombolys på stället åt personer med stor hjärtinfarkt....dom är som "miniläkare" om du fattar vad jag menar
  • anka1079

jag är så ung ännu och har inte så mycket erfarenhet...svåra olyckar kommer sällan här så ens färdigheter blir ibland avstannade. Jag tror vi är på väg mera mot ert system...men nu måste man ha grundnivån avklarad för att få köra ambulansen... Jag känner mig lite för osäker nu just att jobba på vårdnivå...annars så jobbar jag på en vårdcentral och har cirkulerat runt där på en läkarmottagning och på en bäddavdelning. Så jag är inte på ett sjukhus och jobbar. Så jag har stagnerat lite i utvecklingen...

(ppst...jag har som sagt inte jobbat på länge...så lita inte alltför mycket på vad jag säger )

• Dame72

Detaljerna är ju inte så viktiga. Det är själva systemet som är intressant att höra om. Detaljer skiljer så himla mkt i Sverige också har jag märkt.
    Stora olyckor är dom allra flesta noviser på eg. Det händer inte så ofta. Så man måste ha jobbat ganska många år för att få in en viss "vana". Sen jobbar man ju utifrån ett visst tänk osv. Men att kalla sig erfaren vad gäller sånt. Det tar tid.

anka1079 skrev 2008-05-28 12:28:14 följande:
    jag är så ung ännu och har inte så mycket erfarenhet...svåra olyckar kommer sällan här så ens färdigheter blir ibland avstannade. Jag tror vi är på väg mera mot ert system...men nu måste man ha grundnivån avklarad för att få köra ambulansen... Jag känner mig lite för osäker nu just att jobba på vårdnivå...annars så jobbar jag på en vårdcentral och har cirkulerat runt där på en läkarmottagning och på en bäddavdelning. Så jag är inte på ett sjukhus och jobbar. Så jag har stagnerat lite i utvecklingen...(ppst...jag har som sagt inte jobbat på länge...så lita inte alltför mycket på vad jag säger )
  • RememberMe

Så man måste alltså vara sjuksköterska för att få börja jobba nu då? Jag är inte sjuksköterska (men vill bli). Men jag är uska och har jobbat mkt på akuten. Går det att få jobba ändå? Eller få nån kort utbildning? Blir sugen på ambulansen när jag läser här i den här tråden. Det är ju häftigt med blåsljus och sirener.

• RememberMe

Förresten su fundrerar jag på vad man tjänar när man jobbar på ambulans? Är det skillnad i lön om man jobbar på sjukhus? Är det olika lön för sköterskor och ambulanssjukvårdare?

• Juice84
    Svar på #106
    du kan läsa till ambulanssjukvårdare om du är usk. vet inte om det finns längre..
  • Dame72

Hon kanske kan gå den du gick?

Juice84 skrev 2008-05-28 15:28:45 följande:
    Svar på #106du kan läsa till ambulanssjukvårdare om du är usk. vet inte om det finns längre..
  • Dame72

Blåljus och sirener är en mkt liten del av vår vardag Så det är inte så häftigt som folk tycks tro.
    Jag skulle ha läst till syrra om jag var du. Jobbet i ambulans blir mer varierat på så vis, tycker jag. Men det beror kanske vart man jobbar också.
    Lönen blir på sikt högre som sjuksköterska. Men till att börja med får du räkna med att ambulanssjukvårdare kan tjäna mer. Men som vanligt...det skiljer sig mkt i Sverige
    Men Juice84 här inne har gått nån specialutb till ambulanssjukvårdare. Hon kanske kan berätta mer om den?

Svar på tråden Ambulanssjukvård!