Antagligen är vårdnivå samma som vår "grund"nivå i Sverige.
Här har vi delegeringsnivåer. Så det kan skilja sig på vad du får ge för lm på eget bevåg. Du kan ge de flesta vi har i väskan men har du inte jobbat så länge alt inte har nån vidare utbildning (ambulans, narkos, iva) så måste du ringa och få ordnination.
Vi hade trombolys tidigare, en då dom infört akut PCI här (man går in och vidgar kärlet direkt) så togs det bort. Men då är det lite brådis till sjukhus
Så du är sjuksköterska i botten? Och jobbar då på sjukhus. Här i Sverige kan grundutbilade syrror jobba i ambulansen. Men socialstyrelsen vill ju mer och mer att det ska bli vidareutbildad personal. Men det är en process som tar tid. Och jag tycker ju det är ok att ställa det kravet på ny personal. men folk som jobbat i 10 år har ju så mkt erfarenhet så dom kan inte kastas ut även om dom inte har nån vubb.
Sen finns det ambulanssjukvårdare. Dom får inte ge lm alls. Det är undersköterskor med vidareutbildning inom ambulans. Men det utbildas knappt några längre. Men en erfaren ambualnssjukvårdare är det inte många som slår på fingrarna, dom är GULD värda!!!!
anka1079 skrev 2008-05-28 12:03:23 följande:
jag jobbar på grundnivå. Jag är annars bara kliniks sjukskötare som det heter här hos oss men jag har avlagt tenten på grundnivå så att jag kan jobba och delta i akutvården här på landet. På gundnivå har vi endast adrenalin som återupplivningmedicin...ska det vara mera läkemedel så måste man vara på vårdnivå eller ha skillt tillstånd från den läkare som ansvarar för ambulansen. Så att vi faktiskt kan använda medicinen rätt. Vårdnivå - har långt mera mediciner. Dom får t.ex ge trombolys på stället åt personer med stor hjärtinfarkt....dom är som "miniläkare" om du fattar vad jag menar