• Dame72

Ambulanssjukvård!

På förekommen anledning, då det ställts en del frågor i andra trådar ang jobb på ambulansen, så startar jag en tråd. Jag vill ha lite åsikter och diskussion om just jobbet i ambulans, utbildning mm.
    För dig som inte vet så mkt men är nyfiken, ställ gärna frågor. Vet ju att det finns fler än jag som jobbar/har jobbat i ambulans som kan ställa upp och svara.

• Svar på tråden Ambulanssjukvård!
  • Tant Groda

Dame: jag måste bara fråga varför du trodde att det var i skåne som fragile angel pratade om?
    visst vi har nog det väldigt bra med sjukvården, men det var mest helikoptern jag tänkte på de behövs ju knappt här i skåne för att transportera

• Fragile Angel

Jo, jag tänkte på det där med att det måste vara en SSK med i ambulansen för att denne ska kunna ge medicin, men fungerar det inte med en USKA med delegering?

Just because I'm paranoid doesn't mean theyr'e not after me
  • Dame72

Ok. Ja det är inte där jag jobbar så jag har ingen aning.

Fragile Angel skrev 2008-05-27 18:51:42 följande:

Nej, i Stockholm .
  • Fragile Angel
    Edvina82 skrev 2008-05-27 18:53:49 följande:
    Dame: jag måste bara fråga varför du trodde att det var i skåne som fragile angel pratade om?visst vi har nog det väldigt bra med sjukvården, men det var mest helikoptern jag tänkte på de behövs ju knappt här i skåne för att transportera
    Varför behövs inte helikoptern i Skåne?
    Just because I'm paranoid doesn't mean theyr'e not after me
  • Tant Groda

jo klart de behövs! Men vi har ganska nära mellan sjukhusen, så det borde vara bättre att köra men ambulans. Tänker då främst mellan malmö lund där det 3 mil mellan

• Dame72

Läkarbilarna.
    Har ingen större koll på vart det finns helikoptrar faktiskt

Edvina82 skrev 2008-05-27 18:53:49 följande:
    Dame: jag måste bara fråga varför du trodde att det var i skåne som fragile angel pratade om?visst vi har nog det väldigt bra med sjukvården, men det var mest helikoptern jag tänkte på de behövs ju knappt här i skåne för att transportera
  • mandelbaum

Min svåger är ambulanssjukvårdare "paramedic" i Israel

• Tant Groda

Dame: jajust det! Läkarbilarna är ju ganska sällsynta.
    Helikopterplatta har vi iaf på usil (umas och csk) men tror inte de använs för transoprt mellan de skånska sjukhusen särskilt ofta

• Dame72

Nej, Socialstyrelsen bestämde att från 1 okt 2005 skall LM endast ges av leg personal. Man vill höja kvaliten osv.

Fragile Angel skrev 2008-05-27 18:54:45 följande:

Jo, jag tänkte på det där med att det måste vara en SSK med i ambulansen för att denne ska kunna ge medicin, men fungerar det inte med en USKA med delegering?
  • Dame72

Behövs helikoptern för 3 mil mellan sjukhusen?

Edvina82 skrev 2008-05-27 18:58:32 följande:
    jo klart de behövs! Men vi har ganska nära mellan sjukhusen, så det borde vara bättre att köra men ambulans. Tänker då främst mellan malmö lund där det 3 mil mellan
Svar på tråden Ambulanssjukvård!