• imsel

Älskade tygbindor!

morsa06 skrev 2008-05-28 10:25:18 följande:
    Ok..vet när jag jobbade inom älderomsorgen och tvättade vårdtagarnas kläder, som var nerpinkade, bajsade osv så fastnade lukten i maskinen Inge trevligt.. har därför fått nån slags fobi för att tvätta alltför illaluktande plagg i maskinen För det blir ju beläggningar innanför tvättrumman, vet inte om det känns så inbjudande med en maskin full med nermansade bindor...Men det är ju ett bra miljöval, och säkert bekvämt! Själv använder jag tamponger men miljövän som jag är så tycker jag det är bra att det finns dom som använder tygbindor/blöjor. Jag bidrar till miljön på annat sätt
    Du använder tampong sa du.
    Har du funderat på att prova mesnkopp då?

menskopp-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m32971401.html
  • imsel

Vissa av er säger ju att ni inte har lika mycket mens när ni har börjat med tygisar.
    Hur har den minskat för er?
    Inte lika många dagar, eller inte lika riklig, eller vad?

jag har tror jag två senaste gångerna haft bara typ 2 dagar mens (varav den ena är det mest brunt..) och en dag med lite mensvärk.
    Misstänker ju alltid att jag är gravid, men ids inte köpa gravtest, för jag har ju som inte några andra symptom eller nåt.
    Förutom nu senaste veckan nångång.
    Men.. Ja, ville bara kolla hur den förändrats för er.

• imsel
    Yamit skrev 2008-05-29 12:01:05 följande:
    imsel skrev 2008-05-29 10:00:32 följande:
    Mangden har minskat. Jag tror att den kan ha kortats med en dag eller sa, men kommer inte riktigt ihag hur lang den var innan sa jag ar inte 100% saker.
    Jag brukade ha typ 5 dagar, och nu är det bara 2 dagar.
    Sen är den ju normalt "riklig" första dan, med liite mensvärk,, men andra dan, som jag sa är det mest brunt, och ingen mensvärk. Brukade ju ha mensvär i iaf 2 av 5 dagar..

Jaja, jag ska väl bara vara glad att det är så lite.

Fast nu har jag skickat tillbaka min menskopp, och använder mest tampong, men inatt/idag har den läckt!
    fattar inte varför..den är ju INTE det minsta full..
    På natten kan jag väl förstå, eftersom jag hade binda på kvällen men bytte till tampong på kvällen, men idag oxå!

Kanske har töjts ut så mycket av m-koppen
  • imsel

Sen KAN ju inte alla ha tanpong eller m-kopp heller.
    Tex jag köpte tygbindor, när jag hade gjort en operation, och inte fick ha någonting i underlivet, och vanliga "plast"-bindor kliar förfärligt!

Tur var väl det,annars vet jag inte om jag hade orkat köpa tygbindor ju!

Måste bara betälla trosskydd oxå, känns så klumpigt att ha ecosoft alltid..
    men jag kommer på det alltid när jag inte har pengar ju..

• imsel

Nä, nu måste jag oxå ta och beställa, medans man har några kronor över.
    Ska nog beställa från procraft, även om det kan ta länge.
    Har jag råd kanske jag tar nån mer trosskydd, det är det jag behöver.

Vilka trosskydd tycker ni är bäst?
    jag har frågat det tidigare, men jag är glömsk..

• imsel
    annsing82 skrev 2008-07-01 10:10:21 följande:
    Jag tyckte däremot inte om Procrafts trosskydd. stelt och blev jättenopprigt snabbt. Min favorit är istället Magdalena Nehms. Har även ett från Lunette som är ok. och förstås en massa ecosoft.
    vad hade du för trosskydd?
    bomull, fleece eller flanell?
    några har iaf sagt att flanellen är jättebra.
    och hade du pul eller inte?
  • imsel
    estrekka skrev 2008-07-03 22:31:19 följande:
    Rapport:Torsdag för en vecka sedan beställde jag tygbindor + menskopp (från Leastore) och på eftermiddagen redan kom mail-bekräftelse att de var ivägsända. I postlådan landade de på måndagen. Mensen kom inatt! Men jag har inte haft tid att tvätta/koka menskoppen för jag har gäster här och det kan ju se lite konstigt ut.... Tygbindorna vill jag inte använda här på stugan för vi har inget rinnande vatten...... Far hem från stugan i morgon, men jag ska jobba och har då vita kläder på mig (är ssk), vågar jag använda tygbinda då? Såhär under testperiod?! Kanske säkrare att göra det hemma... Så nu är det att ha vanlig tamong! Äsch! Det går inge bra för mig det här!
    Du behöver ju inte koka menskoppen.
    Vars tvättar du händerna efter du vart på toa då?
  • imsel

Sen jag började med tygbindor
    har min mens har minskat med..nån/nåra dagar faktikst.
    Kan vara sant, att det har med dem att göra, många andra har väl märkt samma sak, eller hur?
    Sen är den nog inte lika riklig..ja, inte för att den nånsin varit riklig, men det är ännu mindre.
    Så jag behöver VERKLIGEN trosskydd!
    Går ju flera dagar med mina ecosoft, och det kommer kanske en droppe eller två..

Hade inte så mycket pengar som jag trodde, vart lite mer utgifter.
    men jag får se, måste prova köpa en menskopp igen, vet inte vilken.. lunette eller ladycup.
    Nån som vet liken som är mjukast?
    fast är lite rädd att det inte spelar roll vilken jag provar, att jag ändå inte kommer kunna använda..
    Blev ju så himla irriterad och det sved efter varje period..
    men jag vill så gärna ha en..

• imsel

Finns det förresten nåt trosskydd (förutom procraft) som är UTAN pul??

• imsel
    kristinah skrev 2008-07-07 22:19:12 följande:
    imsel - prova att sy själv - om du bara ska ha till två droppar borde man nog kunna slänga ihop nåt.du akn säkert få tips av nån här inne
    ja, om man skulle kunna.
    har ingen bra tygaffär här.
    men vad behöver man för tyg då? och knappr å grejs.. hoja, låter redan nu jobbigt. och blir säkert dyrare i engångssumma, nu när jag inte är så rik..
Svar på tråden Älskade tygbindor!