• Sanda

    Hur sträng förälder är du?

    Tolkningar får ni göra själva, förklara gärna.


    Själv går jag under nästan inte sträng alls, men är själv strängt uppfostrad så undrar om det finns ett mönster. Jag vill inte att mina barn ska gå genom livet och känna sig misslyckade och känna att allt dom gör är fel. Däremot när det är något som verkligen är fel så säger jag så klart ifrån. Tror barn lär sig bäst genom att upptäcka själv vad som är bra och dåligt, och ibland får man leda dom rätt. 
    Adrian 060206 Agnes 070413 = Kärlek
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-28 21:07
    Ganska så sträng innebär alltså rätt så rejält sträng!
    Lagom så sträng innebär stärng med vissa saker men inte med andra typ, eller lagom sträng med allt.
    Och nästan inte sträng alls innebär i stort sätt aldrig sträng
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur sträng förälder är du?
  • Myror i brallan

    Jag håller fullkomligt med!Vi delas samma åsikt om barnuppfostran du och jag
    Min sambo är däremot lite strängare och han hade det inte alls lika strängt hemma!

  • Lilith74

    Vad är det för skillnad på "ganska så" och "lagom"?

    Och tycker inte 100% av jordens föräldrar att just de är "lagom"?

  • Sanda
    Lilith74 skrev 2008-05-28 21:00:23 följande:
    Vad är det för skillnad på "ganska så" och "lagom"?Och tycker inte 100% av jordens föräldrar att just de är "lagom"?
    nä, jag själv anser mig själv nästan inte sträng alls. 
    Jag tänkte så här att om jag skrev Rejält sträng eller inte sträng alls så hade inte folk använt sig av som alterntiven för ingen vill nog se sig själv som enormt sträng, även om omgivningen kanske uppfattar det så. Och samma sak med inte sträng alls. 
    Kan skriva i TS att ganska så sträng innebär rätt så rejält sträng, och lagom är lagom. 
    Men som jag skrev oxå, tolkningar får man göra själv, jag har inte rätt att säga åt någon att hon är jättesträng om hon/han inte tycker det själv.
    Adrian 060206 Agnes 070413 = Kärlek
  • Sanda
    Myror i brallan skrev 2008-05-28 21:00:20 följande:
    Jag håller fullkomligt med!Vi delas samma åsikt om barnuppfostran du och jagMin sambo är däremot lite strängare och han hade det inte alls lika strängt hemma!
    min sambo var ganska så snällt uppfostrad och än så länge ligger vi på samma nivå men tror det kommer se annorlunda ut senare i livet, runt tonår och så.
    Adrian 060206 Agnes 070413 = Kärlek
  • gbgumman

    Jag är ganska så snäll. Stdar barnens rum och klär på dem och allt annat som folk säger är dumt, men så gjode min mamma och så gör jag.

  • Lilith74

    Okej... vi är ganska stränga. Men inte hysteriska... vår flicka får gärna bestämma en hel del själv, men om vi har bestämt på ett visst sätt så är det så. Typ hålla handen när det kommer bilar eller inte slåss och skrika. Men vår flicka är duktig av sig själv, hon är väldigt generös och säger alltid tack när hon får saker, det har vi egentligen inte lärt henne.

  • LinaoMatilda

    Att vara sträng behöver inte betyda att barnen känner sig misslyckade tycker jag. Själv är jag nog lagom sträng. Men inte argt sträng utan det är jag har gränser, vilket jag tror barnen behöver för att känna sig trygga också.

  • Tant Green

    Lagom förstås Tycker inte alla att just deras nivå är lagom? Jag försöker välja det som jag tycker är verkligt viktigt och är riktigt hård med det, sen låter jag dottern göra mer som hon vill när det gäller sånt som jag tycker har mindre betydelse. Ungefär så blev jag nog uppfostrad själv också. Mycket frihet under ansvar.

  • cirkuspuman
    Lilith74 skrev 2008-05-28 21:10:27 följande:
    Okej... vi är ganska stränga. Men inte hysteriska... vår flicka får gärna bestämma en hel del själv, men om vi har bestämt på ett visst sätt så är det så. Typ hålla handen när det kommer bilar eller inte slåss och skrika. Men vår flicka är duktig av sig själv, hon är väldigt generös och säger alltid tack när hon får saker, det har vi egentligen inte lärt henne.
    Instämmer precis
    Röstade lagom stäng och jag är lagomt strängt uppfostrad själv här är nog jag strängare än sambon men vi har en filosofi om att barnen ska veta vad som är rätt och fel i grunden...sen är de ju barn och gör inte alltid det som är rätt
    Vi är dock väldigt konsekventa, ett nej är ett nej(oftast) men ett ja är oxå alltid ett ja
    mammanmia.blogg.se ♥ (¯`°?.¸ ♥ Nova ♥ Noel ♥ Nelly ♥¸.?°´¯) ♥
  • Marie30

    Röstade lagom eftersom jag är lagom sträng jämfört med min mamma som jag växte upp med. Hon var så snäll att hälften vore nog... Minns aldrig att hon höjde rösten, skrek man "törstig" från sitt rum kom hon med nåt att dricka osv.

Svar på tråden Hur sträng förälder är du?