• esandis

Vikt vid födsel och 1 år??

Hur mycket vägde och hur långa var era barn när de föddes?? Och vad vägde och hur långa var de senan på 1 års kontrollen?? Har hört att de ska ungefär ha tredubblat sin vikt på 1 års kontrollen coh vill se hur vanligt det verkligen är. Min dotter blir 1 år i juli men har än så länge inte ens dubblat sin vikt....

• Svar på tråden Vikt vid födsel och 1 år??
  • esandis

Ja det är precis det jag tycker.....en bebis som är född förtidigt tredubblar kanske sin vikt innan 1 år men en bebeis som väger lite men gör kanske det inte fören 2 år....tycker det är en konstig sak att skriv ut....

FridaE skrev 2008-05-29 12:54:17 följande:
    Jao, nog finns det bebbar som väger 15kg men det är nog rätt ovanligt. Tycker själva grejen att de ska tredubbla sin vikt låter konstigt ändå. Det beror ju som sagt på vad de väger när de föds. Min dotter var ju oxå rätt stor som bebis, mullig, men nu är hon långsmal. Men dte är ju hennes kroppsform. Det är jättesvårt att få henne att gå upp men hon är frisk och glad och inget fel på henne.Jag menar alla bebisar är ju olika, man kan ju inte dra alla över en kam och mena att de ska tredubbla sin vikt, för dte är det säkert långt ifrån alla som gör!
  • cicci85

Esandis: tills han va 6 måander följde han sin kurva, då vägde han 10kg, sen gick han ju bara upp 2 kg på ett halvår, inte så kontigt när man är i konstant rörelse
    Nästa gång vi va på koll, efter 1 års, var vi hos en annan sköterska så då frågade jag om hans vikt och om jag verkligen behövde göda upp honom mer men hon sa att det va helt normalt att kurvan sjönk så mycket när de var så rörliga och att vi inte alls behövde göda honom!
    De tycker olika på bvc, en del kollar nog bara på kurvan och inte på barnet alls verkar det som...

• Mizzz

50cm och 3600g vid födseln
    78cm och 10400g vid ett år.

♥♥♥ - Linus 2007-04-21 - ♥♥♥
  • Mizzz
    Mizzz skrev 2008-05-29 13:05:28 följande:
    50cm och 3600g vid födseln78cm och 10400g vid ett år.
    ska väll tilläga att han följt sin kurva nästan på millimitern och han har ju nästran 3dublat sin vikt
    ♥♥♥ - Linus 2007-04-21 - ♥♥♥
  • esandis

För min dotter har gått upp mellan 50-120 g i veckan och det har hon gjort hela tiden så hon följer ju sin kurva....hon har alltid varit pigg och glad men de ville ändå attvi skulle gödde upp henne lite...hon vägra att äta då så det gör inte....hon har alltid ätit bra men det måste vara ett viss antal timmar emellan och på hennes villkor =) som sagt väldigt envis....funkar inte att ge henne mat en stund innan 4 timmar har gårr för att underlätta när man ska iväg men det går inte det ska gärna gå mer än 4 timmar tycker hon...

• amasonas

Jamie nyfödd: 3,3kg 50cm    1år: 11kg 80,5cm      

Anton nyfödd: 2,8kg 48cm    1år: 11,5kg 80cm

Så ja....de har tredubblat sin vikt + lite till.....

Jamie030405 Anton060524 Emil080406
  • amasonas

MEN de var ju inga sumobrottare precis när de kom utFlört Jamie föddes i v38+6 & Anton i v.38+1 så de var ju lite "tidiga" också.

Jamie030405 Anton060524 Emil080406
  • Edina1981
    Elma nyfödd: 3170gr o 48cm v 38född
    Elma 1år ; 11kg o 80cm lång

Så ja, hon tredublade vikten
  • Gäspan

Mina barn har vägt runt 3,7 vid födseln och runt 13 kilo på ettårsdagen.

Svar på tråden Vikt vid födsel och 1 år??