• esandis

Vikt vid födsel och 1 år??

Hur mycket vägde och hur långa var era barn när de föddes?? Och vad vägde och hur långa var de senan på 1 års kontrollen?? Har hört att de ska ungefär ha tredubblat sin vikt på 1 års kontrollen coh vill se hur vanligt det verkligen är. Min dotter blir 1 år i juli men har än så länge inte ens dubblat sin vikt....

• Svar på tråden Vikt vid födsel och 1 år??
  • Lalalong
    janina76 skrev 2011-02-23 09:06:07 följande:
    då har du oxå  lättviktare. vad väger klara nu då? har det inte varit tal om utredning för henne,hon var ju ändå normalstor vid födelsen?
    Min son vägde 3 650 när han föddes.
    Nu är han nästan nere på den understa sträckade linjen på kurvan,med sina 8 270.
    Ja dom är båda lättviktare, men med Alva tänker jag inte på det så.. Dels är hon fortfarande så liten och sen så var hon ju pluttig när hon föddes. 
    Med Klara är det annorlunda ja.. Hon är 5 snart, väger 13 små kg och är 98 cm lång. 
    Det har aldrig varit tal om någon utredning på henne för dom har alltid tyckt att det viktigaste är ATT hon går upp och självklart att hon är pigg och frisk och så. Det var inte förrän vi blev remitterade till barnsjukhuset pg.a. allergi (mot äpple och hasselnöt konstaterat. Mjölk tror vi också, men visar inte på prov) som någon reagerade på hennes vikt. Vi går nu hos dietist för att få hjälp att få ordning på hennes ätande för att se om hon börjar växa mer då eller om det fortfarande finns någon annan bakomliggande orsak. 

Lycka till med allt!! 
    Klara 060504, Alva 100117
  • mother of

På rak arm kommer jag bara ihåg dottern (andra barnet)
    födsel : 4100 gram 51 cm
    1 år: 9,6 kg 76 cm

• MammaLinkan

Han vägde 4570g och var 55cm  vid födseln.

Vid 1 års kontrollen (3mån sen) vägde han 10.7 och var 80 lång. 
    så om det skulle stämma att man tre dubblar så skulle han alltså vägt 13.7 Och det är väl ganska svårt eftersom han började gå vig 8½ månad. Han rör sig massor och äter massor, men man går inte upp lika mycket när man är så aktiv.  

• snowball

1 barnet: dotter, 3710 g o 53 lång född i v.41, vid 1 år var  hon 77 lång o vägde 8820g lättviktaren  i familjen...
    2 barnet<. dotter, 3670g o var 50 cm lång, född i v,40 är dock bara 8 månader men väger 8780g är 72 lång knubbisen i familjen =) så hon kommer nog väga runt 9,5kg när hon är 1 år...

• lisadragon
    janina76 skrev 2011-02-22 15:26:34 följande:
    Min son vägde 8 210g 74cm lång på 1 års kontrollen. Nu vid 14 mån hade han bara gått upp till 8 270g 75,5 cm.
    Så nu blev jag riktigt orolig,blir skickade till barnmedicin för utredning.
    Han var normalstor vid födseln och kurvan började gå nedåt vid 8 mån.
     Äter dåligt,väldigt lite åt gången..ammar gärna ofta,så det kanske förstör aptiten...
    Fler som blivit skickade vidare från bvc till utredning??
    Min dotter vid födseln 3705g o 49cm.
    8 mån månader 8800g
    1 år 74 cm och 9450g
    13 månader 9760g
    14 månader 9490g

Så hon har gått upp 700g på 6 månader om man ska räkna från 8 mån-14 månaders ålder..

Vi har varit många ggr till barnkliniken men då för att hon har reflux och är medicinerad för det.
     Nu när hon inte går upp utan "ner" i vikt (kurvan går NERÅT) så funderar dom såklart varför, det har tagits prover för att kolla om hon är glutenintolerant men det verkar hon inte vara.
     Hon är känslig mot ägg, äpple, päron, apelsin vad jag sett hittills.

Dock äter hon bara gluten MAX 2 mål i veckan i då jag är glutenint så vi äter glutenfritt hemma, men hon blir dålig i magen av ex. pasta.

Äter han dåligt? Sover dåligt? Uppstötningar/kräkningar?
     Tänker på reflux.

Hoppas han går upp i vikt o att ni får reda på varför han gått för dåligt
  • sara1981

Kommer inte ihåg hur mycket sonen vägde vid 1 år, men han hade iaf inte tredubblat vikten förrän vid 2år. Vägde 4085 vid födseln och drygt 12 vid 2år.

• k girl

Vikt vid födseln: 3760, längd: 52 cm.
    Vikt vid ett år: 10 760, längd: 75,2 cm.

På ettårskontrollen kommenterade de att hans tillväxt är ovanligt bra för någon i hans ålder. Han har inte planat ut eller minskat i vikt trots att han börjat krypa och gå. Nu har han har tredubblat sin födelsevikt (15 månader), att de skulle ha tredubblat sin vikt vid ett år känns faktiskt lite osannolik med tanke på hur kurvorna ser ut.

• k girl

Tar tillbaka det. Kollade på kurvorna och de ser faktiskt ut att ~ tredubbla vikten.

Svar på tråden Vikt vid födsel och 1 år??