• esandis

Vikt vid födsel och 1 år??

Hur mycket vägde och hur långa var era barn när de föddes?? Och vad vägde och hur långa var de senan på 1 års kontrollen?? Har hört att de ska ungefär ha tredubblat sin vikt på 1 års kontrollen coh vill se hur vanligt det verkligen är. Min dotter blir 1 år i juli men har än så länge inte ens dubblat sin vikt....

• Svar på tråden Vikt vid födsel och 1 år??
  • Cecese

Första: 3110 g / 9035 g
    Andra: 2450 g / 7995 g
    Tredje: 3645 g / 9680 g

Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och pyret bf sept/oktober -08
  • Aega

Min dotter vägde 3050 gr vid födseln och 12395 vid ett år. Riktig liten knubbis var hon :D.

• Kryztina

Wilmer 3,6 kg vid födelsen 10,7 vid 1 år.
    Lovisa 3,3 kg vid födelsen 9,7 vid 1 år.

Den som skrattar sist tänker långsammast
  • 3 Barnsmamma 06 09 11

När han föddes vägde han 4050gram och vid 1år 10370gram.

• Vegis

3020gr vid födelsen, 8255gr vid 1år

• Miniigirl

Hampus vid födseln:
    3150g och 48cm lång

Hampus 1 år:
    8700g och 71,5cm lång

Så, inte riktigt uppe i någon 3 dubbling ännu!

Men, det känns som lite konstigt att det skulel vara så?! alal barn växer ju olika...visa är stora när dom föds, vissa små!

• hally

Vår dotter 3-dubblade sin vikt och hade en jämn och fin kurva men en bit under medel. Hon vägde 2,7 vid födsel och 8,1 vid 1 år så det blev ju alldeles precis.
    Sonen däremot gjorde det inte, han vägde 3,9 och vid 1 år 10,2, följde precis medel-kurvan för pojkar fram till dess.
    Men huvudsaken att barnet mår bra så ska man inte haka upp sej på vikten tycker jag.
    Tycker det är hemskt med barnmorskor som ska ha barnen exakt precis mitt på sina kurvor annars ska åtgärder vidtas =/

• Miniigirl
    hally skrev 2008-06-02 13:32:49 följande:
    Vår dotter 3-dubblade sin vikt och hade en jämn och fin kurva men en bit under medel. Hon vägde 2,7 vid födsel och 8,1 vid 1 år så det blev ju alldeles precis.Sonen däremot gjorde det inte, han vägde 3,9 och vid 1 år 10,2, följde precis medel-kurvan för pojkar fram till dess.Men huvudsaken att barnet mår bra så ska man inte haka upp sej på vikten tycker jag. Tycker det är hemskt med barnmorskor som ska ha barnen exakt precis mitt på sina kurvor annars ska åtgärder vidtas =/
    Ja,det är otroligt dumt av dom tycker jag... dom träffar ju hur många barn som hälst varje år...dom borde ju veta att barn är olika?! Dom ska kunna si och så mycket vid en viss ålder, och följa en konstig kurva som inte alls behöver stämma på alla! och det måste odm väll ändå veta?! vissa är tjocka, andra smala...och vissa är tidiga andra sena...så är vi människor:)
  • Helene m Olivia o Sigrid

Det är ju bara "norm-barnen" (dvs de som väger kring 3500g) som tredubblar vikten! De som är mindre kanske fyrdubblar den (tex små 2500 g:s bäbisar) och de som är större kanske bara dubblar den (tex 4500 g:s klumparna!)

Så de flesta bäbisar väger väl kring 10 kg vid ett år oavsett vad de vägde vid födseln. (+ - nåt kilo)

Olivia vägde 4815 g vid födseln och 9245 g vid ett år.
    Sigrid vägde 4140 g vid födseln och 8410 g vid ett år.

Så de har ju inte ens dubblat sin vikt!

♥ Olivia 031017 ♥ Sigrid 051003 ♥ Bäbis 080805 ♥
  • moosen

Vår dotter vägde 4185g och var 53cm långvid födseln.
    Hon vägde 11,5kg och var 77cm vid 10 månader.

Så vår dotter kanske kommer att ha tredubblat sin vikt till 1 års-kontrollen. Fast hon är en ganska bastant och matglad ung dam också!

Svar på tråden Vikt vid födsel och 1 år??