Tycker du det är ok att ha shorts på jobbet?
F¨åga på aftonbladet idag
http://www.aftonbladet.se/sofismode/article2615290.ab
F¨åga på aftonbladet idag
http://www.aftonbladet.se/sofismode/article2615290.ab
Som svar på TS. Det beror helt på vad det är för jobb och vilken längd på shortsen alternativt kjolen det är frågan om.
Går jag på banken så förutsätter jag att banktjänstemannen/kvinnan har korrekt klädsel. Det brukar dessutom vara bra luft inne på de flesta banker, svalt och skönt sommartid. Om de sedan vill så kan de ju byta till annan klädsel vid hemgång, det gör man ju inom många yrken där man har särskilda arbetskläder.
Går jag på restaurang så vill jag inte bli serverad av en tjej i minikjol och linne med smala axelband, eller av en kille i linne och shorts som slutar en bra bit ovanför knäna.
beror helt på vilket jobb..
Ja generellt tycker ajg de tär helt ok. att man inte får ha det ur säkerhetsaspekt, visst. men jag tycker faktiskt det är direkt fånigt att klädseln ska vara "korrekt" på en bank. jag skiter fullständigt i om min bankman har skjorts och tshirt, kostym eller punktklädsel.
Jag jobbade i min ungdom en sommar som klottersanerare, då fick vi inte ha shorts (pga kemikalierna). Nu var det i realtiteten så att vi fick, om vi betalde själva och var tyst om det typ.
Det beror ju på vad man har för jobb. Hos oss finns det inga uttalade regler men jag tror ingen skulle välja att ha det de dagar man har kundbesök.
Jag är lärare och i mitt yrke har både män och kvinnor shorts på jobbet. Jag skulle inte vilja ha superkorta shorts bland eleverna, precis som jag inte har väldigt urringade toppar eller ett litet linne med smala axelband utan något över.
Jag skulle nog inte vilja mötas av en banktjänsteman som var semesterklädd. City-shorts på en kvinna på banken är OK, liksom kjol utan nylonstrumpor, men det ska ändå se lite påklätt ut. Skulle inte heller vilja låta en punkare med säkerhetsnålar i hela ansiktet ta ansvar för mitt pensionssparande. Eller för den delen någon med skitiga jeans och flottigt hår.
Arbeten med många utlandskontaker är nog också olämpliga om man absolut vill gå i shorts på jobbet. I en del länder är det otänkbart för en man att ta av sig kavajen på jobbet, om det så är över 30 grader varmt och luftkonditioneringen har pajat. Att då som svensk komma i shorts och T-shirt funkar bara inte.
Japp man vill ju inte att ens kollegor ska dö av värmeslag.