• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker du det är ok att ha shorts på jobbet?
  • AstraTrillian

Oooops förlåt.

Läste vidare i aftonbladet:

Flipflops i gummi är för poolbetonade, använd finare sandaler i läder i stället.

Att ha bikini med snören som sticker upp ur toppen passar inte på kontoret.

Korta jeansshorts i ?Kyliemodell? är alltid olämpligt bland kollegor.

Kan ticka av samtliga i dagens klädsel på jobbetfast hade kort jeanskjor ist. för shorts

• Atamon
    himmelsflickan skrev 2008-06-05 22:35:32 följande:
    jo,men frågan är ju närman inte skulle KUNNA ha dessa kläder. Man KAN INTE på grund av nån anledning och av vilken anledning isf..
    För poliser kan jag tänka mig att det är säkrare rent fysiskt att ha kläder på sig som kan skydda mot vassa föremål tex när någon person ska omhändertas. De har ju så mycket grejer att ha på sig också, så det skulle inte fungera rent praktiskt att ha linne utan fickor. Inom socialtjänsten skulle jag också kunna tänka mig att det är en säkerhetsfråga. Jag har själv jobbat inom socialtjänsten och valde kläder efter hur mycket klientkontakter jag skulle ha, och arbetsuppgifter i övrigt (tex om jag skulle till rätten). När jag jobbade inom hemtjänsten var samma där, att tänka på att inte ha för korta kjolar och shorts, då av respekt för de äldre och som var uppfostrade i en annan kultur då det ens var otänkbart att vara barbent - dvs utan strumpbyxor. Man har en viss roll inom en del yrken, och ska inte sticka ut för mycket, det är bra om man är relativt neutral i sitt utseende. Det handlar ju också om att kunder/klienter ska känna sig väl behandlade och respektfullt bemötta, och då tillhör utseendet första intrycket. Sedan naturligtvis handlar det om tycke och smak, för en del spelar det ingen roll om försäkringstjänstekvinnan sitter med jätteurringning och kortkort, andra finner det som stressande och lite väl laid back, och en del kommer aldrig att förstå varför man inte får se ut som man vill, att klädsel inte spelar roll överhuvudtaget.
  • mariahammarberg

Röstade ja men med lite förbehåll. Beror på vart man jobbar.
    Som sjuksköterska på en avdelning eller en läkare - nej. Ohygiensiskt då långa byxor och arbetsroack skyddar både personla och patient.

På ett kontor - varför inte men inte Nike shorts utan mer chinos men skjorta/blus - om ni förstår hur jag menar.

• Tecken

Ja, men det beror på vilken sorts shorts det är, samt vilket yrke det är. För en busschaufför, personlig assistent, brevbärare, ekonom = helt ok. Obs, bara exempel, finns flera jobb där det kan vara ok

• ludenben

ja på posten i allafall. De har till och med arbetsshorts med postens egna märke på

• underbara jag

beror ju helt på vad man jobbar med.

jag jobbar på förskola så där e det ju ok iaf.

jobbar man i butik så kan man klä sig lätt men ändå snyggt o "sofistikerat"

jobbar man på bank, nej då går man inte i shorts

• Agni

Kanske skulle se till att det införs shorts i uniformsregelmentet

Jag är så jävla grym
  • patti87

det beror ju på var man jobbar.

• Behemot

Oftast, men inte om jag ska träffa en kund eller någon från koncernledningen.

• lunkentuss
    Atamon skrev 2008-06-06 02:16:37 följande:
    För poliser kan jag tänka mig att det är säkrare rent fysiskt att ha kläder på sig som kan skydda mot vassa föremål tex när någon person ska omhändertas. De har ju så mycket grejer att ha på sig också, så det skulle inte fungera rent praktiskt att ha linne utan fickor. Inom socialtjänsten skulle jag också kunna tänka mig att det är en säkerhetsfråga. Jag har själv jobbat inom socialtjänsten och valde kläder efter hur mycket klientkontakter jag skulle ha, och arbetsuppgifter i övrigt (tex om jag skulle till rätten). När jag jobbade inom hemtjänsten var samma där, att tänka på att inte ha för korta kjolar och shorts, då av respekt för de äldre och som var uppfostrade i en annan kultur då det ens var otänkbart att vara barbent - dvs utan strumpbyxor. Man har en viss roll inom en del yrken, och ska inte sticka ut för mycket, det är bra om man är relativt neutral i sitt utseende. Det handlar ju också om att kunder/klienter ska känna sig väl behandlade och respektfullt bemötta, och då tillhör utseendet första intrycket. Sedan naturligtvis handlar det om tycke och smak, för en del spelar det ingen roll om försäkringstjänstekvinnan sitter med jätteurringning och kortkort, andra finner det som stressande och lite väl laid back, och en del kommer aldrig att förstå varför man inte får se ut som man vill, att klädsel inte spelar roll överhuvudtaget.
    Jag kan helt enkelt inte tycka att det är okej att inte få klä sig som man vill, om det inte har med säkerhet att göra. Så länge man kan utföra sina arbetsuppgifter så borde man få ha vilka kläder man vill.
    Det här med äldreboende, så om 50 år så kommer man få ha vad man vill på sig då? Eftersom modet idag är mer vågat än för 50 år sedan? Känns fakttiskt som att det är de äldre som får anpassa sig till dagens samhälle, inte att vi ska behöva dra oss bakåt i tiden. Sålänge man är vänlig och gör sitt jobb så spelar väl inte kjolens längd så stor roll?
Svar på tråden Tycker du det är ok att ha shorts på jobbet?