• yasmino06

När tar ni era niferex,morgon eller kväll?

Undrar när ni tar era niferex, tar ni dom på morgonen eller på kvällen, min BM sa till mig att ta dom precis innan jag skulle gå och lägga mig, men jag sommnar typ på soffan efter att jag lagt barnen och min man får hjälpa mig i säng en stund efter så det blir ingen tablett tagen på kvällen så jag har börjat ta dom på morgonen istället,så hur gör ni?

• Svar på tråden När tar ni era niferex,morgon eller kväll?
  • Lindalev

Aha jag vet vad det är nu. Järn tabletter såklart hihi.

• rio grande

Niferex är järntabletter... jag tar på morgonen. har haft jätte bra värden nu, så det verkar inte spela någon roll för mig att jag äter frukost samtidigt!

• luckyme

Var hos min BM idag och mina järnvärden har fortfarande inte gått upp trots att jag ´tar niferex tre ggr per dag och har gjort det i en månad nu. Nä, mitt järnvärde har gått ner istället, så nu ska jag äta järnrik mat och dricka blutsaft så får vi se.

Du ska inte ta niferex i samband med the, kaffe och mjölkprodukter för det tar inte upp järnet, så tänk på det!

• KaOl

Min bm rekommenderade att inte ta hela dosen på samma gång, så jag tar en tabl morgon och en kväll. Hade oxå problem m att blodvärdet inte gick upp så jag tar dessutom blutsaft till lunchen.. Funkat fint; har ökat från 100 till 114 nu!

• Trollar

morgonen, och det funkar så fint så!!!

• Fantasiflower

Tar en på morgon i samband med frukost o en på kvällen, har funkat utmärkt för mig ligger jämnt o bra hela tiden.

• jennie m

Ja precis som förgående talare sa,, ta dom tillsammans med nått att äta och helst på kvällen,, jag tog två om dagen och båda på kvällen med kvällsfikat,, eller så tog jag båda till middagen...annars fick jag ont som fan i magen..

• Gemelas

Enligt min läkare så kan kroppen endast ta upp 10% av järnet om man tar det i samband med måltid men däremot 30% om man tar det på fastande mage som tex på kvällen innan läggning.
    Har själv provat både morgon och kväll och märkte jättestor skillnad, det är helt klart mest effektivt att ta dem på kvällen. Mitt järnvärde höjdes med 20 på drygt 2 veckor.

• Childrenoflove

Lånar lite utrymme....

Mitt värde vägrar att gå upp...tar 1st piller på kvällarna enligt BM men ligger ändå på 95 bara!!finns det någon fara med att ha lågt järnvärde eller blir man "bara" trött och okoncentrerad och allt annat det står i papperen??

Svar på tråden När tar ni era niferex,morgon eller kväll?