• yasmino06

När tar ni era niferex,morgon eller kväll?

Undrar när ni tar era niferex, tar ni dom på morgonen eller på kvällen, min BM sa till mig att ta dom precis innan jag skulle gå och lägga mig, men jag sommnar typ på soffan efter att jag lagt barnen och min man får hjälpa mig i säng en stund efter så det blir ingen tablett tagen på kvällen så jag har börjat ta dom på morgonen istället,så hur gör ni?

• Svar på tråden När tar ni era niferex,morgon eller kväll?
  • luckyme

Börja att ta på morgon, lunch och kväll samt blutsaft eller järnrik kost så ska det bli bättre. Min BM säger det iaf och jag tappar mitt värde för varje besök.

Nej det är inte bra att ha lågt HB(i längden) men vissa människor har det hela livet utan att vara alltför påverkad.
    Man kan översätta lågt Hb till lågt blodvärde och det innebär att du har för lite röda blodkroppar och det är dom som tar till sig syret du andas in och transporterar runt det i kroppen.

Om du inte får tillräckligt med syre blir du ju trött och orkeslös och därav viktigt att ha tillskottet i form av Niferex och kosten du kan reglera själv som tex spenat, blodpudding, blutsaft osv

Sorry för långt svar!!

• jennie m

Ja tabletterna tas upp bättre på tom mage men man brukar få så himla ont i magen då...
    Därför tog jag dom med mat för då minskar risken för magvärk...

• Sugkopp

min bm sa att blutsaft e skit å att man inte ska ta det, hjälper inget för järnvärdet sa hon..

• Max o Zekes mamma

ang blutsaft sa min läkare det oxå så jag äter niferex en morgon två kväll.

• TuffLoysan

Jag tar min tablett på kvällen.. antingen till en sen middag, eller strax innan läggdags. Passar sig inte alls bra för mig att ta den på morronen, efs jag har ett enormt sug efter mjölk då =) Så det blir några glas mjölk varje morron, och järntablett på kvällen. Tar inte ens c-vitaminer till, och mitt värde har ökat grymt mkt.

• Gummis

Jag tar mina på kvällen men ett glas vatten för min bm sa att då har kroppen lättare att ta upp det eftersom det blir som ensamt i magsäcken. Det är också skonsamare för magen att ta det på kvällen tydligen och för mig funkar magen fint. :)

• Billabong
    Childrenoflove skrev 2008-06-12 21:38:30 följande:
    Lånar lite utrymme....Mitt värde vägrar att gå upp...tar 1st piller på kvällarna enligt BM men ligger ändå på 95 bara!!finns det någon fara med att ha lågt järnvärde eller blir man "bara" trött och okoncentrerad och allt annat det står i papperen??
    Du kanske ska prata med henne om att öka doseringen? Eller komplettera med mer järnrik kost/tillskott?
    Ana skrev 2008-06-13 15:08:09 följande:
    hur många ska man ta???
    Går inte att säga generellt eftersom det beror på vilket HB-värde du har. Vissa tar ingen alls, andra tar flera/dag.
  • Billabong

Som flera sagt: ta inte tillsammans med kaffe/the eller mjölkprodukter, men ta däremor GÄRNA tillsammans med C-vitamin, kanske lite juice eller ngn frukt.

• Madotter

Jag tar en till frukost och en innan jag går och lägger mig.

• Mrs K

Jag tar min på morgonen. Sköljer ner den med juice innan frukost. Om det är bra eller ej vet jag inte.

• Podominike

Hej!
    Jag är ordinerad 2 st då jag hade lågt värde där. Tar mina på kvällen för jag mår lite konstigt på dem tycker jag. Kändes i början att de stannade i kroppen och inte gick ut som de skulle. Fick tipset av en polare att dricka apelsinsaft för c - vitmainerna hjälper järnet att ta sig ut i kroppen.

Ha det gott kram kram podominike

Svar på tråden När tar ni era niferex,morgon eller kväll?