• Busbellan

Vilket torrfoder till katt?

Jag har nu gått igenom hela sortimentet av torrfoder till katten. En sort duger, nämligen Bilanx, en av smakerna. Nu har denna varit slut de senaste gångerna jag varit och handlat.
    Tänkte istället ta en tur till granngården och köpa torrfoder. De jag provat innan till katten har varit köpta i vanlig mataffär.
    Vilket kattfoder rekommenderar ni mig att köpa? Nåt som de flesta katter brukar gilla?
    Vet inte hur många påsar jag gett bort nämligen, för att de inte dög till den kräsna lilla damen.

Mamma till Nora, August och Ella
  • Svar på tråden Vilket torrfoder till katt?
  • Lika C

bilanx va ju en kalashit för Stina =0) Men det bjuder vi inte på i längden minsann. Hon får en blandning av skogsmöss och friskis och verkar frodas och bli fin på det med. FÖr aqtt inte tala om yougurt!

Vovven käkar Pedigree, men han äter verkligen allt den slasktratten

• ludenben

men vad innehåller det som inte är välkänt??

vackrastarflow skrev 2008-06-08 18:49:04 följande:
    vem vet? och det är just anledningen till att jag inte ger det till min katt.
  • vackrastarflow

...och för att utveckla lite - det finns många läkeörter i Orijen. Människor blir rekommenderade att INTE äta läkeörter varje dag så varför ska man låta katten göra det?
    nä, min katt ska inte bli ett försöksdjur.

• ludenben

aha, okej. men kan den ha en negativ verkan på katter med känsliga magar??

vackrastarflow skrev 2008-06-08 18:50:41 följande:
    ...och för att utveckla lite - det finns många läkeörter i Orijen. Människor blir rekommenderade att INTE äta läkeörter varje dag så varför ska man låta katten göra det?nä, min katt ska inte bli ett försöksdjur.
  • mian7373

Min kisse äter Royal Canins torrfoder med förtjusning.

• Havanna82

Här är en som faktiskt förespråkar Orijen! Örterna är i otroligt små doser och självklart är det testat innan det ges ut på marknaden. Jag anser att det är betydligt bättre än Royal Canin, något jag tror går bra enbart pga god marknadsföring.

Jag har bara positiva saker att säga om Orijen. Mina kastrater har gått ner i vikt, de har fått bättre pälskvalite, det luktar mindre från lådan, de ger en större mättnadskänsla och därför kan jag ha framme mat hela dagen. (Plus att säcken mat räcker betydligt längre.) Orijen innehåller i särklass mest protein och inget spannmål, något som egentligen inte är naturligt för katter alls.

Jag köper Orijen på www.foderbilen.se och det fungerar väldigt bra!
    Jag säger att man ger det som fungerar för ens egen katt. Om katten mår bra av RC, så ge det. Mår katten bra av något annat, så ger man det :)

• vackrastarflow
    Havanna82 skrev 2008-06-08 18:56:11 följande:
    Här är en som faktiskt förespråkar Orijen! Örterna är i otroligt små doser och självklart är det testat innan det ges ut på marknaden. Jag anser att det är betydligt bättre än Royal Canin, något jag tror går bra enbart pga god marknadsföring. Jag har bara positiva saker att säga om Orijen. Mina kastrater har gått ner i vikt, de har fått bättre pälskvalite, det luktar mindre från lådan, de ger en större mättnadskänsla och därför kan jag ha framme mat hela dagen. (Plus att säcken mat räcker betydligt längre.) Orijen innehåller i särklass mest protein och inget spannmål, något som egentligen inte är naturligt för katter alls.Jag köper Orijen på www.foderbilen.se och det fungerar väldigt bra!Jag säger att man ger det som fungerar för ens egen katt. Om katten mår bra av RC, så ge det. Mår katten bra av något annat, så ger man det :)
    Hmm läkeörter är inte heller naturligt... Hur länge har de testat dessa örter på katter?

Annars håller jag med om valet, vad som är bra och dåligt är upp till katten Så länge man håller sig borta från matvarubutikernas sortiment (Mjau duger dock).
    Jag har en djuraffär på andra sidan gatan. De slutar sälja Orijen nu, det funkar inte alls tydligen.
  • LillaFlingan

Måste skriva ett inlägg jag med..

Jag tyckte också att Orijen lät som en jättebra grej!!
    Naturligt och bra.. tror ni våra 5 katter tyckte samma sak?
    Nopes! De åt men motvilligt.. gick ner i vikt och tyckte inte det var gott...

I dagsläget har vi köpt Royal Canin som vi kört med de senaste åren, provat många andra fodersorter med, däribland även vanligt foder från ica exempelvis.. men faller alltid tillbaka på RC. :)
    katterna älskar RC. =)

ts, du kan ju köpa en liten påse av RC som de säger ska räcka en vecka om du bara har en katt.. de har ju rätt många olika sorter beroende på behov..

outdoor kan du även ge din innekatt , det är 30% protein och 20% fett i denna sorten. :)

är din katt däremot rundlagd så kan indoor vara en bra sort.. :)

lycka till i foderdjungeln!:)

• vackrastarflow

jo en annan sak om Orijen - det är fisk i fodret och det om något är ju nånting man ska undvika. fattar inte varför de måste trycka in fisk där... största källan för foderallergi hos katter.

• ludenben

är iams och eukanuba samma mat/tillverkare?? hoppar nog orijen för vår katt ska inte gå ner mer i vikt...

• Busbellan
    LillaFlingan skrev 2008-06-08 19:04:02 följande:
    Måste skriva ett inlägg jag med..Jag tyckte också att Orijen lät som en jättebra grej!!Naturligt och bra.. tror ni våra 5 katter tyckte samma sak?Nopes! De åt men motvilligt.. gick ner i vikt och tyckte inte det var gott...I dagsläget har vi köpt Royal Canin som vi kört med de senaste åren, provat många andra fodersorter med, däribland även vanligt foder från ica exempelvis.. men faller alltid tillbaka på RC. :)katterna älskar RC. =)ts, du kan ju köpa en liten påse av RC som de säger ska räcka en vecka om du bara har en katt.. de har ju rätt många olika sorter beroende på behov..outdoor kan du även ge din innekatt , det är 30% protein och 20% fett i denna sorten. :)är din katt däremot rundlagd så kan indoor vara en bra sort.. :)lycka till i foderdjungeln!:)
    Jag har en liten tunn katt såOrijen vore kanske inte en så bra idé då.
    Tack för ditt annars så utförliga svar. Får nog prova RC, det verkar som de flesta katter tycker om det i alla fall
    Mamma till Nora, August och Ella
  • ludenben

min katt älskar RC den får fin päls, luktar mindre från lådan och det finns i flera sorter.

Nogula skrev 2008-06-08 19:24:07 följande:
    Jag har en liten tunn katt såOrijen vore kanske inte en så bra idé då.Tack för ditt annars så utförliga svar. Får nog prova RC, det verkar som de flesta katter tycker om det i alla fall
  • vackrastarflow
    ludenben skrev 2008-06-08 19:07:52 följande:
    är iams och eukanuba samma mat/tillverkare?? hoppar nog orijen för vår katt ska inte gå ner mer i vikt...
    japp, tror att eukanuba håller på att avvecklas, så jag hade satsat på Iams av de två.
  • ludenben

hur är dom med detta med spannmål i fodret??

vackrastarflow skrev 2008-06-08 19:33:59 följande:
    japp, tror att eukanuba håller på att avvecklas, så jag hade satsat på Iams av de två.
  • Kantarellen

Jag gillar James Wellbeloved vilket mina katter får. Sneglar även på www.olivers-petfood.se vilket jag tycker ser ut som ett bra torrfoder men inte prövat.

Annars vill jag ge så lite torrfoder som möjligt och föredrar att ge blötmat så som Mjau och Bozita.

• ludenben

min jäkel skulle aldrig äta blötmat... kräsen en...

Kantarellen skrev 2008-06-08 19:50:30 följande:
    Jag gillar James Wellbeloved vilket mina katter får. Sneglar även på www.olivers-petfood.se vilket jag tycker ser ut som ett bra torrfoder men inte prövat. Annars vill jag ge så lite torrfoder som möjligt och föredrar att ge blötmat så som Mjau och Bozita.
  • vackrastarflow
    ludenben skrev 2008-06-08 19:36:59 följande:
    hur är dom med detta med spannmål i fodret??
    nästan alla foder har spannmål i sig, men just Iams har mest köttprodukter i sig av de vanligaste märkena i djuraffärerna. spannmål är inte onyttigt för katt men det ska inte vara den övervägande ingrediensen
  • Kantarellen
    ludenben skrev 2008-06-08 19:54:23 följande:
    min jäkel skulle aldrig äta blötmat... kräsen en...
    Kan vara bra att vänja katten vid att äta lite blötmat ifall katten skulle behöva dietbehandlas vid sjukdom.
  • vackrastarflow
    Kantarellen skrev 2008-06-08 20:10:10 följande:
    Kan vara bra att vänja katten vid att äta lite blötmat ifall katten skulle behöva dietbehandlas vid sjukdom.
    håller med. min tösa äter en kombination av de två. bra om hon måste till ett ställe där blötmat inte funkar och bra om hon blir sjuk och bara kan äta blötmat.
  • ludenben

nä han äter det inte plus att han blir dålig i magen av det de förra ägarna har nog sabbat hans mage, de gav han godis för människor, smör och all möjlig skit så han har jättekänslig mage...

Kantarellen skrev 2008-06-08 20:10:10 följande:
Svar på tråden Vilket torrfoder till katt?