• lindaha

min bebis hade 30 fästingar!

Idag var vi ute hos sambons mormor och grillade.
    Hon har en stor tomt och det var ju perfekt för Elina att sitta i bara blöjan i skuggan.
    Hon stormtrivdes och hade det jättekul där borta.

Men sen när hon satt i mitt knä upptäckte sambon att hon hade en fästin bakom örat. Och det var den minsta fästingen jag någonsin har sett! Den var bara som en liten prick.
    Så vi började undersöka henne och det slutade med att vi plockade bort ett 30-tal miniartyr fästingar från henne.

Det var fruktansvärt! Jag blev jätterädd och inte FAN blev det bättre av att sambons mormors man sa att det inte alls var fästingar utan loppor! Jag vet väl för fan hur en fästing ser ut!?

Nu är jag jätteorolig, jag ringde sjukrådgivningen men de sa att det förmodligen ingen fara, men ändå min 8.5 månaders tjej var helt täckt av fästingar, det känns inte bra :(

• Svar på tråden min bebis hade 30 fästingar!
  • Babusjka

Men fy fan vad äckligt!

Men visst kan dom smitta med nåt? (Har för mig)
    Tänkte eftersom det var så många!

Men hon har inte reagerat på dem?

• viseversa

ja dom är grymt äckliga dom små krypen.men eftersom det bara var dom minsta ni plockade bort så är det årets festingar och dom bär sällan eller aldrig på sjukdommar.det är vad jag har hört iallafall. Men jag förstår att du tycker det är äckligt för dom är det utan tvekan.

• Lilla Linnéa

Gud vad läskigt! Jag hatar fästingar!!! Tur att ni upptäckte det så pass tidigt ändå.

• maran

hej
    Min dotter hade ochså dessa pyttesmå fästingar tyvärr fick hon borrelia så håll koll där dom har suttit om hon blir röd så gå iväg tilll vårdcentralen med henne Förlåt men jag vill inte skräma dig borrelia botas med penicillin

• Virriga familjen

Det är väl borelia, men jag tror knappast att de hinner smitta på så kort tid.

• Blipp

Det är nog ingen fara. Vad jag vet så är fästingar bara farliga att ha om de bär på smitta. Kolla om hon får feber de närmaste dagarna. Annars är det nog lugnt.

• lindaha

Ja de kan ju ha borrelia eller tbc men de på rådgivningen sa att det var sällsynt att små barn råkade ut för det och jag hoppas att de har rätt.

Jag är jätterädd att hon ska ha fått nån smitta, men ännu reagerar hon ingenting

• xenaa

usch vad hemskt½!!! jag som är rädd då sonen går i gräset lite.
    man kan få borrelia om man lyckas ta bort fästingen så den spricker och giftet går i huden.

♥LEO♥
Svar på tråden min bebis hade 30 fästingar!