• lindaha

min bebis hade 30 fästingar!

Idag var vi ute hos sambons mormor och grillade.
    Hon har en stor tomt och det var ju perfekt för Elina att sitta i bara blöjan i skuggan.
    Hon stormtrivdes och hade det jättekul där borta.

Men sen när hon satt i mitt knä upptäckte sambon att hon hade en fästin bakom örat. Och det var den minsta fästingen jag någonsin har sett! Den var bara som en liten prick.
    Så vi började undersöka henne och det slutade med att vi plockade bort ett 30-tal miniartyr fästingar från henne.

Det var fruktansvärt! Jag blev jätterädd och inte FAN blev det bättre av att sambons mormors man sa att det inte alls var fästingar utan loppor! Jag vet väl för fan hur en fästing ser ut!?

Nu är jag jätteorolig, jag ringde sjukrådgivningen men de sa att det förmodligen ingen fara, men ändå min 8.5 månaders tjej var helt täckt av fästingar, det känns inte bra :(

• Svar på tråden min bebis hade 30 fästingar!
  • Willhellmina

Tror inte det är någon fara. Fästingar äter i princip bara två gånger i sitt liv. Om de var pyttesmå så var det nymfer och de har inte borrelia. Det får de om de suger blod från något smittat djur.

Men för säkerhets skull, håll koll på henne och hennes bett.

• skogsmor

En bra infosida om fästingar är
    www.fasting.nu

Lycka till, de är inge kul djur, tar tågon enstaka på hunden varje sommar men vi använder apotekets fästinghalsband på hunden och det funkar kanon. Brukar plocka en eller två innan halsbandet gett riktig effekt och ev någon på sen hösten då halsbandet börjar tappa effekten.
    Det värsta med fästingar är att deär ett av få djur som inte gör någon som helst nytta för naturen.

~*¤*~ BF Juni 2008 ~*¤*~
  • Mallan76

Min son fick borrelia i höstas -4 veckor efter bettet såg vi det klassiska utslaget. Obs! Utslaget var på ett helt annat ställe på kroppen än där han blev biten. 

Han fick antibiotika, så det var ingen fara. 
    Det är väldigt få som får borrelia trots allt, så du behöver nog inte oroa dej.
    Googla om borrelia, finns massor att läsa!
  • lindaha

ja och jag hade ju ena hunden med och jag vill inte ens tänka på hur många hon måste ha i sin päls :(

• Fru annmi

Oj,såå många Otäckt!Jag har haft Borelia
    Håll koll på om det blir rött eller lite Gult som blåmärke...

• TUA

fy,vad äckligt..stackars er,så rädda ni måste blivit...jag hatar dom små krypen!
    Ett litet tips som vi fick via sjukvårdsupplysningen är att direkt ta och bada/duscha barnen när dom vistads i fästing regioner

• Snöi

Ushe, jag vill också väcka och undersöka min son.

• Daimis

Fyyy, va läskigt! Det kryper i huden på mig just nu*ryser*
    Har ännu inte sett nån fästing i år men det ska inte finnas så många här uppe där vi bor... förra sommaren bodde vi längre ner i landet o katterna fick en massa. Otäckt när de sätter sig på oss. Trodde de mest fanns i högre gräs

• Mysis nr1

Min 6 veckors tjej fick sin första färsting igår     minimini var det som tur är och de ska enligt vad jag läst inte vara smittobärare då. Som sagt har de ej suttit på nåt djur än då......  min två årskille har dock redan haft ett tiotal fästingar iår. Inge kul alls.

***stolt mamma***
  • Komänglar

Har har läst att får man bara bort fästingen inom 24 timmar, så ska det inte vara någon fara. Viktigt är ju också att man får med sig hela fästingen när man plockar bort den. Det är ju bara till att vara uppmärksam på hudrodnader den närmsta tiden. Fick du bort alla så är det säkert ingen fara.

• Mollan

Usch, vad obehagligt! Jag har inte läst hela tråden, men det var säkert fästinbäbisar hon hade (larver med 6 ben, nästan genomskinliga, eller nymfer med 8 ben och lite större och mörkare - troligtvis larver från en fästinghona som lagt sina ägg precis där hon satt förra sommaren, därav att det blev så många). Som tur är så är bebisar inte speciellt känsliga mot fästingsjukdomar, och du fick ju bort dem väldigt snabbt.

Loppor biter sig inte fast kan du hälsa din mormor eller vem det nu var som sa att det var loppor....

KRAM till er och hoppas ni slipper mer fästingar!!!

• Bobbenn

USCH!! Låter som hon hamnat i ett fästingbo med nykläckta. Detta hände min kompis dotter också som kröp i gräset. Det kryllade på henne!!

Azaah är här! Vår egyptiska prinsessa. Ommi bethabeni aboya behebeni
  • oOmejaOo

å fy vad hemskt!!!
    Måste få fråga, satt hon direkt på gräset eller på en filt??

♥ (¯`°?.¸ ♥ Meja ♥¸.?°´¯) ♥
  • lindaha

Jag hoppas att det är som ni säger att de nog inte är bärare av sjukdommar, det märks iallafall ingenting på henne ännu iallafall *peppar peppar*

Hon kröp runt på gräset utan filt. en filt skulle hon inte hålla sig länge på tyvärr..

• oOmejaOo
    lindaha skrev 2008-06-10 08:44:57 följande:
    Jag hoppas att det är som ni säger att de nog inte är bärare av sjukdommar, det märks iallafall ingenting på henne ännu iallafall *peppar peppar*Hon kröp runt på gräset utan filt. en filt skulle hon inte hålla sig länge på tyvärr..
    Nej det är klart.......;)
    Skönt att det har gått bra hittills.
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Meja ♥¸.?°´¯) ♥
  • tezzziz

min dotter fick borelia för två år sedan hon var då ca 5 år hon fick ett blå lila sträck som gick under ögat och ner mot kinden och gjorde att ögat hängde lite, såg inte kul ut alls vi gick till bvc och dom visste inte varför hon såg ut så, gick till distriktsköterskan han visste inte häller. det gick ett par månader och det försvan inte så hade min då minsta tjej en tid till dr på vc så passa på att fråga o visa min stora tjej där, och han sa direkt att det var borelia, och att det hade gått väldigt långt eftersom ansiktet börjat hänga och man blev ju jätte rädd men hon fick en ordentlig kur antibiotika och sedan försvan det.

triss i tjejer:)
Svar på tråden min bebis hade 30 fästingar!