• lindaha

min bebis hade 30 fästingar!

Idag var vi ute hos sambons mormor och grillade.
    Hon har en stor tomt och det var ju perfekt för Elina att sitta i bara blöjan i skuggan.
    Hon stormtrivdes och hade det jättekul där borta.

Men sen när hon satt i mitt knä upptäckte sambon att hon hade en fästin bakom örat. Och det var den minsta fästingen jag någonsin har sett! Den var bara som en liten prick.
    Så vi började undersöka henne och det slutade med att vi plockade bort ett 30-tal miniartyr fästingar från henne.

Det var fruktansvärt! Jag blev jätterädd och inte FAN blev det bättre av att sambons mormors man sa att det inte alls var fästingar utan loppor! Jag vet väl för fan hur en fästing ser ut!?

Nu är jag jätteorolig, jag ringde sjukrådgivningen men de sa att det förmodligen ingen fara, men ändå min 8.5 månaders tjej var helt täckt av fästingar, det känns inte bra :(

• Svar på tråden min bebis hade 30 fästingar!
  • meic

är ni säkra på att det var fästingar då?
    hade de bitit sig fast?

stackars er!!

• BulanOchJag

när dom är så små så kallas dom för "larver" och är nykläckta. Dom har alltså inte suttit på något annat djur tidigare, så jag tror inte att dom kan bära på sjukdommar då. Antagligen har hon satt sig i ett "bo"

• gustafssons

Min tös hade två dästningar när hon va 5-7 månader. Bor på landet med såna kryp, så nu när hon fyllt ett så vaccinerar vi henne så hon inte blir sjuk. Borelia kan hon ju få ändå, men det är inte lika farligt..

Konstigt att hon fick så många.. de har ju gått i dvala för att det är så varmt..så här har vi inga alls nu.
    inte katten heller.

• skogsmor

TS: Hade de börjat suga blod? Alltså hade de "bitit"
    Så länge de inte "satt" sig är det ingen som helst smittorisk.

~*¤*~ BF Juni 2008 ~*¤*~
  • lindaha

Åh jag hoppas att ni har rätt! Att de inte kan ha några sjukdomar!

Jag är 100% säker på att de var fästingar, jag har hundar och tar ofta bort fästingar på dom.

De flesta satt fast men en del kröp bara omkring också.

Men eftersom de hade så många har jag ingen aning om vart de satt men jag ska hålla koll på hela henne om jag ser nått

• MiaP

Åh fy vad äckligt, nu kliar det på hela kroppen...brrr! Våra hästar fick de där små, små fästingarna på nosen. Plockade hur många som helst.

Hoppas det går bra!

• Mamma S

Men fy vad läskigt! Har du kollat att ni fått bort alla ordentligt? Ibland kan det vara svårt att få bort fästingar, särskilt dom små. Hoppas hon klarar sej från borrelia, jag tror det tar några veckor innan man märker om man fått det.

• Julmust
    lindaha skrev 2008-06-08 22:17:44 följande:
    Ja de kan ju ha borrelia eller tbc men de på rådgivningen sa att det var sällsynt att små barn råkade ut för det och jag hoppas att de har rätt.Jag är jätterädd att hon ska ha fått nån smitta, men ännu reagerar hon ingenting
    Huu! Tur ni upptäckte dem tidigt. Antar att du slant med tangenterna, men det är tbe - en slags hjärnhinneinflammation - som fästingar kan sprida, inte tbc (tuberkulos).
  • xxmeyaxx

Men fy!
    Nu vill jag väcka min son och undersöka honom!

Extra hjärna efter att man fött barn? My ass! Skulle mer tro att den satt sig i tuttarna.
  • lindaha

Jo jag menade det, men jag skrev tbc - jag får skylla på att jag fortfarande är upprörd ;)

Ja det var inte alls kul, specillt inte eftrsom ingen trodde på att det var fästingar först och jag bara hittade fler och fler och fler.

Jag hoppas verkligen att jag fått bort alla, men de är svåra att se!

Svar på tråden min bebis hade 30 fästingar!