• Poppy Lee

Konstiga saker hemma hos andra människor

Satt och tänkte på hur mycket konstiga saker andra familjer har för sig, kanske framför allt såsom det märktes när man själv var barn. Som till exempel:

- Kompisen vars familj hade ett helt våningsplan i sitt pyttelilla hus obebott och endast bestående av möbler övertäckta med vita lakan.

- Att man inte blev bjuden på mat hemma hos vissa kompisar när man var där och lekte, utan fick sitta kvar med tom mage på kompisens rum medan den åt med sin familj

Vad säger ni, har ni några underliga historier eller inblickar i andras familjer ni vill dela med er av? Nyfiken!

• Svar på tråden Konstiga saker hemma hos andra människor
  • Mejk

Konstiga saker hos andra hör för mig ofta ihop med mat, i min familj har vi alltid ätit tillsammans, vi dukar alltid ganska fint och på helgen är det servetter och oftast både förätt varmrätt och efterätt.
    Så jag tyckte att det var jätte konstigt när man kom hem till folk som dukade med OLIKA bestick sorter, hade OLIKA glas till vuxna och barn (vinglas till vuxna tråkiga vanliga till barnen, vi dukade alltid med samma) och konstigast av allt var när man kom hem till någon och så satt man i soffan och åt middag.. Det gjorde mig helt förvirrad ;)

• Blåbärspaj
    aäjfu skrev 2008-08-13 21:47:28 följande:
    Ja, tvungen och tvungen. Hennes mamma stod där och sa att det skulle jag ju ha. Vågade inget annat för då var det ju jag som var konstig
    haha.Ja allting är ju relativt
  • sasssyy

vi kom i en så kul diskussion här hemma jag o sambon och han "Hotade" med att han minsann skulle logga in här och skriva i denna tråden..

Det rörde sig om saftflaskan. Det är sällan vi har saft hemma men på sommaren brukar vi ha lite Fun-light.

När jag växte upp stod alltid saftflaskan på diskbänken, diskmedlet på ena sidan kranen och saften på andra, jag har aldrig ifrågasatt det för jag är ju uppväxt med det. Köpte mamma en sån där dunk med saft hällde hon över det på en mindre och ställde där.
    Fanns många praktiska orsaker kom jag på i debatten med sambon... vattnet är ju kallt så saften som ju bara är typ en femte-tiondel av glaset behöver ju inte vara kall, saft behöver inte stå kallt för att hålla sig, man ser hur mycket saft det är kvar när man ska handla utan att behöva leta upp flaskan i kylen.. OCH har man en äldre kyl (eller ny också för den delen) så mår den inte så bra av allt spring som blir i kylen när man ska ha saft flera gånger om dagen på sommaren.
    Man kan ju blanda en kanna som man ställer i kylen.

Min sambo var helt bestört för att jag IGEN inte hade ställt in saften, för den SKA ju stå i kylen..
    Fast, när jag var liten kan jag inte minnas NÅN som hade saften i kylen, min gammelmormor hade den i skafferiet..

• Mejk
    sasssyy skrev 2008-08-15 09:38:30 följande:
    vi kom i en så kul diskussion här hemma jag o sambon och han "Hotade" med att han minsann skulle logga in här och skriva i denna tråden..Det rörde sig om saftflaskan. Det är sällan vi har saft hemma men på sommaren brukar vi ha lite Fun-light.När jag växte upp stod alltid saftflaskan på diskbänken, diskmedlet på ena sidan kranen och saften på andra, jag har aldrig ifrågasatt det för jag är ju uppväxt med det. Köpte mamma en sån där dunk med saft hällde hon över det på en mindre och ställde där.Fanns många praktiska orsaker kom jag på i debatten med sambon... vattnet är ju kallt så saften som ju bara är typ en femte-tiondel av glaset behöver ju inte vara kall, saft behöver inte stå kallt för att hålla sig, man ser hur mycket saft det är kvar när man ska handla utan att behöva leta upp flaskan i kylen.. OCH har man en äldre kyl (eller ny också för den delen) så mår den inte så bra av allt spring som blir i kylen när man ska ha saft flera gånger om dagen på sommaren.Man kan ju blanda en kanna som man ställer i kylen.Min sambo var helt bestört för att jag IGEN inte hade ställt in saften, för den SKA ju stå i kylen..Fast, när jag var liten kan jag inte minnas NÅN som hade saften i kylen, min gammelmormor hade den i skafferiet..
    Jag håller med dig! saft står på diskbänken eller i skafferiet, jag känner ingen som har den i kylen ;)
  • Habaladabala
    Mejk skrev 2008-08-15 09:44:39 följande:
    Jag håller med dig! saft står på diskbänken eller i skafferiet, jag känner ingen som har den i kylen ;)
    Hmm  ja inte i kylen, (det är ju slöseri på platsen där) men absolut inte på bänken, då ser det ju bara stökigt/plottrigt ut
    Min flaska står i skafferiet!
    Elisas stolta mamma!
  • Mejk

En annan grej jag kom att tänka på, jag sov över hos en kompis i natt och hennes pappa gick upp kl 7 imorse och började bubbla vatten i sodastreamen, jag blev galet förvånad, så gör man väl inte precis utanför sovrum tidigt på morgonen, bubblar 4 flaskor vatten som ändå bara skulle in i kylen!

• sasssyy
    Mejk skrev 2008-08-15 09:46:17 följande:
    En annan grej jag kom att tänka på, jag sov över hos en kompis i natt och hennes pappa gick upp kl 7 imorse och började bubbla vatten i sodastreamen, jag blev galet förvånad, så gör man väl inte precis utanför sovrum tidigt på morgonen, bubblar 4 flaskor vatten som ändå bara skulle in i kylen!
    hehehe.. han vill väl förbereda inför dagen.. är väl lite småunderligt men samtidigt lite gulligt
  • Trinity78
    Min sambo var helt bestört för att jag IGEN inte hade ställt in saften, för den SKA ju stå i kylen..Fast, när jag var liten kan jag inte minnas NÅN som hade saften i kylen, min gammelmormor hade den i skafferiet..
    Jag håller med dig. Din sambo har fel.
    Allt, allt, allt kommer till den som vågar vara rädd
  • MammaHela
    Min sambo var helt bestört för att jag IGEN inte hade ställt in saften, för den SKA ju stå i kylen..Fast, när jag var liten kan jag inte minnas NÅN som hade saften i kylen, min gammelmormor hade den i skafferiet..
    Din sambo har fel, saft man köper i affären har man inte i kylen *s*

Men om man gjort egen flädersaft måste den stå kallt.. Men annars så står saften i skafferiet.
    «MammaHela - You see this name, you think dirty.»
  • moonweb

Nu kom jag på en väldigt konstig grej, det blir ett långt inlägg!

För några år sedan hade jag ett jobb som innebar en hel del hembesök hos barnfamiljer. En dag hade jag en ny familj på min lista, med 9 barn. Jag åkte iväg, hittade huset som visade sig vara en gammal skola. Alla i familjen var hemma (underligt bara det, eftersom det var en vanlig vardagsförmiddag), och de var alla väldigt trevliga och glada. Barnen ville visa sina kattungar, och mamman verkade väldigt stolt över sitt hem. Mitt jobb innebar inte alls att granska några boende- eller hemförhållanden, men mamman envisades med att visa hela huset för mej.

Det visade sig att det fanns 3 gamla skolsalar i huset. Den ena skolsalen var 58 m2 stor, med en takhöjd på 3,5 meter, och den användes som lekrum till barnen. Det var leksaker från golv till tak, ingen ordning och man slapp inte ens fram. Mamman skrattade och sa att barnen ändå lekte mest utomhus, men det var bra att ha ett lekrum för regniga dagar. Den andra salen var ungefär 30 m2, och den användes som pysselrum för barnen, det var bord och stolar och papper och pennor överallt. Den tredje salen var lika stor som pysselrummet och användes som "finrum", de hade ett gammalt antikt (?) matbord och stolar, allt var täckt med lakan och tyg så det inte skulle bli dammigt. Enligt mamman åt de julmiddagen där, men annars användes det inte, för de ville inte förstöra möblerna som de ärvt av hennes mormor. Köket var minimalt (tänk er ett litet höghuslägenhetskök) och jättetrångt, ett pyttelitet matbord med små träpallar att sitta på.

Men så gick vi upp på övre våningen, som mamman också stolt ville visa upp. Jag trodde att rummen skulle vara lika rymliga som salarna på nedre våningen, men där tog jag fel! Där fanns två pyttesmå rum, och ingen dörr mellan rummen, bara ett draperi. I det ena, lite större rummet, fanns en obäddad dubbelsäng och 3 små barnsängar. Det var så trång att man inte kunde gå fram till dubbelsängen, utan man fick krypa över barnsängarna... I det andra rummet fanns det 2 vanliga smala sängar, fler fick inte plats. Jag försökte räkna, 9 barn och bara 5 sängar, hur gick det ihop? Men det visade sig att fyra av barnen delade på de två sängarna i det lilla rummet, de sov med huvudet i varsin ände av sängen. De andra 5 barnen sov i det större rummet, tre i sängarna och de två minsta (4 och 5 år) sov i föräldrarnas säng!

Då undrar man ju lite hur de tänkte, kunde de inte använda rummen där nere till att sova i, istället för att ha "finrum" eller pysselrum??

Svar på tråden Konstiga saker hemma hos andra människor