Nu kom jag på en väldigt konstig grej, det blir ett långt inlägg!
För några år sedan hade jag ett jobb som innebar en hel del hembesök hos barnfamiljer. En dag hade jag en ny familj på min lista, med 9 barn. Jag åkte iväg, hittade huset som visade sig vara en gammal skola. Alla i familjen var hemma (underligt bara det, eftersom det var en vanlig vardagsförmiddag), och de var alla väldigt trevliga och glada. Barnen ville visa sina kattungar, och mamman verkade väldigt stolt över sitt hem. Mitt jobb innebar inte alls att granska några boende- eller hemförhållanden, men mamman envisades med att visa hela huset för mej.
Det visade sig att det fanns 3 gamla skolsalar i huset. Den ena skolsalen var 58 m2 stor, med en takhöjd på 3,5 meter, och den användes som lekrum till barnen. Det var leksaker från golv till tak, ingen ordning och man slapp inte ens fram. Mamman skrattade och sa att barnen ändå lekte mest utomhus, men det var bra att ha ett lekrum för regniga dagar. Den andra salen var ungefär 30 m2, och den användes som pysselrum för barnen, det var bord och stolar och papper och pennor överallt. Den tredje salen var lika stor som pysselrummet och användes som "finrum", de hade ett gammalt antikt (?) matbord och stolar, allt var täckt med lakan och tyg så det inte skulle bli dammigt. Enligt mamman åt de julmiddagen där, men annars användes det inte, för de ville inte förstöra möblerna som de ärvt av hennes mormor. Köket var minimalt (tänk er ett litet höghuslägenhetskök) och jättetrångt, ett pyttelitet matbord med små träpallar att sitta på.
Men så gick vi upp på övre våningen, som mamman också stolt ville visa upp. Jag trodde att rummen skulle vara lika rymliga som salarna på nedre våningen, men där tog jag fel! Där fanns två pyttesmå rum, och ingen dörr mellan rummen, bara ett draperi. I det ena, lite större rummet, fanns en obäddad dubbelsäng och 3 små barnsängar. Det var så trång att man inte kunde gå fram till dubbelsängen, utan man fick krypa över barnsängarna... I det andra rummet fanns det 2 vanliga smala sängar, fler fick inte plats. Jag försökte räkna, 9 barn och bara 5 sängar, hur gick det ihop? Men det visade sig att fyra av barnen delade på de två sängarna i det lilla rummet, de sov med huvudet i varsin ände av sängen. De andra 5 barnen sov i det större rummet, tre i sängarna och de två minsta (4 och 5 år) sov i föräldrarnas säng!
Då undrar man ju lite hur de tänkte, kunde de inte använda rummen där nere till att sova i, istället för att ha "finrum" eller pysselrum??