• Poppy Lee

Konstiga saker hemma hos andra människor

Satt och tänkte på hur mycket konstiga saker andra familjer har för sig, kanske framför allt såsom det märktes när man själv var barn. Som till exempel:

- Kompisen vars familj hade ett helt våningsplan i sitt pyttelilla hus obebott och endast bestående av möbler övertäckta med vita lakan.

- Att man inte blev bjuden på mat hemma hos vissa kompisar när man var där och lekte, utan fick sitta kvar med tom mage på kompisens rum medan den åt med sin familj

Vad säger ni, har ni några underliga historier eller inblickar i andras familjer ni vill dela med er av? Nyfiken!

• Svar på tråden Konstiga saker hemma hos andra människor
  • FreeForAll

Jag har varit hos svärföräldrarna i England i två veckor nu och ALLT är ju konstigt där!

Om man duschar och nån vrider på en kran någon annanstans i huset så blir vattnet i duschen iiiiskallt på en gång! Och sen tar det ca 2 minuter innan det blir varmt igen.

Och tvättmaskin i köket? Vad är grejen?

• moonweb
    PigeonP skrev 2008-08-18 12:41:51 följande:
    Jag har varit hos svärföräldrarna i England i två veckor nu och ALLT är ju konstigt där!Om man duschar och nån vrider på en kran någon annanstans i huset så blir vattnet i duschen iiiiskallt på en gång! Och sen tar det ca 2 minuter innan det blir varmt igen.Och tvättmaskin i köket? Vad är grejen?
    Så är det nog inte bara i England, så har vi haft i princip alla hyreslägenheter vi bott i... vattnet blev endera iskallt eller brännhett.
  • Skogshallon
    Jag har varit hos svärföräldrarna i England i två veckor nu och ALLT är ju konstigt där!Om man duschar och nån vrider på en kran någon annanstans i huset så blir vattnet i duschen iiiiskallt på en gång! Och sen tar det ca 2 minuter innan det blir varmt igen.Och tvättmaskin i köket? Vad är grejen?
    Det hade vi på vårt förra ställe också, att det kunde bli iskallt om nån annan vred på värme hos sig osv... Vissa perioder skulle man vara tacksam om man fick kallvatten när man vred på kranen.....

Tvättmaskin i köket har väl en del här i Sverige också, de som inte har plats i badrummet tex...
  • sasssyy
    På landet där vi har egen brunn och vattenpump är det så också, gäller att inte börja diska när gubben är i duschen för då blir det ilsket hehe

Tvättmaskinen i köket har flera som jag känner, lite äldre tanter.. vet inte varför, vet bara att när jag jobbade på McDonalds så fick vår "grannrestaurang" påbackning från hälsovårdsnämnden pga de hade sin tvättmaskin i direkt anslutning till köket, pga risken att sprida könshår och hudavlagringar och annan smuts... jag menar, det var ju bara byxor och skjortor från restaurangen som tvättades där, och trasor.. och det var ju inte så att maskinen stod bredvid grillarna, utan bakom en avdelningsvägg..... men personligen tycker jag inte att tvätten hör hemma i köket.. känns opraktiskt
  • Nyfiken gul

Något jag tyckte och tycker är konstigt är folk som inte äter middag.

Minns när jag gick i skolan o var hemma hos en kompis så fick vi ingen middag. Utan istället väntade man till klockan var 19 ungefär o sen dukades det fram te och smörgåsar, massa pålägg, dricka och kanske också lite fikabröd.

Den riktiga maten åt man till lunch i den familjen.Så kompisen åt lunchen i skolan ordentligt och både hennes mamma o pappa åt på resturang vid respektive jobb.  Och på helgerna åt man riktig mat redan vid 13-14-tiden på dagen.

så som jag fattade det så lagade dom bara middag när dom hade främmande hemma, typ vid jul, födelsedagar, bröllopsdagar och andra högtider som skulle firas. 

Kändes/känns hemskt konstigt tycker jag....

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • skvimpen

Nyfiken Gul- Fast så borde man ju göra, vem behöver två lagade mål mat om dagen om man inte har ett fysiskt krävande jobb? Dessutom är lunchen ett bättre tillfälle att tanka i sig riktig energi så hinner man göra av med det.

• ming

Men om man nu ska äta lunch och middag så ska väl lunchen vara lite "lättare"?

• Nyfiken gul
    ming skrev 2008-08-19 14:48:48 följande:
    Men om man nu ska äta lunch och middag så ska väl lunchen vara lite "lättare"?
    nope - tvärtom!

lunchen ska vara ett ordentligt mål - inte två salladsblad o en citronskiva som många tror.

för då är man FÖR hungrig när man ska äta middag o äter för mycket o för sent.

MIDDAGEN ska vara lagad mat men i mindre omfattning....
    Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • LovelyMeLovelyYou

Faktum är att rektorn på min förra skola förklarade för oss att skollunch INTE är tänkt att vara det enda målet lagad mat på dagen, därför är det inte alltid ett så bra mål.
    Tanken är att det ska vara en lättare middag, men den riktiga middagen ska man äta på kvällen.

• sasssyy

Nyfiken gul skrev 2008-08-19 10:03:41 följande:

Något jag tyckte och tycker är konstigt är folk som inte äter middag.Minns när jag gick i skolan o var hemma hos en kompis så fick vi ingen middag. Utan istället väntade man till klockan var 19 ungefär o sen dukades det fram te och smörgåsar, massa pålägg, dricka och kanske också lite fikabröd. Den riktiga maten åt man till lunch i den familjen.Så kompisen åt lunchen i skolan ordentligt och både hennes mamma o pappa åt på resturang vid respektive jobb.  Och på helgerna åt man riktig mat redan vid 13-14-tiden på dagen. så som jag fattade det så lagade dom bara middag när dom hade främmande hemma, typ vid jul, födelsedagar, bröllopsdagar och andra högtider som skulle firas.  Kändes/känns hemskt konstigt tycker jag....
    Så gjorde alltid vi hemma.. och i stort sett alla jag kände.. tyckte snarare det var underligt med folk som ställde sig o lagade mat när de kom hem frånjobbet trötta o eländiga... det är först NU jag har börjat med lagad mat för jag märkte att in son sov hela nätterna och mycket bättre på lagad mat..
Svar på tråden Konstiga saker hemma hos andra människor