Satanism
Ska svara så bra jag kan om just detta :) Tar det fråga för fråga.
**Varför kallas det för Satanism? För mig antyder ordet att man följer eller dyrkar Satan, den fallna ängeln. Kan du förklara hur det hänger ihop? Alltså dyrkar du Gud - förresten kallar du Gud/makten för Gud eller nåt annat? - eller dyrkar du Satan?
= Jag vet inte varför det kallas satanism, finns massa olika grenar inom men tror det är från dom som ber o dyrkar satan på ett mer vrickat sätt enligt mig, typ offrar o annat idiotiskt.
Jag ser ju gud som kraften bakom skapelsen men jag väljer att inte följa han eftersom jag tycker han sviker oss genom att inte vara där han behövs och förhindrar elakheter tex mot barn.
satan är ju enligt kristendomen en fallen ängel och på så vis ingen med Guds "krafter" så att säga. Så inget jag begär av han eller förväntar mig iheller att han ska kunna stoppa sådant...Däremot straffar han dom hårt i efter livet och jag som följare kommer få ta del av bestraffningen :)
Så dyrkar gör jag inte utan jag följer han och ser han inte som en som står över mig utan en som står brevid med mer kunskap o styrka, hoppas du förstår d.